Annons

Komposition till bilden "Början"

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Ser ju ut att kunna vara någon form av fossil vilket skulle passa bra till bilden titel. Fossilen får symbolisera början på jorden. Under förutsättning att det nu är en fossil.

Den diagonal som kan ses i bilden syftar till att leda blicken, till vad det nu är, som ligger i bildens nedre högra hörn. Eftersom det dessutom är en "nedförsbacke" så kan diagonalen ha till syfte att öka bildens hastighet. Fast om det verkligen är så vet jag inte då jag inte kan komma på något syfte till varför man skulle vilja göra bilden snabb. Möjligtvis för att påtala att utveckling går snabbt, även om det kanske inte verkar så vid en första blick.

Mvh
Maverick
 

Proboarder

Aktiv medlem
Så här såg jag den, följer den ljusa sanden, tills man ser avtrycket, sen ut i "vattnet?" och sen tillbaka in för att leta mera detaljer.
 

Bilagor

xavslut

Avslutat medlemskap
Facit har jag inte, utan det är mer hur jag tänkte när jag gjorde bilden. Har väntat med att komma med mina tankegångar, tills flera kommit med kommentarer.

Terje
 

Maverick

Aktiv medlem
Terje skrev:
Facit har jag inte, utan det är mer hur jag tänkte när jag gjorde bilden. Har väntat med att komma med mina tankegångar, tills flera kommit med kommentarer.

Terje
Jo fast det var det jag menade med facit :) För om jag kan läsa bilden på ungefär samma sätt som du tänkte när du tog bilden har vi båda lyckats med något.

Du har lyckats förmedla det du ville och jag har lyckas läsa det. Dvs vi pratar samma språk som fotograf respektive betraktare vilket är själva vitsen tycker jag. Kompositionsregler är bildens motsvarighet till det verbala språkets grammatik tycker jag.

Mvh
Maverick
(Som väntar med spänning)
 

Maverick

Aktiv medlem
När får vi reda på hur du tänkte på den här bilden då? Känns som liten vits att kommentera nya bilder om man inte får svar på det gammla först.

Mvh
Maverick
 

müsli

Avslutat medlemskap
Omedelbart ser jag detaljen nere till höger som ett fotspår, och utifrån det ett vattenbryn. Efter några ögonblick stämmer inte detaljintrycken med det först intrycket, det ser mer ut som is, och fotavtrycket kanske är något annat.
Kämpar några ögonblick med att försöka tyda detaljerna innan jag ger upp och försöker se ett sammanhang, "vad finns till höger utanför bild?"

En vag bild om lugn strand, med enstaka stilla vandrande figurer. Ett lugn, men med ett vagt hot, kanske ett oväder på gång?
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Ett försök att förstå mitt sinne,,

Intressepunkten är a och o i och för bilden.
Underbyggd av starka men mjukt formade diagonaler rundar ögat de diagonala elementen och återigen till intressepunkten.

typ,

Mvh Niclas,
 

Bilagor

janolof

Aktiv medlem
Så här tittar jag på bilden.

Jag följer riktningen i pilen in i bilden.

jag tittar på "föremålet" (Ovalen)

Jag flyttar blicken till "prickarna" och undrar, vad är det.

Riktningen är vad jag ser utan att tänka; och sedan blir det inget mer. Den passade nog inte mig den här bilden ;)
 

Bilagor

dJb

Aktiv medlem
Efter att ha tagit del av dessa pilar och "krummelurer" så måste jag ställa mig frågan om inte de ofta är resultatet av efterkonstruktioner som uppstår när vi börjar med att introspektivt fundera på hur vi betraktade bilden. Studier av hur man betraktar bilder av ansikten har ju visat att det finns ett mönster i hur vi betraktar dessa och att det inte skiljer sig så mycket mellan olika individer.
Detta är endast en fråga jag ställer mig efter att ha tittat på bilden och själv försökt tänka på hur jag tittar på den.
 
ANNONS