Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor vid frilans

Produkter
(logga in för att koppla)

nysta

Aktiv medlem
Hejsan!
Har tänkt att jag ska börja frilansa på en del sportevangemang nu i sommar. Hur gör man då för att få tillträde tex vid fotbollsmatcher och så? Om jag tex har fått beställning på några bilder från en fotbollsmatch, då vill jag ju inte betala mig för att komma in.. och vill ju stå nere vid "ringside", ska tidningen som beställer tidningen ringa och akreditera mig innan matchen eller hur brukar det funka?`

MVH
Daniel
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det finns väl två vägar. Den ena är att gå upp på tidningen och be att få visa dina bilder.
Att hoppa in på sport är lättare än mycket annat eftersom det är färre som kan sport och färre som ens vill. Dessutom ligger sportevenemang på udda tider då anställda fotografer vill vara ledig.

Det andra alternativet är att gå på sportevenemang och efteråt erbjuda bilderna till tidningen. Det kan ju vara ett sätt att komma till läget ovan där du bli skickad på uppdrag av tidningen.

Åker du på uppdrag på en tidning är det inget problem att komma in. I Stockholm blir det är det lite kinkigare. Men med ett intyg i handen ska det gå bra överallt.

Är du inte där på uppdrag blir det svårare. Då spelar arrangemangets storlek och storstad/landsbygd in. Det gäller att kunna tala för sig och helst höra av sig i förväg. Förklarar man sitt syte och inte kommer i sista stund brukar allt ordna sig. Men i Stockholm är de riktigt kinkiga.

/M
 

nysta

Aktiv medlem
Som jag gjort nu är att jag mailat till tidningar som vårat fotbolls lag här kommer möta där jag erbjuder att sälja bilder till dom. Då borde väl dom kunna ringa och akreditera mig innan matchen? annars när det gäller div2 och div1 så är det kanske inte så stenhårt heller med presskort och sånt? =) Men brukar det vara lättare att åka dit och sen sälja bilderna i efterhand? Alltså typ ringa dit och säga att man har ett par bilder att sälja?
Är ny i branchen så ni får ursäkta alla dumma frågor =)

/Daniel
 

mipert

Aktiv medlem
nysta skrev:
...Då borde väl dom kunna ringa och akreditera mig innan matchen?..
De lär knappast ringa dig. Om de verkligen behövr bilder har de förmodligen redan upparbetade kanaler med fotografer som gör jobb åt dem.
...Alltså typ ringa dit och säga att man har ett par bilder att sälja?..
Bättre att du ringer innan och säger att du kommer vara där och att de kan få bilder via dig.

Du får själv skapa tillfällena. Åk på händelser och matcher, meddela at du kommer vara där och skicka bilder till dem vare sig de säger att de behöver bilder eller inte.

Jag har vid några tilfällen varit på event som tidningen sagt sig inte vilja skicka fotograf på, modevisningar, SM i fitness, Wiehe på kallbadhuset mm.
Men jag har meddelat att jag åker dit och att jag kommer skicka några bilder som de kan titta på. Med fakta och korta bildtexter färdiga. De har köpt bilderna.

Lättare på mindre tidningar är det men även stora kan ibland behöva fylla söndags eller måndagstidningen med något extra.
 

ToLu

Aktiv medlem
Är lite nyfiken på vad för kvalitet på digitala bilder tidningar brukar vilja ha. Jag inser att det beror på vad de skall användas till, men vad för kvalitet hade räckt för de flesta bilder som trycks?

/Tomas
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är säkert lättare att sälja bilder i efterhand. Annars måste ju tidningen betala dig oavsett om det blir bra bilder eller inte. men du måste ligga på. Precis som MP skriver.


Den tekniska kvaliteten är inte alltid det viktigaste. I första hand är det bra bilder som tidningar vill ha. Det finns de som kör med 2MP proffskameror. Så det är inte upplösningen som är avgörande. Sen bör ju bilderna vara hyggligt skarpa och hyggligt exponerade.

Sportbilder idag är ganska tajta och det är ju lite klurigt att få till.
 

nysta

Aktiv medlem
Det jag menar med akrediteringen är att om jag bestämmer med en tidning innan matchen och dom säger att dom köper en bild av mig. Då borde väl dom kunna ringa och säga att jag kommer så jag slipper betala in mig.. Fast kommer man med full kamerautrustning så brukar de ju vara ganska lätt iaf.. har inte behövt visa nått än så länge.. tur de kanske.. för jag har inget att visa =)

Men det var en bra idé som du skrev där Mikael. Att på förhand säga att man åker dit och att man kommer skicka in bilder. Men hur vet man då om dom tar med bilderna så man får betalt? För det kommer ju handla om tidningar som inte kommer ut i det område jag bor i. Kan man lita på att man får pengar när dom tar in bilderna i tidningen?

/Daniel
 

mipert

Aktiv medlem
Enda gångerna jag har haft problem är när jag varit ackrediterad!

En gång för Bohusläningen när Imperiet spelade i Hunnebo, en gång på en tävling i Fitness i Båstad för Sydsvenskan och en gång för Kvällsposten på en modevisning.
Tidningarna hade ringt in att jag skulle komma och vakterna hade ingen info alls.

Men jag är bra på att övertyga andra om att jag har rätt så det blev fotojobb ändå. I Båstad var det lite jobbigt eftersom jag var på innerplan och var den enda utan sådan där gul armbindel.
Vakterna var på mig hela tiden men jag tog på mig den självsäkra baskerminen och föklarade läget. Efter ett tag hade jag tagit det med alla vakter så det var bara att jobba på.
De andra fotograferna måste varit impade av att alla vakter kände mig och ville prata länge med mig.
Så såg det nog ut i alla fall. ;-)

Vad gäller att lita på betalning så skall det knappast vara ett problem, men jag jobbar inte med press och har ingen koll på hur olika tidningar är.
 

nysta

Aktiv medlem
Kom på en till fråga.
Hur funkar det med betalning.. Om tex jag skickar 5 st bilder till dom och dom väljer ut en av dom. Hur får jag sedan in pengarna till mitt konto? Hur har ni gjort?

/Daniel
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Om du åker dit på spekulation kan du givetvis inte veta säkert veta om dina bilder blir publicerade. Men du får försöka läsa av hur intresserade de låter av att överhuvudtaget få bilder från matchen. Om de är väldigt svala är det kanske inte så lönt att försöka.

Betalningen sker per publicerad och är inte särskilt stor när det gäller dagstidningar. 660 kronor plus moms är det nog. Du bör ha F-skatt. Om de ska betala soc.avg så tycker de nog bara att du är krånglig och vill inte ha med dig att göra.
Möjligen kan ni komma överrens om att du ska ha arvode för den tid du lagt ner i fall de vill publicera en bild. men då får du inte sälja till mer än en tidning.

Betalningen är säkert inga problem. Det är bara att skicka en faktura där ditt kontonummer står. Det klurig är att fixa f-skatt (egentligen FA-skatt i ditt fall).

Lycka till!
 

nysta

Aktiv medlem
Ok.. det där låter ju krångligt..
Farsan har ju ett eget företag.. skulle man inte kunna skicka faktura från hans företag så ger han mig pengarna sen bara?

Kanske smidigaste är att regga en enskild firma?

/Daniel
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Visst kan du låta din pappa fakturera.

Men om du tänker satsa på fotografering mer långsiktigt är det bäst att fixa egen firma och FA-skatt. Det är en baggis. Det viktigaste är att du skaffar FA-skatt så att du kan fakturera. Att ha registrerat firma är inte lika viktigt. Utan firma räknas det som "inkomstbringande hobbyverksamhet" och skillnaden är inte så stor mot enskild firma. Finns några fördelar med firma.

Ring Skatteverkets upplysning och fråga dem om råd. De brukar vara bra och hjälpsamma.
 

Jimsan

Aktiv medlem
Är på gång att skaffa FA-skatt.
Det enda krångliga med ansökan är att skatteverket vill veta hur mycket man kommer att tjäna per år. Det skall stå i ansökan.
Hur vet man det om man frilansar och jagar jobb på olika tidningar?

Några förslag?
 

EKA

Aktiv medlem
Det brukar inte vara nåt problem att få ut pengar som lön med skatten dragen av tidningar. Jobbar själv mot länstidning på frilansbasis. Jag gör alltid upp innan med sportchefen om jobben, vad han vill ha och hur många bilder, en eller flera och mängden text. Skickar sen in korrespondenträkning och får ut pengarna som lön med skatten dragen. Sen kan man i deklaration dra av alla kostnader man har för inkomstens förvärvande på fotograferingen upp till inkomstens storlek. Typ resor, kamerakostnader, porto, internet osv.
 

hubas

Aktiv medlem
mitt förslag är att du skriver 0 kronor.
Annars kommer du att få betala skatt på de pengar som du tror att du eventuellt tjänar.

Så skriv noll och säg att du är osäker och inte har en aning om vad det kan tänkas bli. Så får du betala skatt sen när du deklarerar.
 

bjanha

Aktiv medlem
Kan man göra så för F-skatt-sedeln också, alltså sätta 0 som beräknad inkomst? Jag är i färd att fylla i en sådan och har fastnat just på dessa uppgifter. :(
 
Senast ändrad:

Jimsan

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Betalningen sker per publicerad och är inte särskilt stor när det gäller dagstidningar. 660 kronor plus moms är det nog.
Accepterar tidningarna att man går efter BLF's prislista som ny frilans? Eller brukar det vara en massa krångel där man får förhandla ner priset?

Det är ju ändå inga stora pengar det gäller för en tidning.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jimsan skrev:
Accepterar tidningarna att man går efter BLF's prislista som ny frilans? Eller brukar det vara en massa krångel där man får förhandla ner priset?
Större och medelastora tidningar följer BLF utan knorr och du hänvisar till den prislistan. Om du inte nämde BLF kanske de skulle chansa och ge dig ett lägre bud.

Tidningarna struntar i om du är ny eller inte, de bryr sig bara om bilderna.
 
ANNONS