Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera på bibliotek tillåtet?

Produkter
(logga in för att koppla)

orera

Aktiv medlem
Jag har tagit en rolig bild inne på ett bibliotek. Personerna på bilden vet inte om att de har blivit fotograferade för jag stod på en balkong två våningar upp och fotade. nu skulle jag vilja gå tillbaka och fotografera samma plats fler gånger.

Får man fota inne på ett bibliotek, tågstation, etc? Måste man kanske be om tillstånd? Vad skulle kunna hända om man fotar utan att fråga om lov?

Mina två bilder från bibliotek heter Ljusets kalender, om ni är intresserade
 

PhotoJoe

Aktiv medlem
Finns massor med trådar i ämnet vart man får och inte får fotografera!

Rent generellt så är det tillåtet att fotografera överallt förutom vid Skyddsobjekt och på privat mark, om du inte har markägarens tillstånd.

Så du kanske ska fråga Rektorn på skolan eller biblioteksansvarige om tillåtelse?

Snygg bild förresten! :)
 
Senast ändrad:

RolandM

Aktiv medlem
På privat mark och i byggnader är det tillåtet att fotografera, såvida inte markägaren eller den som disponerar marken utryckligen har förbjudit det, med tydlig skylt eller tillsägelse.
 

Christian80

Medlem
OM man daremot kan se vem personen pa bilden ar maste du ha tillstand fran denna person innan du publicerar fotot pa internet. Dina bilder borde dock klara sig eftersom man inte kan se vem det forestaller. Schyssta bilder forresten..
Det ar fortfarande lite luddigt med vad som galler med publisering av bilder pa internet, men som tur var finns det bra artiklar om det har pa FS.

http://www.fotosidan.se/doc.htm?ID=1747,
 

hubas

Aktiv medlem
Jag läste i någon digitalfototidning nyligen att det skulle vara okey att publicera "harmlösa" bilder på folk?
Stämmer det?
 

gors

Aktiv medlem
Det stämmer bra det.

Så här skriver Datainspektionen i broschyren "Personuppgifter och internet" (juli 2002):

"Harmlös information får publiceras på Internet utan den registrerades samtycke. Vad som är harmlös information måste bedömas från fall till fall. Utgångspunkten bör vara om den registrerade kan uppleva publiceringen som kränkande. Tänk på att inte alla har samma uppfattning om vad som är integritetskänsligt! På baksidan hittar du några exempel på uppgifter som kan betraktas som harmlösa. Om du är osäker är det en god regel att inhämta samtycke."

Och här hittar du informationsbladet i sin helhet:

http://www.datainspektionen.se/pdf/faktablad/personuppgifter_och_internet.pdf
 

Christian80

Medlem
Det star ocksa..

Foton
Tänk på att foton normalt betraktas som personuppgifter även om inga namn
nämns. Innan man lägger ut bilder från t.ex. fester på sin webbplats bör man
alltså fråga berörda personer.

..i samma pdf.
 

gors

Aktiv medlem
Alldeles riktigt. Det är upp till varje enskild medborgare att försöka bedöma hur "harmlös" festen är.
 
ANNONS