Annons

"Hjälp!" Fotoaffärer/priser på Malaysia

Produkter
(logga in för att koppla)

angelripper

Medlem
Skall till Malaysia mars-05 och vill ha lite tips om bra fotoaffärer och hur priserna är i förhållande med dom svenska.
 

daniel_se

Medlem
Hej.

En viss skillnad på stativ och tillbehör, marginellt på hus objektiv osv. På ön Langkawi hittade jag de billigaste grejerna.

Köp i Sverige!

/Daniel
 

maerklund

Aktiv medlem
angelripper skrev:
Skall till Malaysia mars-05 och vill ha lite tips om bra fotoaffärer och hur priserna är i förhållande med dom svenska.
Jag var i Kuala Lumpur november 2003 och svansade runt lite i elektronik/fotobutiker. Priserna är generellt lägre än i Sverige.
Jag spekulerade i att köpa en Canon 300D eller ett EF70-200/4.0L och priserna var jämförbara med USA-priser, dvs rejält billigare än i Sverige.
Det blev ingen kamera/objektiv men jag köpte en Samsung TFT-datorskärm ca 30% billigare än i Sverige (samma modell alltså).
Batterier till videokamera, minneskort och datortillbehör var också billigare än i Sverige (ca 30%).
 

Jan vdV

Avslutat medlemskap
Som Daniel nämnde så är nog Langkawi billigast, tror dom har ngn typ av skattefritt, köpte en nikon där för fyra-fem år sen, ca 25% billigare än i butik hemma i Sverige.
Hur det är nu vet jag inte.
 

dwargert

Aktiv medlem
Kan tillägga att det är svårt att få tag i diafilm. När man väl hittar det är det visserligen billigt. Går i princip bara att få tag i Kodak Extra Color 100 ASA. Lyckades få tag i en 200-film.
Kan vara bra att veta om man ska bege sig dit.

Lyckades få tag i ett undervattenshus till Canon ixus 400/500 för ungefär halva priset mot i sverige, men då prutade jag ganska friskt. Så visst går det att hitta bra mycket billigare.
 

mangejohan

Aktiv medlem
Stor skillnad!

Var i Kuala Lumpur i sommras och kollade på elektronik grejer... Skillnaden är stor mot för sverige!! SÅ är ni där så passa på.

Men om ni verkligen ska sattsa på eletronik finns även singapore. Singapore har ett elektronikvaruhus med 7våningar BARA elektronik till superpriser! Varuhuset ligger vid Indiska stadsdelen.

Att köpa i sevrige är ju trygt, men är det värt att lägga tunsenlappar extra på det?? Jag tycker inte det iaf.

När du köper på serriösa affärer i KL och singapore får du också ett WWW, world wide waranty. Och den fungerara perfekt i sverige också om det skulle hända något med kameran.

Vill ni veta mer om länderna så fråga gärna.

mvh:magnus
 

Daniel.l

Aktiv medlem
Singapore är bättre men Malaysia är helt ok. Glöm inte att prislappen på sakerna inte har med någonting att göra. Förhandla fram ett bra pris.

En D70 med kittglugg, SB-800, 2 minneskort och stor väska köpte vänner för typ 13000 SEK. Så man kan säga att dom fick 800-blixten, minneskort och väska på köpet, jämnfört med sverige
 

mangejohan

Aktiv medlem
nja...

Det är inte alls säkert att singapore är bättre. I singapore har du mcyket svårare att pruta lika mycket som i malaysia, men i malaysia gäller det att veta var du ska. I Singapore gäller det bara att hitta rätt varuhus.

Vi var i KL på ett varuhus där jag hittade lägre priser än i singapore, så vilken som är billigast beror helt på: NÄR man är där, HUR man förhandlar, och VAR man är.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Bangkok är också mycket bra. Mer fasta priser än Singapore men minst lika bra ändå. här är två bra affärer som är kunniga och pålitliga.
På dessa kamera priser får du nästa 7% moms tillbaka på flygplatsen.

prisexempel

Nikon D70 hus - 7600 kr
Canon 10D hus - 8900 kr
Canon 300D svart med kit lens - 7100 kr
Canon 20D med kit lens - 13050 kr

sen får du nästan 7% tillbaka.

http://www.fotofile.net/
http://www.avcamera.com/
 

pjotr

Medlem
Köpa i Malaysia

Jag var i KL för två månader sen och köpte ett D70-kit. Jag betalade 4600 MYR för det med ett 256 CF kort och en väska. Korträkningen kom i veckan och det blev 9390kr för detta paket. I Sverige kostar samma ca: 13 000kr. Eos 300D Kit kostade där 4000 MYR. Det verkar som om man hellre skickar med tillbehör än prutar på priset.

Peter
 

mangejohan

Aktiv medlem
Bangkok har rätt bra priser, men landet är inte likla gynnat av elektronik som Malaysia och Singapore vilket OFTAST leder till högre priser och mindre utbud.

Men som sagt utbud så är nog singapore en av de bästa i världen, samt bäst priser. En hiteck stad med hiteck utbud och hiteck priser;)
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
mangejohan skrev:
Bangkok har rätt bra priser, men landet är inte likla gynnat av elektronik som Malaysia och Singapore vilket OFTAST leder till högre priser och mindre utbud.

Men som sagt utbud så är nog singapore en av de bästa i världen, samt bäst priser. En hiteck stad med hiteck utbud och hiteck priser;)
Det stämmde kanske för 10 år sen men inte idag. Dra bort 7% på de kamera priserna jag skrev så ser du att du inte får det billigare i Singapore.
Nikons digital kamera görs i Thailand.
Och mindre utbud!! Det märks att du inte är i sydost asien så mycket. Visa gärna ett bättre pris i någon Singapore affär.....
 

Zamn

Aktiv medlem
Jag köpte ett objektiv (canon 85mm f1.8) rakt av på flygplatsen i Malaysia. Enkelt o bra, lite billigare än i Sverige, lit edyrare än i USA. Dock så slippe rman ju frakt/tull/skit om jag köper i affär så det är ju bra om man bara passerar på flygplatsen. Visste inte att man kunde pruta dock, det var ju lite synd :)
 

mangejohan

Aktiv medlem
Lars Johnsson skrev:
Det stämmde kanske för 10 år sen men inte idag. Dra bort 7% på de kamera priserna jag skrev så ser du att du inte får det billigare i Singapore.
Nikons digital kamera görs i Thailand.
Och mindre utbud!! Det märks att du inte är i sydost asien så mycket. Visa gärna ett bättre pris i någon Singapore affär.....
Jasså du? Så du vet att jag inte är mycket i asien, kanske jag sak fråga dig mer saker om var jag är och inte är?!

Bangkok har inte samma utbut som t.ex. singapore. I singapore kan du hitta teknikvaruhus, 7våningar med bara teknik! I bangkok hittar du mer blandade varuhus.

Thailand ligger mycket längre tillbaka i tiden utvecklingsmässigt än malaysia och singapore, okej det behöver inte betyda att det auotomatiskt medför lägre priser men i de flesta fall så anser JAG att det gör det!

Mer teknik och affärer medför konkurense vilket leder till priskrig.

Du vet väl om att du har taxfree även i singapore och malysia?!
 

mangejohan

Aktiv medlem
Lars Johnsson skrev:
Det stämmde kanske för 10 år sen men inte idag. Dra bort 7% på de kamera priserna jag skrev så ser du att du inte får det billigare i Singapore.
Nikons digital kamera görs i Thailand.
Och mindre utbud!! Det märks att du inte är i sydost asien så mycket. Visa gärna ett bättre pris i någon Singapore affär.....
KOllade upp dina länkar... På en Z3 sparar du enligt dina länkar 3-400 spänn mot för pricerunner. Är det mycket? Jag tycker inte det.

Jag köpte en nikon coolpix 3700 för 1900sek(inkl minneskort och äkta väska) i singapor(kan ta reda på vad varuhuset herter, emn ligger i indiska delen av singapore) i sommras, och på länkarna som du uppgav kostar den (rabaterat pris) 2300kr.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
mangejohan skrev:
KOllade upp dina länkar... På en Z3 sparar du enligt dina länkar 3-400 spänn mot för pricerunner. Är det mycket? Jag tycker inte det.

Jag köpte en nikon coolpix 3700 för 1900sek(inkl minneskort och äkta väska) i singapor(kan ta reda på vad varuhuset herter, emn ligger i indiska delen av singapore) i sommras, och på länkarna som du uppgav kostar den (rabaterat pris) 2300kr.
Jag vet inte ens vad z3 är för något. Jag trodde att det var DSLR kameror som det gällde. Jag antar att z3 är någon kompakt-kamera. Affärerna jag skickade länkar till är mer inriktade på DSLR och proffs-utrustning. Skall man köpa en kompakt kamera i Bangkok så kan man gå till Panthip Plaza. Också det är ett elekronik varuhus på 6 eller 7 våningar.
Skicka en länk till något i Singapore. Det glömde du visst. Riktpriserna du ser på sajten kan man alltid få ner en också.
Och svara ärligt, har du någonsin varit i en riktig kamera-affär i Bangkok och försökt köpa något..............
 

Jalong

Aktiv medlem
Jag ska till KL & Singapore i januari och hade tänkt botanisera runt en del. Har tyvärr svårt att hitta prisuppgifter på nätet. Antar att fotohandlarna i ovannämnda städer är ovilliga att ange fasta priser eftersom de först vill testa och se om de kan köra upp den stackars turisten.

Dock hittade jag på Photography in Malaysias sajt en Free Trade Zone med mycket intressanta beg priser som skvallrar om att det verkligen är billigt i KL. Framför allt då om man tar sig modet att köpa beg direkt ur handen från någon ortsbo. Valutan som anges, RM, står i skrivande stund i 1,93 SEK.

/Svante
 

mangejohan

Aktiv medlem
Lars Johnsson skrev:
Jag vet inte ens vad z3 är för något. Jag trodde att det var DSLR kameror som det gällde. Jag antar att z3 är någon kompakt-kamera. Affärerna jag skickade länkar till är mer inriktade på DSLR och proffs-utrustning. Skall man köpa en kompakt kamera i Bangkok så kan man gå till Panthip Plaza. Också det är ett elekronik varuhus på 6 eller 7 våningar.
Skicka en länk till något i Singapore. Det glömde du visst. Riktpriserna du ser på sajten kan man alltid få ner en också.
Och svara ärligt, har du någonsin varit i en riktig kamera-affär i Bangkok och försökt köpa något..............
En Minlota Dmiage Z3 pratade jag om.

Vad jag menade med coolpix 3700priset var att de är ett riktpris!

Har vart i bangkok 3ggr nu, men jag har inte sett ett varuhus med 7våningar ENBART teknik. Men ja hade ju i och för sig inte vart i bangkok och ens kollat på kameror enligt dig, så jag har säkert 100% fel. I sinagpore är det däremot inget problem att hitta teknikcentran. Eller menar dui att bangkok har mer teknikutbud än Singapore??

Jag glömde inte att skicka någon länk till affär i singapore utan jag hade ingen. Jag är en sån som inte kollar på nätet gällande asiatiska priser utan går runt och kolla på plats då nätpriser säger väldigt lite. (framför allt i KL).
 

mangejohan

Aktiv medlem
Jalong skrev:
Jag ska till KL & Singapore i januari och hade tänkt botanisera runt en del. Har tyvärr svårt att hitta prisuppgifter på nätet. Antar att fotohandlarna i ovannämnda städer är ovilliga att ange fasta priser eftersom de först vill testa och se om de kan köra upp den stackars turisten.

Dock hittade jag på Photography in Malaysias sajt en Free Trade Zone med mycket intressanta beg priser som skvallrar om att det verkligen är billigt i KL. Framför allt då om man tar sig modet att köpa beg direkt ur handen från någon ortsbo. Valutan som anges, RM, står i skrivande stund i 1,93 SEK.

/Svante
Hej.

Måste bara ge ett råd som jag fick av en tekinkintressead singaporian (säger man så?), ta MRT:n till Little india och aldeless i närheten av MRT stationen har du ett gigantiskt varuhus som det står "FINEPIX" på, den reklamen går inte att missa och inte varuhuset heller. Men i alla fall hittar du överlägset bästa priserna där då de inte är lika mycket turiser där som i övriga singapore som t.ex. orcad road.

mvh
 
ANNONS