Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gryniga bilder vid inscanning

Produkter
(logga in för att koppla)

gameburg

Aktiv medlem
Jag har lite problem vid inscanningen av vissa bilder då de blir väldigt gryniga. Det syns inget på kopiorna utan endast vid inscanning. Visst, jag har ingen höjdare till scanner (olympus ES-10), men ger ändå oftast ganska ok resultat. Vad beror denna grynighet på och finns det ngt smart sätt att i tex photoshop eller paint shop pro minska bruset i bilden. Blur ger ju än viss dämpning av bruset men ger sig också på skärpan ganska rejält. Kom gärna med tips innan jag slänger iväg scannern;) .
Mvh
Patrik
 

gameburg

Aktiv medlem
Ett exempel kommer här

Detta är lite grynigt, men tyvärr har jag redan varit framme och försökt dämpa bruset med "blur" osv och har inte orginalet med mig till jobbet. Kan lägga in orginalet senare.
Mvh
Patrik
 

Bilagor

gameburg

Aktiv medlem
Negativ

Negativ färgfilm: Fuji Superia (200 ASA).
Har använt den tidigare och problemet med brus/grynighet verkar uppkomma sporadiskt (oavsett filmsort).
Har nu skickat iväg min första rulle med dia, får se om den ger bättre resultat.
Mvh
Patrik
 

janm

Aktiv medlem
Är bilden underexponerad kanske? Hur ser negativet ut när du tittar på det? Väldigt ljust?
 

gameburg

Aktiv medlem
Underexponerad -njae.
Kanske något (men man ser relativt tydliga kontraster och mörkare fält på negativet).
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag vet inte om Olympusprogramvaran har någon funktion för att låsa exponeringen, men om den har det så kan det vara värt att testa att skanna en helt oexponerad (men framkallad ruta) och låsa exponering och filmbasfärg på den. Testa annars Vuescan.
 

gameburg

Aktiv medlem
I programvaran är exponeringen låst i ett normalläge, exponeringen går sedan att kompensera manuellt efter hur "välexponerad" negativet är. De två bilder som jag lagt in som exempel är inte kompenserade på något sätt. Vuescan -är det något s k gratisprogram?
 

gameburg

Aktiv medlem
Tack för erat engagemang!
Hittade vuescan på download.com. Kommer testa det vid senare tillfälle.
Har du/ni några övriga tips för att trixa till dessa bilder i t ex photoshop?
Mvh
Patrik
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Du kan aldrig bli av med det där bruset i Photoshop, den gyllene regeln skit in, skit ut :) Men förmodligen har det med exponering och kompensation för filmbasfärg att göra, så de går nog att rädda med lite noggrannare skanning.

När du testar vuescan, prova med detta flöde:
  1. Kör Preview på en oexponerad men framkallad ruta (det du är ute efter är att ställa exponeringen på filmbasens densitet, så om du inte har en oexponerad ruta kan du skanna mellanrummet mellan två rutor. Se bara till att du har en oexponerad yta vald inom beskärningsramen)
  2. Klicka "Lock exposure"
  3. Kör Preview igen
  4. Klicka "Lock film base color" (eller vad det nu står där)
  5. Skanna
    [/list=1]
    Nu bör du ha en fil med detaljer överallt och minimalt brus. Färgkorrigering och sånt är en annan historia, det kan du göra med Vuescan under fliken Color, men hellre i Photoshop (och då kör du med fördel Raw scan i Vuescan)
 

nicemd

Aktiv medlem
Jag har märkt att man kan få ner grynigheten genom att öka "Number of passes" i VueScan.

Men jag tror inte det fungerar på alla scanners.
 

mjonsson

Aktiv medlem
Ställer du skärpa?

Ställer du skärpan i ditt scanner program?
En del program tillåter att man gör skärpeinställningar redan vid inscanning. Huruvida detta är bra eller dåligt låter jag vara men, vad man bör tänka på att om man ökar skärpan så ökar man också bruset - lite beroende på hur man ställer in... i scanner program brukar man inte kunna ställa in mycket...

Gör uppskärpning i photoshop i stället med "Oskarp Mask".
Har du då en grynig bild så ser du till att öka värdet på "Tröskelvärde"/"Threshold" till någonting över 20 snåret. Radien ställs, som alltid till max upplösning/200 (300dpi = radie 1,5) och mängden tills du får önskad effekt. -Resonemanget bygger på bra inscanningar, 300 dpi slutupplösning anpassning för tryck.

Men, som sagt, i denna frågan, håll upp tröskelvärde en bit för att undertrycka bruset.

/Mattias Jonsson
 

gunte

Aktiv medlem
I PS kan smart oskärpa hjälpa en del..men bara om bakgrunden redan är i oskärpa..
mvh/gunte..
 

Marcus Häggström

Aktiv medlem
Prickar?

Intressant diskussion men jag passar in en likande fråga. Jag får tydliga färgprickar "damm" på mina inskannade bilder. Prickarna har ofta samma färg som motivet så att om ex grönt är dominerande kommer extra gröna onaturliga prickar med i bilden. ???
Flatbäddscanner Snapscan 310, Agfa
 

gameburg

Aktiv medlem
Åter igen: Tack för era svar!
Mattias: Jag ställer in skärpan manuellt.
Marcus: Är prickarna på samma ställen om man jämför olika bilder? I sådant fall skulle jag misstänka att du antingen fått skräp på CCD:n i scannern eller att några pixlar är trasiga i den.
Gunte: Ska testa den funktionen vid tillfälle.
Mvh
Patrik
 

Marcus Häggström

Aktiv medlem
Tack för svaret. CCD betyder det själva lysröret och i så fall vad göra? Byta ? Om pixlar är sönder vad innebär det. Ska kolla om de uppträder på samma ställe.:(
 
ANNONS