Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

pris

Produkter
(logga in för att koppla)

o.f

Medlem
Har sålt bild till dagstidning som jag nu skall fakturera. Bilden är tagen utomlands.
Använder mig av BLFs lista men får inte riktigt kläm på om man skall fakturera 660 pris för dagstidningar plus 800 för att bilden är tagen utomlands. Någon som vet??
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Enligt dagspressprislista ska du fakturera 1100 för bild tagen utanför Sverige. (660 för Sverige)

800-tillägget gäller för icke dagspress.
 

pitchblack

Aktiv medlem
Dum fråga, men hur gör ni när ni fakturerar? Har "ni alla" f-skattsedel & PostGiro, eller hur fungerar det? Jag frågar som nyfiken amatör ifall jag skulle snubbla över ett tillfälle att sälja någon gång..

MvH,
Henrik
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
pitchblack skrev:
Dum fråga, men hur gör ni när ni fakturerar? Har "ni alla" f-skattsedel & PostGiro, eller hur fungerar det? Jag frågar som nyfiken amatör ifall jag skulle snubbla över ett tillfälle att sälja någon gång..

MvH,
Henrik
Att ha FA-skatt är bra att ha om man ska sälja bilder. Företag är inte så pigga på löneadministration för småsummor. Det är inte så svårt att få FA-skatt.

Jag har visserligen postgiro, men det är så besvärtligt numer att jag ber dem att sätta in på mitt vanliga bankkonto. postgirot måste man dock ha för att skicka postförskott...suck.
 

pitchblack

Aktiv medlem
Magnus,
Tack för ditt svar..

Jo, jag har funderat på att skaffa FA-skatt (i förebyggande syfte), men varit lite osäker på hur Skattemyndigheten ställer sig till att man kanske inte säljer något på väldigt länge. Men så länge man inte göra en massa skattefria inköp kanske de inte bryr sig så mycket.

Så det är krångligt med PG nu för tiden alltså? Vi har det till den musikföreningen jag är sekreterare i, men allt sån't är vår kassörs huvudvärk så jag behöver inte krångla med det! ;-)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Du kan inte dra mer moms än vad du säljer för. undantaget gäller första året för nystartade företag och konstnärlig verksamhet i fem år.

Sedan posten slutade sköta postgirot är det svårt att få ut sina pengar. Med internetkonto går det lättare, men helt smidigt är det inte.
 

pitchblack

Aktiv medlem
Där ser man... Jo, man får ju ta & kolla upp allt sån't där innan man ger sig in i F-träsket.. ;-)

Låt mig gissa att fotografering klassas som "konstnärlig verksamhet"?
 

Tomastiger

Ny medlem
Mindre inkomster kan man deklarera som inkomst av hobbyverksamhet. Då behöver man heller inte betala fulla egenavgifter utan bara löneskatt, 17% eller nåt.
 
ANNONS