Annons

Harmoni utan kända regler.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Jag frågade förut efter andra kompositions regler med mingre lyckat resultat.

Nu frågar jag hur ser bilder ut som bryter mot de kända reglerna och kan bilder som bryter mot GS ändå ha harmoni i sig? Eller blir liknande bilder då disharmoniska och kan der vara så att bilder som följer dessa regler blir disharmoniska?

Jag vill hälst inte ha debatt om GS är bra eller inte, jag vill se bilder som exempelvis visar kaos men ändå är harmoniska och jag vill ha andras förklaringa till vad de anser att en harmonisk bild är för nått utan för den delen enbart tala om proportioner och komposition.
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
Mycket snygg bild. Jag tycker nästan att det är färgna som gör denna bild harmonisk och fridfull.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Näe, den passar bra in i kända kompositionsregler Terje. Uttalad diagonal skiljer två distinkta färgtoner, där finns bara två olika strukturer, glasruta och frost. Upprepning: bilden ses som sammansatt av "frostfjädrarna" som återkommer i olika konstellationer. Och så en överdådig harmoni mellan ingående färger.
Det är inte lätt att ta en bild helt utan komposition, man får nog inte för sig att överhuvudtaget lyfta kameran då.....ligger säkert undermedvetet.
Och inte sparas de negativen/diarutorna i regel heller.
Us
 

müsli

Avslutat medlemskap
Terje skrev:
Denna bilden kanske...?
Suveränt exempel. Kaos men ändå en strikt ordning. Bilden innehåller många detaljer men få typer (många instanser men få klasser). (alla detaljer liknar varandra). Grafiskt spännande, dvs den stimulerar min perception trots att den är ren och i princip väldigt enkel.

Edit:
Nu blir jag så nyfiken på vad bilden förställer.
Motsägelser: knivskarp skärpa som om detaljerna befann sig i samma plan, förstärks av den kraftiga oskärpan på bakgrunden. Det lutar åt att det är iskristaller på en glasskiva, men samtidigt ser det ut som is på en växt. Spännande i all sin enkelhet.
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Den har ju ingenting som placerats i GS då, visst!
Däremot har den något annat som är snyggt, väl utnyttjande av positiva och negativa ytor. Positiva är det vi direkt ser var det är, iskristallernas form, men mellan där, så uppstår det andra ytor med, negativa, som är MINST så svåra att göra lika intressanta. Det här är ett ypperligt exempel på hur man gör det på rätt sätt!
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Om man nu ska leta efter en sån punkt, visst!
Men ytorna som uppstår mellan isen, är också väldigt intressanta och viktia för bilden.
Nåt man kan applicera på alla bilder! :)
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Håller med Mikael.

Jag ser inte Terjes bild som direkt otraditionell,, jag ser en tydlig diagonalkonsentrerad komposition med ett par viktiga "hållplatser" för den nbetraktande blicken.
Men visst är bilden komplex på ett intressant och nästan konseptuellt "enkelt" sätt. Betyder inte att den är dålig, bara så att det är sagt;)!!

Mvh Niclas,
 

mipert

Aktiv medlem
Jamas skrev:
Om man nu ska leta efter en sån punkt, visst!..
Men det är ju det du gör, hela tiden när du tittar på en bild.
Du kan inte bestämma dig för att inte leta efter fixpunkter i bilden.

Det är när de traditionella fixpunkterna saknas som disharmoni uppstår.
Och då kan bilden dö eller bli spännande.
 

JörgenEriksson

Aktiv medlem
Är den här harmonisk kan man fråga sig? Naturens egna fraktaler kanske talar för det, men i övrigt tycker jag nog att kompositionen är rätt disharmonisk. Ev. gyllene snitt lyser med sin frånvaro..Eller?

Faktiskt rätt vilsam som skrivbordsbakrund på jobbet i all jobbkaos ;-)
 

Bilagor

mipert

Aktiv medlem
Ständigt detta GS.

En bilds komposition hänger inte på om något är placerat i GS.

Och en bild kan vara så harmonisk att min arm somnar utan att man hittar någon stark fixpunkt i GS.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Jag tror att Jim slår in en öppen dörr. Visst har vi diskuterat GS och kompositionsregler i forumet, men jag tror inte någon sagt att dom är ett krav för harmoniska bilder. Däremot har många och jag sagt att dom är bra att ha som utgångspunkt, MEN att man inte skall bli slav under dom.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Eftersom en "estetisk vacker bild" ofta innehåller vissa specifika egenskaper såsom placering av betydelsefulla motivelelement strategiskt inom formatet så är det en viktig fråga om bilder som till största delen avviker ifrån dessa "standardregler" ändå kan upplevas som "estetisk vacker bild".

Jag tror att man ganska så klart kan påstå att en bild på ngt sätt uppfyller en eller ett par "kompositions regler" om de upplevs som estetiskt attraktiva för betraktarens sinne.

En bild kan såklart trots detta (enligt mig) äga totalt kaos i motivdetaljer osv.

Mvh Niclas,
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
JörgenEriksson skrev:
Är den här harmonisk kan man fråga sig? Naturens egna fraktaler kanske talar för det, men i övrigt tycker jag nog att kompositionen är rätt disharmonisk. Ev. gyllene snitt lyser med sin frånvaro..Eller?

Faktiskt rätt vilsam som skrivbordsbakrund på jobbet i all jobbkaos ;-)

Om du visar den bilden upp och ned och spegelvänd så upplever vi den mer balanserad och harmoniskt,,enligt mig.

Mvh Niclas,
 

skarpedjup

Aktiv medlem
mipert skrev:
Men det är ju det du gör, hela tiden när du tittar på en bild.
Du kan inte bestämma dig för att inte leta efter fixpunkter i bilden.

Det är när de traditionella fixpunkterna saknas som disharmoni uppstår.
Och då kan bilden dö eller bli spännande.
Jag hittade faktiskt inte den punkten direkt, utan så de olika ytorna direkt.
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Re: Denna... ?

Arleklint skrev:
Eller anser ni att det är en diagonal?
Oja, den har ju en jättetydlig diagonal!
Den går från vänstra hörner net och ner i bilden.
Förstärks av de olika delarna i bilden där med, även om den kanske är lite bruten.
 
ANNONS