Annons

Förbättra dålig B&W kopia/neg

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne G

Aktiv medlem
Vill gärna ha tips om hur jag kan förbättra bilden (enda "ge-bort-bilden" på kvinnan). Problemet är att bilden "dör" o blir grådaskig om jag ökar exponeringen eller går ner till mjukare filter. Det blir inga skuggor o liv i ansiktet som det var under fotograferingen.


Kan jag behandla negativet för att få tillbaka det som gått förlorat? Tona bilden? (testat sepialiknande i PS o det blir lite bättre). Eller annat för att öka känslan i bilden.

Nåt blev troligen fel under filmframkallningen som skedde under mycket fältmässiga förhållanden.

Kopierat på största bländaröppning (bl 4), 43 sek exp med filter 3,5. Normalt kopierar jag på bl 11, 10-15 sek filter 2,5-3.

Tips o förklaring mottages tacksamt.

Janne
 

Bilagor

Lasse Mellberg

Aktiv medlem
selentoning av neg

Du kan använda kodak seleniumtoner
utspädd 1 + 4 - 1+9 för att öka kontrasten i negget. Det ger ungefär ett steg beroende på
grundsvärtan i negget men kan förmodligen på detta neg tillföra en del.

toning med Agfa Viradon ( stinker ) eller
kodak polymaxtoner kan också tillföra en del prova på olika papper.

mvh
Lasse
 

Liza

Aktiv medlem
Lasses förslag är eminent för negget.

Som jag ser det så blir kvinnan platt då bakgrunden stjäl uppmärksamhet då gardinerna i detta fall är för ljusa. Efterbelys (graderat) gardinerna och en liiten aning i hörnet ovanför henne, öka tiden ett par sekunder och maska fram nyanserna i ansiktet. Då lyfts hon fram på ett helt annat sätt.
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Prova annars med att kopiera bilden med splitfiltreringsmetoden.
Kopiera med mjukt filter samt därefter med hårt filter.
Du kan då styra kontrasterna helt fritt.
 

Liza

Aktiv medlem
Hasse!! blir det inte det om man först kopierar med 2½-3 (som Jan gjort) och sen med 4½-5 (som jag lade till i efterbelysningen)? I detta fall verkar 2½ vara mjukt för negativets egenskaper. En äkta split-filter är att använda metoden partiellt där den behövs, inte tvunget på hela bilden. Fast.. allt beroro ju på vilken bild man visualiserar från början det är ju det reultatet man vill nå.
Kram Eva
 
Senast ändrad:

hasse lundberg

Aktiv medlem
Liza skrev:
Hasse!! blir det inte det om man först kopierar med 2½-3 (som Jan gjort) och sen med 4½-5 (som jag lade till i efterbelysningen)? I detta fall verkar 2½ vara mjukt för negativets egenskaper. En äkta split-filter är att använda metoden partiellt där den behövs, inte tvunget på hela bilden. Fast.. allt beroro ju på vilken bild man visualiserar från början det är ju det reultatet man vill nå.
Kram Eva
Som jag uppfattar det har Jan kopierat med filter 3,5 men normalt använder han 2,5 - 3,0
Visst kan man använda splitfiltrering partiellt, gör det själv bl.a vid efterbelysning som du nämner.
Har du kopierat med Jans negativ, eller hur har du fixat hans bild?
Kram Hasse
 

Graal

Avslutat medlemskap
Eftersom negativet behöver 43 sek belysning på största bländare för att ge den bild du visar så är det förmodligen ganska tätt och mörkt (överexponerat). Det filter du använt är också ett steg hårdare än normalt och då är det knappast fråga om överframkallning vilket skulle gett hårdare kontrast och krävt mjukare filter. Det ger vid handen att kvinnans hudtoner är bland det mörkaste i negativet och utgör de ljusaste högdagrarna i bilden. Om selentoning då hjälper är inte så säkert. Kontrasten ändras inte så mycket mellan dessa toner av selenet. Förmodligen ger det till resultat att samtliga toner i negativets huddelar mörknar utan att kontrasten mellan dem ökar mer än marginellt.

Jag skulle föreslå att du först (innan du ger dig på selentoning av negativet) provar att kopiera bilden på ett högdagerseparerande graderat papper eller använder en filtrering som på just det VC-papper du använder separerar högdagrarna bäst. De flesta VC-papper har den egenheten att de ändrar sina separationsegenskaper när man byter filtrering och det finns papper som byter från högdagerseparerande till lågdagerseparerande med endast ett stegs filtrering. Slutligen bör du också selentona kopian för att även den vägen försöka öka kontrasten i hudtonerna.
 
Senast ändrad:

Liza

Aktiv medlem
.........Har du kopierat med Jans negativ, eller hur har du fixat hans bild?
Kram Hasse


Jag har gjort som jag brukar när det dyker upp ett besvärligt negativ som ändå verkar ha ett uttryck jag vill jobba med.
-kopierar upp en råkopia på 2ans filter
-scannar den och kollar med basverkyg (levels, dodge, mask) hur den kan förbättras.

Har ett eget system hur att översätta verktygen i reell teknik sen i mörkrummet som visat sig stämma överraskande bra. Sparar papper, tid och frustration.

Eva
 

Estethia

Aktiv medlem
det här tycker jag ser ut som ett eminent jobb för photoshop, om ni ursäktar. ;o)
i photoshop klarar man lätt av att lägga på den selektiva kontrast som den här bilden kräver, utan att det blir skarvar.

det gäller dock att välja labb om man vill ha en matt kopia sen, och tyvärr så är det svårt att få kopian på tjockt papper om man vill det.
 
ANNONS