Annons

DV kamera: Sony PC 105e vs PC 105

Produkter
(logga in för att koppla)

Ossy

Ny medlem
Hejsan.

Jag är ny här, jag registrerade mig just för att jag behöver lite köpråd nu när det skall köpas DV kamera. För övrigt är jag mycket (digitalt) fotoglad person.

Det jag nu undrar är vad jag skall betala för en PC 105e ny i kartong med kvitto och garanti. Hon begär 7500:-...

Är dem för övrigt något att ha? Eller rekomenderar ni något annat?

Denna tråden kanske skulle legat någon annanstans?Ett Köprådsforum hade ju inte varit så dumt.


Ha en bra dag Mvh Oscar.
 

Ossy

Ny medlem
Ingen som har några ord eller råd om PC 105?..

Någon som kan säga vart jag ska vända mig istället?

Mvh Oscar
 

room

Aktiv medlem
Hej jag har inte använt 105'an men däremot Sony DCR-PC5 och jag tror att den är liknande, med carl zeiss optik och 120x zoom touchskärm osv.

Det är isåfall en kanonkamera. Jag har använt den på resor, födelsedagar, amatörfilm och även riktig Broadcast när vi haft ont om utrustning på mitt jobb (kristinehamns-tv).

Att den dessutom är så liten och behändig gör det hela ännu bättre.

Hoppas det kan hjälpa dig lite.
 

Mattias Lundkvist

Aktiv medlem
Hej Oscar!

Videokameran är mycket bra, bara man kan stå ut med att alla inställningar görs via pekskärmen. Finns knappt några reglage för att styra funktioner som manuell fokus mm. Personligen gillar jag inte det stående formatet på kameran (passar inte mina händer).

Har svårt att råda dig om begagnatköpet. Kameran kostade 7690 kr på www.netonnet.se tills förra veckan. Det är en utgående modell så det kan vara svårt att få tag i den.
mvh Mattias
 

Ossy

Ny medlem
Hejsan,

Låter ju bra, märkte också att den försvann ifrån netonet förra veckan.

Begagnad är den jag hittat knappt, så jag ska jobba ihop en femhundring och gå och hämta kameran. 7000 kr är säkert rimligt för en sprillans ny med 2 års garanti, inte ens upptagen ur kartongen.

Pekskämr verkar ju inte särkillt smidigt?. .Speciaellt i dagsljus etc?

Tackar för responsen.
 

plf66

Aktiv medlem
Om kameran bara har inställningsmöjligheter via pekskärm är det synnerligen obra.

En funktion som alltid borde finna på knapp eller ratt är inställning/låsning av bländare.

Det är mycket bra att kunna gå över från exponeringsautomatik till manuell exponering under filmning. Utan att behöva fippla på skärmen under filmning.

Jag har några andra inställningar via pekskärm på min TRV50, och jag måste säga att pekskärmen funkar bättre än vad jag trodde innan. Den är ju omöjlig att se på i solljus, men mellan -15 och +30 har den fungerat skapligt.

Min PC100 har jag filmat med ned till minus 28-30, och alla funktioner fungerade bra i den kylan. Där visade det klart att det var skönt att slippa pekskärm.
 
ANNONS