Annons

JPEG på mac

Produkter
(logga in för att koppla)

_UF0_

Aktiv medlem
halloj...scannade en del bilder på skolan idag (mac) och sparade som jpeg i ps. Tänkte sedan att jag skulle skicka hem dom till min dator (pc) så jag atachade filerna på ett brev i hotmail och skickade till mig själv..när jag fick välja vad det var för typ av fil tog jag även där jpeg...nu är problemet bara att jag inte kan öppna filerna här hemma eftersom windows inte känner igen filen...är det nå special bara för att det var från mac till pc eller har jag gjort nått fel?...går det att fixa till eller är det bara att göra om?
ja juste ja de va explorer jag försökte att öppna med(det borde väll funka med jpeg?)...

skulle vara väldigt tacksam för hjälp
mvh niclas
 

Stegge

Aktiv medlem
Brukar du öppna dina bilder med explorer?

Har du sparat dem rätt från början så skall du inte behöva göra om allt.

Vad du eventuellt måste göra är att klicka på varje bild och ta "spara som" och skriva dit ändelsen .jpg om du inte redan har gjort det.

Jag brukar skicka bilder från min mac till folk med pc och då fick jag lära mig detta. :)
 

mjonsson

Aktiv medlem
Suffix, filtyp och skapare, Mac och PC

Jag tippar att det är som föregående talare sagt.
Bilderna heter inte *.jpg.

En PC tittar alltid på filens suffix för att se vilken filtyp filen är av. Så, en JPEG fil heter .jpg och en t.ex. Photoshop fil heter .psd. I Windows kopplas sedan ett specifikt suffix, jpg, till en specifik skapare/redigerare/läsare. T.ex då IE eller Photoshop eller nåt.

Men, på Mac används inte filens suffix för att identifiera filtyp och skapare. Denna information lagras fysiskt i filen, i en egen resurs. Så, i detta fallet skulle det finnas en resurs där filtypen var JPEG (alltid 4 tecken i filtyp och skapare på mac) och om du använde Photoshop så skulle skaparen vara "8BIM" (fråga mig inte varför). Om filen varit skapad i Graphic Converter i stället men fortfarande JPEG så skulle typen vara JPEG och skaparen GCON i stället. Således skulle Photoshop öppnas om man dubbelklickade på första bilden och GC i fall två.

Motsvarande skulle inte gå att göra på PC eftersom endast en applikation kan vara knuten till ett suffix.

Så, skickar man filer från Mac -> PC får man tänka på att döpa filen med rätt suffix.
Skickar man däremot från PC -> Mac kommer ett liten inställningsprogram som heter "Filkonvertering" att titta på Suffixet och lägga till en filtyp/skapare resurs till filen så att även Macen kan öppna filen i rätt program (vilket det blir ställer man in i nämnda inställningsprogram).

/Mattias
 
ANNONS