Annons

rörande diskussionen om kommenterande av andras bilder..

Produkter
(logga in för att koppla)

pisces

Aktiv medlem
Jag skrev ett litet inlägg om detta i en annan diskussion, men tänkte jag skriver en till här! :) Jag har ett litet tips rörande det här med att kommentera andras bilder. Såvitt jag förstått är folk dåliga på det, vilket är tråkigt. På en liknande, engelskspråkig sida (www.photo.net) har de en forum där man kan be om kritik för en specifik bild. Man väljer den, och så syns den i forumet. Endast en bild kan bli kritiserad per dag (förmodligan pga att folk begär kritik på för många bilder annars). Detta är en mycket praktisk funktion som jag faktiskt saknar här på Fotosidan. Något att fundera på, kanske?
 

pjutsi

Avslutat medlemskap
Smart tänk-t alltså. Jag tycker också att det vore bra med möjligheter till en något mer uppstyrd diskussion kring bilder som man själv väljer. Men i stort tycker jag det borde hålla med "kommentera mera!"

En risk som jag ser med uppstyrda kommentarer är att man alltför snabbt når det där antalet kommentarer till en bild som gör det ointressant att tycka till ytterligare. Det är ju ganska meningslöst att lägga till "håller med" hela tiden längst ned på en lista på 40 inlägg. Jag tror att det där reglerar sig själv när trafiken stiger. Samtidigt är det trist att diskussionen kring en bild ska dö ut sådär (om det nu funkar så). På vissa ställen kör man med omvänd tidsordning i trådarna, så de nyaste inläggen hamnar högst upp. Funkar ibland. Bättre vore att utnyttja "besvara ett inlägg"-funktionen för att få en bättre struktur i trådarna. Men då måste de ju listas med indentering också. Hajar någon, he?
Då blir det ju lättare att se vilka inlägg som syftar till bilden och vilka som är svar på andra inlägg.

Så jag håller nog på en ouppstyrd kommentering som default. Tror att hårdare självkritik innan man laddar upp sina bilder i kombination med fler medlemmar löser det hela bra (kommentera mera).

/ pj
 

digitaling

Medlem
Kanske en begränsning på ex.vis 3 bilder/mån/fotograf för bedömning?

Resten kan ligga uppe som portfolio.
Efter månadens slut kan man välja 3 nya bilder som man vill ha bedömda?

Kanske.
 

pisces

Aktiv medlem
tja...

jag säger ingenting så har jag ingenting sagt :) jag gillar det sättet... ser man en bild, går man förhoppningsvis vidare till resten i ett album och kommenterar även dem. gällande det där att 'hålla med' tidigare kommentarer - man får väl hitta på nåt vettigt att säga, eller låta bli! ;) fördelen med det här systemet tycker jag, är att man lätt kan få folk att uppmärksamma att man lagt upp nåt nytt... speciellt som ny medlem (som jag)!
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Gillar idéen

Diskussionen om dessa bilder skulle inte föras i forumet; där ligger bara lite text från den som lägger ut bilden - tex om vad för slags kritik man önskar, varför man valt ut bilden tex. Precis som på photo.net kommer nya kommentarer göras på själva bilden, precis som nu alltså.

Så om vi fixar till en sådan funktion blir det inte som ett vanligt forum.
 
ANNONS