Annons

Olympus E-1 prissänkt

Produkter
(logga in för att koppla)

Megapolare

Aktiv medlem
Ojoj, dags att spänna fast säkerhetsbältena alltså, här kommer det bli sälja av..

Eller inte...

Har inte Olympus gått på en riktigt nit med E-1? Det enda som gäller idag, förutom rena proffskameror, är ju digitala systemare i 10 000 kr klassen. Det är nog dit Olympus måste sänka om dom vill börja sälja. Prissänkningen i sig vittnar ju om viss desperation :)

//
 

mr.b

Aktiv medlem
Desperation och desperation, alla DSLR:er blir ju billigare och billigare med tiden. Olympusen är så högt prissatt att den knappast utgör ett alternativ för den som planerar att köpa en instegskamera av typen Canon 300D eller Nikon D70. Vilket är synd, för den verkar vara bra (om än brusig över ISO 400).
 

Damocles

Aktiv medlem
Dessutom så är E-1 inte direkt riktat mot den marknad som 300D och D70 är. Snarare någonstans imellan 10D och 1D då den är vädertätad m.m.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Damocles skrev:
Dessutom så är E-1 inte direkt riktat mot den marknad som 300D och D70 är. Snarare någonstans imellan 10D och 1D då den är vädertätad m.m.
Visst, men det tror jag inte hjälper mycket..priset måste nog gå ned mot 10 papp iaf, om det ska bli en storsäljare.

Problemet med den lilla sensorn och det helt nya objektivsystemet, gör att det är ett stort hinder för folk att börja köpa in sig i systemet.

Det krävs helt klart mycket vad gäller prisläget för att övertyga folk i allmänhet att använda sig av ett helt nytt system..som egentligen inte har några större fördelar (men väl en massa nackdelar).
 

Megapolare

Aktiv medlem
Damocles skrev:
Dessutom så är E-1 inte direkt riktat mot den marknad som 300D och D70 är. Snarare någonstans imellan 10D och 1D då den är vädertätad m.m.
Det är ju där problemet ligger. Ingen i detta segment är interesserad av Olympus. Om dom skall bli det så måste Olymus konkurrera med priset. Jag tror att om kameran kostat ca 10000 så hade köparna börjat strömma till. Samma gäller väl för Pentax IstD och Sigmas digitala systemare.

//
 

jajo

Avslutat medlemskap
Megapolare skrev:
Det är ju där problemet ligger. Ingen i detta segment är interesserad av Olympus. Om dom skall bli det så måste Olymus konkurrera med priset. Jag tror att om kameran kostat ca 10000 så hade köparna börjat strömma till. Samma gäller väl för Pentax IstD och Sigmas digitala systemare.

//
D70 och 300D är helt vanliga digitala systemkameror riktade till amatörer. Det kan inte vara så svårt att acceptera. Olympus E1 är riktad till de som behöver en digital systemkamera för professionellt bruk och inte sitter med tunga investeringar i halvmiljonklassen i form av objektiv och annan kringutrustning. Vikten, det kompakta formatet och vädertätningen är dess stora fördelar.

Så till frågan: Varför ska Olympus sänka priset på E1 så de ska konkurrera med kameror som är placerade i ett annat segment. Förlåt, men jag förstod inte riktigt din analys.
/Jan
 

Megapolare

Aktiv medlem
jajo skrev:
Så till frågan: Varför ska Olympus sänka priset på E1 så de ska konkurrera med kameror som är placerade i ett annat segment. Förlåt, men jag förstod inte riktigt din analys.
/Jan
Tja, en anledning kan ju vara att man vill sälja sin kamera. Visst är den vattentätad och kompakt, men den faktiska bildprestandan hos E1 är ju i vart fall inte bättre än tex 10D/D70/300D. Jag känner ingen med en E1. Jag känner ingen som intresserat sig för E1. Jag är själv inte intresserad av en E1 (man kan ju nästan undra varför jag svarade på tråden i första hand:)
Däremot känner jag många med både Canons & Nikons finare digitalsystemare. Min högst personliga analys är att E1 därmed saknar attraktionskraft. Det torde också försäljningssiffrorna visa. Därav finner jag att det vore lämpligt om E1 erbjöds till ett lägre pris (enligt principen om utbud/efterfrågan). Låt säga att E1 kostade 10 000 kronor. Då hade mitt val av D70 inte varit speciellt självklart längre!

//
 

tormig

Aktiv medlem
jajo skrev:
Så till frågan: Varför ska Olympus sänka priset på E1 så de ska konkurrera med kameror som är placerade i ett annat segment. Förlåt, men jag förstod inte riktigt din analys.
/Jan
Det enda som tycks vara "professionellt" med E1 är skalet, övriga egenskaper ligger snarast på amatörnivå, nog kräver "proffs" mer av ett system än ett hårt skal på huset?
 

jajo

Avslutat medlemskap
Definitionen på en proffskamera torde vara att den kan prestera bilder som en yrkesverksam fotograf kan sälja - under alla väderförhållanden. Den egenskapen har E1.

Någon har fått för sig att 5.5 megapixlar är ett amatörmässigt antal pixlar och därmed inte kan producera professionella bilder. Det är ett mycket märkligt påstående. Det finns ingen som helst korrelation mellan antalet pixlar och de krav som man som yrkesverksam fotograf har. Enda kravet är att bilderna är säljbara - och att det verkligen blir bilder.

Det krävs en genomtänkt design av hus och de mekaniska interface som används för att kunna göra en tålig och väderskyddad kamera, det kostar och därav E1:ans i amatörernas ögon höga pris. Göra ett enkelt plasthölje med mekanik och optik som kondenserar och lägger ned vid första klimatmotgång kan vilken kameratillverkare som helst göra. Och det gör de också, till ett pris på ca 10 000:- kronor.

Och slutligen, är ni inte beredda att betala mer än 10 000:-, glöm rönnbären.
/Jan
 

Megapolare

Aktiv medlem
jajo skrev:
Definitionen på en proffskamera torde vara att den kan prestera bilder som en yrkesverksam fotograf kan sälja - under alla väderförhållanden. Den egenskapen har E1.
Säkert så, men, kan du ge något vettigt argument till varför E1 inte säljer? Om E1 var så prisvärd och vettig, borde inte fler köpa den? Jag menar att anledningen till att den inte säljer är att den är för dyr. Du vet tydligen en annan anledning, vilken?

//
 

Megapolare

Aktiv medlem
jajo skrev:
Varifrån har du fått uppgifterna om att den inte säljer?
Det var ju inte direkt svar på min fråga...
Men, rent allmänt så är mitt intryck att E1 säljer dåligt. Det märkte jag speciellt när jag frågade om den när jag köpte min D70. Ingen affär hade någon inne, dom flesta sade sig ha sålt ingen eller bara få. Samtliga undrade varför jag var intresserad av E1

En snabb koll här på FS bekräftar situationen.

Det finns 4 medlemmar som säger sig äga E1

Samtidigt finns det:
67st Canon D30
70st Canon D60
13st Canon 1D
470(!) Canon 10D
478 st Canon 300D
158st Nikon D100
183st Nikon D70
23st Nikon 1D

E1 är dock inte ensam om att vara impopulär. Här på FS finns bara 2 ägare av Pentax IstD... Men även den lider ju av ett osannolikt högt pris. Man får hoppas att Minoltas nya inte går samma väg.
Mycket möjligt att Olympus säljer många E1 i förhållande till vad fabriken kan producera, men i jämförelse med Nikon eller Canon så verkar det gå olidligt långsamt...

//
 

Damocles

Aktiv medlem
13st som äger en 1D, och den har ändå några år på nacken. Konstig, den som bara hade 4MP dök alldeles utmärkt för tidningsfotografer och sportfotografer. Nikons flaggskepp för den marknaden har också bara 4MP. Illa altså. Alla måste ju ha blivit lurade.

Dom som fotade Monaco Grand Pri gillade E-1.

Varför den kanske inte haft jättedrag är för att den är ny, hela linssystemet är nytt och troligen för att dom flesta tidningar har massor med Nikon och Canon optik liggandes.

Det är trots allt ett antal fler tillverkare inblandade i 4/3 systemet, men någon måste vara först ut, och pionjärer blir sällan uppskattade till en början.
 

jajo

Avslutat medlemskap
Megapolare skrev:
Det var ju inte direkt svar på min fråga...
//
Jag kan ju inte svara på en fråga baserat på ett antagande om att jag sitter inne med kunskap om något som jag inte ens håller med om.

Men din förmåga till analys sluta inte där....

Uppenbarligen baserar du dina antaganden på vad du frågat i några affärer och hur många som köpt den av de som registrerat sig på fotosidan.se Att det ska motsvara någon slag jämn och statistiskt säkerställd fördelning är väl lika sannolikt som att fråga om det finns raggare i Dalarna.

Du kanske ska basera dina antaganden och eventuella slutsatser på ett mer trovärdigt underlag in du går loss. Du framstår i en bättre dager då.
Vänligen
/Jan
 

Megapolare

Aktiv medlem
jajo skrev:
Du kanske ska basera dina antaganden och eventuella slutsatser på ett mer trovärdigt underlag in du går loss. Du framstår i en bättre dager då.
Hehe, nu börjar det nästan bli lite pajkastning ...
Nej, du kan nog ha rätt i att min analys inte skulle hålla för att ta livsavgörande beslut på. Men brukar du alltid backa upp alla påståenden du gör i en diskussion med rena fakta publicerade av officiella källor och dessutom dela med dig av tryckt referenskopia?

Nja, för dom flesta tror jag att det klart framgår att E1 inte är någon kioskvältare direkt.
Eller finns det kanske bevis om motsatsen som jag inte känner till?

Dessutom lyckas ju Peter komma med en utmärkt förklaring till varför E1 inte säljer. Förutom det höga priset så är systemet nytt och obeprövat, det avskräcker säkert många. Detta ser jag bara som ytterligare ett argument för Olympus att fundera över sin prissättning. Något nytt och obeprövat kan behöva en prismässig spark i baken för att komma igång. En E1 för 10 000kr skulle helt klart förändra situationen!

Och sist, om någon skulle missat, jag tycker inte att E1 är en dålig kamera, eller att det är dumt att köpa den. Däremot tycker jag att den är onödigt dyr för Olympus bästa. Jag vill ha mer att välja på i 10 000 kronors klassen!

//
 

jajo

Avslutat medlemskap
Jag skulle mer än gärna betalt 10 000:- för min E1:a , men den kostade mer och det är den värd. Jag skulle hemkst gärna köpa en ny bil för 100 000:-, men det går inte heller. Såvida det inte är en med plasthölje, dvs SMART.
/Jan
 

MattiasL

Aktiv medlem
Sigma är väl på gång med gluggar till 4/3-systemet? Det borde ju hjälpa till att sänka priserna. Det kan ju inte vara lätt att komma som uppstickare mot oligopolet i systemkamerabranchen.
 

tormig

Aktiv medlem
MattiasL skrev:
Det kan ju inte vara lätt att komma som uppstickare mot oligopolet i systemkamerabranchen.
Nej, framförallt inte om man själv övergav systemkamerabranchen och därmed bidrog till "oligopolet" (om det nu finns ngt sådant).

Förutom att vara ett nytt system, med tveksam prestandanda, kan det ju tänkas att Olympus inte har någon trovärdighet längre som systemkameratillverkare. Och vilka "proffs" vill satsa stort på något från en leverantör som tidigare inte har visat prov på någon uthållighet? Bättre då att satsa på säkra, eh, kort.
 
ANNONS