Annons

Förvara TÄTT?--->TIPS!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hallojsan på er alla fotovänner!

Jag sitter här och klurar på HUR jag skall få till en säker förvaring av div fotoprylar i kanot.

Jag har tänkt att spendera lite tid i kanot i sommar och en del av tiden nedför lätt strömmande vatten,,, Själva kanotmomentet är inte något nytt eller ett problem utan just kameraförvaringen eftersom jag inte haft annat än kompakten med mig ut på kanot,,,

Jag kommer att ha kompakten uppe under tiden jag är i kanoten men hur skall jag göra för att transportera resten vattentätt? Det får just nu plats i en PhototreckerAW,bag.


Jag har två vattentäta 15liter kajak--Seal-Line påsar men vet inte om det kommer att fungera smidigt,,,

Detta är så nära lösningen jag kan komma till en "billig" peng, billig försäkring såklart:)
http://www.sportsnet.se/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=BIG01&var_1=&categorynu=M1&categorytxt=Vanntette

Klart att man kan köpa en kraftig vattentät påse på 115L för 1300,-,,,,
http://www.sportsnet.se/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=SLI4&var_1=SLI4-K-115 blå&categorynu=M1&categorytxt=Vanntette


Hur hade ni gjort?

Mvh Niclas, som hoppas på säkra och torra tips:)!!
 
Senast ändrad:

Bent C.

Aktiv medlem
Hej Niklas

Jag har ofta problem med att vara ute i väldigt blöta miljöer. Jag använder en Ortlieb vattentät kameraväska till själva kamerahuset och det objektiv jag just nu tror mest på (sitter på huset), samt evt ett objektiv. Övriga prylar har jag i en genomskinlig packsäk med rullåsning. Jag har aldrig haft problem med att vatten har trängt in i någondera. Det är lite bängligt om man snabbt måste komma åt något i packsäcken, men det känns ofta inte som ett jätteproblem. Själva den vattentäta kameraväskan går det snabbt att öppna.

mvh

Bent
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Ja, just det där med direkt lätt tillgänglighet får man väl offra lite på antar jag:)

Jag funderar just på en sådan Bag som jag linkade till överst,, Där får jag ned hela fotoryggsäcken som jag ändå måste ha med,,

Eftersom jag skall banta utrstn en del så kanske jag bara säkrar ngr objekiv direkt i säcken med dem påsar jag redan har,,, Men då har man ju å andra sidan nästan noll i smidighet,,

hmm, tål att tänkas på:)!

Jag skall ut i Kanot i sommar men funderar även på att en höst resa till västra Canada ev Alaska för att paddla och fota,, måste hitta "rätt" lösning innan den dagen. Runt 3 år dit så jag har ju lite tid på mig:)!!

Mvh Niclas.
 

Bent C.

Aktiv medlem
Jag har provat lite olika varianter, och att ha allt i "säcken" blir i varje fall jag tokig på. Det känns väldigt viktigt att lätt få upp någon form av användbar kombo (hus och lämpligt objektiv). Jag har oftast haft någon form av normalzoom sittande på huset, och därmed kunnat ta de flesta av de bilder jag tar utan större strul. Jag kan även ha 100 mm macro sittande på, det beror lite på dagsformen. Det är inte något problem att ha tex blixten i säcken, den har man oftast god tid på sig att ta upp. Mitt problem är väl när något spännande djur kommer förbi och 300 samt convertern är väl undanstoppade. För att få lättillgängligheten tror jag i varje fall att man måste dela på grejerna så att man har huset i en vattentät, lättöppnad, mindre påse/väska och restan i nen ågot större, även det vattentät.

mvh

Bent
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Bent C. skrev:
Mitt problem är väl när något spännande djur kommer förbi och 300 samt convertern är väl undanstoppade. För att få lättillgängligheten tror jag i varje fall att man måste dela på grejerna så att man har huset i en vattentät, lättöppnad, mindre påse/väska och restan i nen ågot större, även det vattentät.

mvh

Bent
Precis, om jag en dag genomför min snart sönderplanderade resa till Canada (Alaska) så finns ju drömmen om att Grizzlyn eller Moose,n står där ute på sandbanken i morgondimman när man kommer tyst glidande,,,

Som du säger det blir nog en kombination av mer och mindre tillgänglighet som gäller. Tänker vidare och ser fram emot sommarens prövningar:)

Tack för GIVande svar!
Mvh Niclas.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
En del jag känner brukar ha täta plasttunnor att packa i.

Själv har jag en vattentät Nikon 35 AWAF när jag paddlar. Ska också köpa en Canon AS-1

Har också haft med två mekaniska Canon FTb som blivit rejält blöta när jag slagit runt. Filmen brlir lite kladdig och man får torka kamerorna i solen... :)
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
froderberg skrev:
En del jag känner brukar ha täta plasttunnor att packa i.

Själv har jag en vattentät Nikon 35 AWAF när jag paddlar. Ska också köpa en Canon AS-1

Har också haft med två mekaniska Canon FTb som blivit rejält blöta när jag slagit runt. Filmen brlir lite kladdig och man får torka kamerorna i solen... :)
Ahaa tack för tipsen!,, Ja jag har funderat över det där med plasttunnor till min tilltänkta resa över Atlanten.

Tunnor känns bara så osmidigt,, Canada(Alaska)-resan kommer till 95% att genomföras på vatten så tunnorna kanske är det absolut smartaste after all,,,5% på land låter lite och eftersom det är tänkt att bedrivas utifrån basecamp,s så ja, tunnor är kanske det bästa,,, Det är en hel del vassa stenstränder där borta så tunnor är ju helt klart tåligare än mina kajakpåsar,,,

Jag har funderat på EWA-Marine hus,, känns som att det blir lite overkill i kanot. I kajaken hade jag velat ha den utan tvekan.
http://www.ewamarine.com/english/index.htm

Någon som vet om ngn som producerar tunnor i olika volymer?

Mvh Niclas.


Ps, en spännande "våt" länk till,,,http://www.kajak.nu/prylar/kamera.html
 
Senast ändrad:
ANNONS