Annons

Framkalla dia i vanlig färgprocess???

Produkter
(logga in för att koppla)

PerS

Medlem
Jag läste i nån fototidning om att man kan framkalla diafilmen i en vanlig framkallning och får därför lite anorlunda färger.
Har jag missförstått allting eller är det bara att gå till närmaste fotoaffär och lämna in diafilmen och få ut pappersbilder? :confused:

/Per
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag har sysslat en del med att köra dia i C-41, s.k crossprocessing.
Det är nog inga problem att soppa filmen på ett snabblabb, men att göra kopior är nog svårare. Hur bilderna ska filtreras är i högsta grad en tolkningsfråga. Finns inget som är "rätt" på ett sånt neg. Kontrastrikt, och en helvetiskt stick. Det bästa är nog att kopiera eller scanna bilderna själv.
 

guppyfisk

Ny medlem
Vanliga c41-lab brukar inte vilja göra det dära pga av att det förstör kemin nått fruktansvärt. Soppa rullarna själv, så kan du styra kontrasten själv dessutom.
 

Helena

Aktiv medlem
Vanliga labb vet inte skillnaden och bryr sig inte om kemikalierna :)

Jag har två bilder här på fotosidan som e dia framkallade i c41 process...

Olika filmer varierar i hur resultatet blir... endel får mycket färgstick och andra inte...
Tuffast effekt tycker jag blir när man sedan ber labbet framkalla filmen efter hudtoner.
Detta går endast om man ber dom köra bilderna manuellt och det kostar därmed skjortan men det är värt det!

Astia filmen får ett grönare färgstick:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=2070&pf=428

Medans Kodaks Ektachrome är väldigt neutral men den piffar fortfarande upp bilden:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=2054&pf=428

Enda skillnade mellan diafilmen och den vanliga negativa färgfilmen är dess bas... kul att leka med i alla fall :)
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
guppyfisk skrev:
Vanliga c41-lab brukar inte vilja göra det dära pga av att det förstör kemin nått fruktansvärt. Soppa rullarna själv, så kan du styra kontrasten själv dessutom.
Delvis rätt, jag pratade med prolabbet och de sa att upp till 10% diafilm i C-41-soppa går bra.
Så det lokala snabblabbet kan nog ta emot diafilm utan nån fara för kemin, eftersom det inte är en allt för vanlig teknik.
 

Helena

Aktiv medlem
Calle S skrev:


Delvis rätt, jag pratade med prolabbet och de sa att upp till 10% diafilm i C-41-soppa går bra.
Så det lokala snabblabbet kan nog ta emot diafilm utan nån fara för kemin, eftersom det inte är en allt för vanlig teknik.
Toppen!!!
 

PerS

Medlem
tack för alla bra svar!

Jag ska fota nån rulle och testa hur det blir, men annars tror jag Calles förslag om att scanna bilderna. Då kan man ju med adobe photoshop styra kontrast och färgstick o.s.v

// Per
 

Helena

Aktiv medlem
Re: tack för alla bra svar!

PerS skrev:
Jag ska fota nån rulle och testa hur det blir, men annars tror jag Calles förslag om att scanna bilderna. Då kan man ju med adobe photoshop styra kontrast och färgstick o.s.v

// Per

Det är roligare när det är "på riktigt" :)
 

Stefan

Medlem
Helena:

vad är "på riktigt"?
Kan två olika tillvägagångssätt för ett och samma resultat kallas för "på riktigt" och "inte på riktigt"?

Det tycker inte jag.

Visst är det bra att kunna det "icke-digitala" sättet. Men på dig låter det som om du förkastar det digitala tillvägagånssättet.
Men jag har kanske misstolkat dig.
För övrigt tycker jag att du alltid har vettiga saker att säga.
Gillar dina inlägg.
 

Helena

Aktiv medlem
Stefan skrev:
Helena:

vad är "på riktigt"?
Kan två olika tillvägagångssätt för ett och samma resultat kallas för "på riktigt" och "inte på riktigt"?

Det tycker inte jag.

Visst är det bra att kunna det "icke-digitala" sättet. Men på dig låter det som om du förkastar det digitala tillvägagånssättet.
Men jag har kanske misstolkat dig.
För övrigt tycker jag att du alltid har vettiga saker att säga.
Gillar dina inlägg.

På riktigt för mig är någonting dom jag kan ta på. Någonting som jag kan se resultatet av och kopiera flera gånger med samma resultat. Något som jag redan innan vet hur jag vill ha.

Inte någonting som kanske "efter min död" kan kopieras helt annorlunda...

Förstår du hur jag menar nu?
 

Stefan

Medlem
Jag förstår precis hur du menar.
Ber om ursäkt om jag lät tråkig och sur...

Inlägget jag skrev blev lite i tristhetens tecken.
Inte så jag menade ju...

=)
 
ANNONS