Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nödvändigutrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

Victor

Aktiv medlem
Hejsan! Jag ska skaffa mig en framkallningsutrustning. Har hittat en bra säljare som säljer för ganska bra priser. Dock är det väldigt många prylar så priset blir ganska högt om jag ska köpa det i ett enda paket. Då jag redan har skålar, avmaskningsram, pinceter, framkallningsdosa, mått, termometer samt mörkrumsbelysning för svartvitt foto tänkte jag strunta i dessa. Frågan är om något av denna utrustning är värd att skaffa.

Förstoringsaparaten kan användas till färgfoton, vilken utrustning bör jag då skaffa av denna för att kunna framkalla både svartvitt och i färg.
Det viktigaste är att jag kan framkalla svartvitt.

Någon extra utrustning som ni kan rekomendera, som är bra att ha??

Här följer en lista med delar jag kan skaffa

Mörkrumsutrustning

Pris
Förstoringsapparat Durst M605 Color (Nypris: 8450 kr. Durst M670 Color) 1500
Förstoringsoptik Nikon EL-Nikkor 50/2,8N Nypris: 1635 kr. 600
Färganalysator Durst colorneg III High speed 500
Exponeringsmätare Durst Luxoneg 0
Timer Hauck ATU 100
Timer Durst Coltim 50
Avmaskningsram LPL 20x25 cm Nypris: 488 kr. 200
Avmaskningram Durst Comask 810 100
Micro fokuskop Paterson Nypris: 260 kr. 100
Mörkrumsbelysning för färgkopiering Durst Color LED Universal 200
Mörkrumsbelysning Lykta 9x12 cm gulgrön + orange 20
Mörkrumsbelysning EncapSulite A10/ND-3 gulgrön Nypris: 860 kr. 200
Mörkrumsbelysning Röd glödlampa 220v. 10
3 st. Skålar 50x60 cm Nypris: 945 kr. 300
4 st. Skålar 20x25 cm Nypris: 156 kr. 80
3 st. Skålar 13x18 cm Nypris: 78 kr. 20
Cibadrum 30x40 cm 100
Durst Codrum 20x25 cm 50
Simma-roller motor för färgtrummor 200
Framkallningdosa Paterson Supersystem 4 inkl. 2 spiraler Nypris: 353 kr 150
Sköljslang för Paterson dosa Nypris: 100 kr. 20
2 st. dagsljusladdare för film Nypris: 1130 kr. 500
11 st. tomkassetter Rowi Nypris: 40 kr. 0
4 st. pincetter av rostfritt stål Nypris: 150 kr. 50
2 st. filmupphängare Paterson Nypris: 110 kr. 50
2 st. filmupphängare av rostfritt stål Nypris: 58 kr. 0
Filmtyngd typ rulle Nypris: 118 kr. 0
Filmavtorkare Paterson Nypris: 110 kr. 50
Dubbel gummivals Nypris: 188 kr. 50
Dubbelsidig torkpress (Nypris: 2460 kr.) 200
Mätbägare 500 ml. Rowi 0
Mätbägare 100 ml. Rowi 0

Summa 5400
 

Estethia

Aktiv medlem
tänk. hade jag inte redan sålt av hela min mörkrumsutrustning (fast ingen färgutrustning och dursten hade inte färghuvud, jag körde bara s/v och hade multigradefilter) för över nåt år sen så hade du kunnat få allt det där för en femhundring.

jag tror du gott o väl kan leta efter annonser där folk vill bli av med sin utrustning, utan att behöva ruinera dig.
 

skägga

Aktiv medlem
mm ett tipps bara , ring siverts foto i bjästa (örnskoldsviksområdet 0660)
har en välsorterad butik med 80 talspriser .
över 80 är mannen i fråga men håller löjligt låga priser .
ring och kolla ! kan vara värt en koll .
förstoringsapparat vet jag att han har , skålar med mera också .
själv så köpte jag min förstoringsapparat (samma som du nämner )
för en femhundring på en loppmarknad , fast tur ska en mäniska ha nån gång ,,,,,,,,,,,,,,
 

Emil-G

Aktiv medlem
Förstoringsapparaten är det inget fel på, det är stabila grejer och det är ett bra pris. Har för mig att den klarar mellanformat också. Nikkor-gluggen är också bra. Däremot är jag tveksam till skålframkallning av färgkopior... Det lär funka med 20'-kemi men jag har aldrig provat (har bara kört 35' i hängtank).

Färganalysator och exponeringsmätare har man nog lite användning för som amatör och avmaskningsramen på 20x25cm är i minsta laget. Skålar hade du ju redan, dessutom är de alldeles för små (utom 50x60, som är alldeles för stora!) Det du behöver nedan är belysningen och timer(s). Trumframkallning har jag aldrig jobbat med.

Vad är det för torkpress? För fiberpapper? Isåfall behöver du den med 99% säkerhet inte, däremot skulle jag gärna köpa en sådan i bra skick... =)
 

Estethia

Aktiv medlem
mysko..
jag hittade den under senaste 50 inläggen och tog helt och hållet för givet att den var färsk som attan.
 

Michael Gunnarsson

Aktiv medlem
Märkligt minsann, men jag kollade hans profil efter att ha sett trådens skapande datum 2001-08-16, han har inte varit inloggad sedan 2003-11-10 om jag minns rätt.

Inte min mening att kritisera dig eller någon annan men ville bara uppmärksamma er på att trådskaparen inte är med oss längre.

Mysko verkligen :)

//Micke
 

Jorek

Aktiv medlem
Skåpmat

"Blixtring" är också en gammal tråd som flutit upp och fått svar idag, verkar vara något halabaloo på senasteinläggfunktionen.
 

Estethia

Aktiv medlem
eller så är det nån som svarat och raderat inlägget?
eller man kanske inte kan göra så?
det kanske är nåt knas?
bäst man kollar datum hädanefter.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Hittar du något sånt där gammalt inlägg som dyker upp utan att nån svarat så blir säkert Christer glad om du rapporterar inlägget.
 

Gatufoten

Aktiv medlem
Jo det var någon som var inne och svarade - inte jag, men mot lite mutor kan jag tala om vem ;--) ... Men spelar det någon roll att det är gamla inlägg? Brukar ofta vara någon som hakar på med nya vinklar - jag läste gärna denna t, ex.
 

müsli

Avslutat medlemskap
Sorry. ;)
Ber om ursäkt, det var tänkt som ett skämt.
Såg det som lite sjuk humor att killen får svar först efter några år, speciellt som det handlar om analoga grejer.

Ledsen för den tid ni lagt ner.

Så, nu blir man väl avstängd eller nåt...

Edit: det är alltså inte fel på fotosidan, utan på mig. ;)
 

Michael Gunnarsson

Aktiv medlem
Gatufoten skrev:
Jo det var någon som var inne och svarade - inte jag, men mot lite mutor kan jag tala om vem ;--) ... Men spelar det någon roll att det är gamla inlägg? Brukar ofta vara någon som hakar på med nya vinklar - jag läste gärna denna t, ex.
Spelar ingen roll att det är ett gammalt inlägg - de förtjänar svar de med, men trådskaparen har inte varit inloggad på drygt ett år så det var väl det jag tyckte var intressant att notera.

Svaret är väl i första hand avsett för trådskaparen antar jag. ;) Sedan att många andra kan ha nytta av informationen är ju också positivt.

//Micke
 
ANNONS