Annons

Kontrastomfång 400% bättre på Fuji S3 pro

Produkter
(logga in för att koppla)

carpelux

Aktiv medlem
Det här verkar mycket lovande tycker jag. Fuji anger en ökning i kontrastomfång med 400%. Om det stämmer vore det en revolution jämfört med de digitala kameror som finns idag.
Jag tycker, baserat på mitt fotograferande, att ett stort kontrastomfång och lite brus är mycket viktigare än antalet pixlar. Så det blir mycket spännande att se om detta verkligen stämmer när kameran finns för försäljning.

Länk till dpreview
 

Damocles

Aktiv medlem
Ska bli intressant att se vad det blir i verkligheten. Deras andra kameran baserade på dom föregående Super CCD SR har ju inte varit direkt lysande.

400% låter lite mycket, om en vanlig digitalare idag tar 7 steg, varav 5 väldigt bra(dom sista 2 väldigt brusiga, så är ju 400% på det altså 28 steg eller 20 användbara. Frågan är hur man ska kunna visa dom stegen.

Men visst, funkar det så är det jättebra. Jag är dock lite tveksam till om det verkligen är sååå bra.
 

andm31

Aktiv medlem
I vilket fall som helst så skulle det vara kul med lite bättre omfång på en digitalare.

mvh Anders

(sen är ju kameran snygg också... fast jag förstår inte varför det ska vara så svårt att klämma dit ett par rattar för tid och bländare även vid vertikalknappen...)
 

carpelux

Aktiv medlem
Jag håller med om att 400% låter otroligt mycket.
Kommer man upp i 10-12 steg (vilket jag har för mig att negativ färgfilm har) så vore det en otrolig förbättring.
Vi få hoppas att det inte bara är hype utan har verklighetsförankring.
Den skulle komma i slutet på oktober om jag förstod det hela rätt.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
400% är ju som sagt två steg. Det tycker jag inte låter direkt utopiskt med tanke på vilken teknik de använder.

Och ett par steg till är precis vad som saknas i digitalarna idag. jag misstänker att kameran kommer att bli en fullkomlig höjdare.

Skall jag sia mer misstänker jag också att det kommer att bli ett fasligt gnäll om platta bilder bland folk som inte är beredda på efterbearbetning eller att alltid välja en motivanpassad kurva i kameran.
 
ANNONS