Annons

Fota bilar!

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej, har fått dille att fota bilar på diverse bankörningar och race. Ett problem som jag märkt är att dagtid kan man inte få ner slutartiden tillräckligt långt för att få skön fartkänsla när man panorerar med bilen. Bakgrunden blir ändå skarp. Vad för filter ska man använda för att råda bot på "problemet"? Kameran är redan ställd på ISO 100 (lägsta).

Sen är det också svårt tycker jag vilka slutartider som är lagom för att man ska få en suddig bakgrund men ändå kunna panorera stadigt så att bilen blir skarp? Jag har fått för mig att runt 1/60 är lagom, men det beror väl även på brännvidden? Längre brännvidd borde man kanske ha lite kortare slutartid för att undika skakningsoskärpa?

Har också märkt att bilderna blir bättre när man panorerar på frihand istf. stativ, konstigt!?
 

Peter_H

Aktiv medlem
Vet inte om det finns till din kamera men ett gråfilter förlänger slutartiderna. Finns med olika styrka.
 

carl_swahn

Aktiv medlem
Du kan köpa ett så kallat ND-filter, det är helt neutralt i sin ton, men släpper igenom mindre ljus.

Perfekt om man behöver längre slutartid, eller större bländaröppning.

...hoppsan där var jag inte snabbast...
 

Peter_H

Aktiv medlem
Appropå fota bilar så läste jag att det ska vara lite bilbyggargalej i Kungsträdgården den 24 Juli. Kamasa-tool Challenge eller nått sånt.
 

törnan

Aktiv medlem
Peter_H skrev:
Appropå fota bilar så läste jag att det ska vara lite bilbyggargalej i Kungsträdgården den 24 Juli. Kamasa-tool Challenge eller nått sånt.
Det är en tävling mellan maekanikerna i de olika FunnyCar teamen som tävlar i EM i att montera ihop n motor på kortast möjliga tid.
 
ANNONS