Annons

Skillnad i bildkvalitet på nätet vs datorn!

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasK

Aktiv medlem
Varför blir mina svart/vita bilder jag lägger upp på Fotosidan.se mörkare på nätet än i datorn?? Färgbilderna återges ju korrekt!
 

Linmajon

Aktiv medlem
Helt omöjligt. Däremot kanske du har en sk. färgprofil för ditt grafikprogram (Photoshop?) som justerar färgerna mot monitorn.
 

NiklasK

Aktiv medlem
Nja! Är rutten på photoshop! Men bilden ser bra ut i daton ända tills jag lägger upp den på nätet. Se mina porträtt i mitt galleri! Så mörka är de inte i datorn!
 

Malm

Aktiv medlem
Jag hade faktiskt samma problem med mina svartvita bilder, jag tyckte att det blev lite bättre om jag konverterade om dom till RGB färger innan jag lade upp dom.
 

mjonsson

Aktiv medlem
Nu vart det långt

NiklasK skrev:

Nja! Är rutten på photoshop! Men bilden ser bra ut i daton ända tills jag lägger upp den på nätet. Se mina porträtt i mitt galleri! Så mörka är de inte i datorn!
När du säger att bilderna ser bra ut i din dator. Tittar du på dom i Photoshop eller i Explorer/Netscape?
Låt oss säga att du öppnar en, för enkelhetens skull, JPEG bild i Photoshop och samtidigt öppnar du samma bild i din browser. Är det skillnad på bilderna då (bortsett från ev. storleksskillnad)?

Är det skillnad beror det på att din Photoshop använder sig av färginställningar för att göra minst en av två saker. a) kompensera för skärmens "inbyggda fel" och b) simulera utseendet av bilden som den skulle sett ut tryckt på ett visst papper med en viss press/printer.

Tänk dig nåt sånt här.

Din skärm visar lite fel, rött är för rött och blått för lite blått eller nåt sånt. För att komma till rätta med sånt kalibrerar man skärmen - dvs man mäter vad skärmen visar och jämför med vad den enligt de faktiska värdena skulle visa. Med dessa värdena skapar man en korrigerings profil - en ICC-Profil. Denna applicerar man i bildskärmsinställninarna och då gör systemet, mjukvaran så att all visning på skärmen korrigeras enligt profilen och det man ser är (förhoppningsvis) mer korrekt än vad det var innan.

Sen finns det ju profiler för Scannrar, Tryckpressar, Printrar osv. Alla dessa läser in//trycker/printar med en viss avvikelse från originalet. Denna avvikelse vill man korrigera för efter/under inläsning och/eller före tryckning/printning. Detta görs också med liknande ICC-Profil.

Tror jag börjar vandra ut från ämnet lite - din skärmvisning lokalt och på nätet... Du skall inte se någon skillnad på om du öppnar samma bild från din hårddisk i en browser och sedan surfar in till samma bild ex. här på Fotosidan.se.

Det är dock inte konstigt, av ovanstående anledningar, att/om du ser skillnad mellan bilden i Photoshop och browsern (lokalt och på nätet).

/Mattias
 

NiklasK

Aktiv medlem
Jo, men så är det. Om du kollar på min bild med en tjej med bar rygg i album porträtt. Där är ansiktet mycket mörkare än vad det är i photoshop i samma filformat!
 

mjonsson

Aktiv medlem
NiklasK skrev:
Jo, men så är det. Om du kollar på min bild med en tjej med bar rygg i album porträtt. Där är ansiktet mycket mörkare än vad det är i photoshop i samma filformat!
Det beror på att Photoshop är inställt för att kompensera för, ja, för någonting. Om du skulle ladda hem den bild du tittar på i photoshop från fotosidan.se och öppna den i photoshop också så skulle båda bilderna se likadana ut.

Detta har inget att göra med filformatet utan det är färghantering vi pratar om, inget annat.

/Mattias
 

Hassan

Aktiv medlem
Om man i Photoshop väljer "Save for Web" så kan man i fönstret som öppnas välja att betrakta bilden med vald webläsare.

/ Hasse
 

kaw

Aktiv medlem
I Photoshop 6.0 Tryout Version gäller följande

Edit->Color Settings...
- Working Spaces: RGB = ColorMatchRGB

ger ljus bild


RGB = sRGB IEC61966-2.1

ger samma mörka bild som i webbläsaren (och andra Windowsprogram).


Men jag äger alltså inte Photoshop 6.0 utan använder Photoshop 5.0 LE och där verkar det inte gå att ställa in detta. Det innebär att jag bara får se den ljusare bilden vilket inte är alldeles lysande vid webbpublicering...
 

knutson

Ny medlem
Kolla gammainställningarna

Jag har också råkat ut för detta problem om det kan hjälpas genom att ställa in gamman korrekt.

I Paint Shop Pro som jag brukar använda för fotoredigering gör man det på arkivmenyn, perfences, monitor-gamma.
 
ANNONS