Annons

Genomlysnings för dia

Produkter
(logga in för att koppla)

flojohan

Aktiv medlem
Scanning: Genomlysning för dia

Hej

Om man bara har en vanlig scanner utan dialock är det då möjligt att komplitera den med en tillstats för genomlysning så att man kan scanna dia?

/Johan
 

littos

Aktiv medlem
"Lådan" som Erik kan säkert funka, men jag testade med ett GEPE slim light ljusbord, som jag la upp och ner på min scanner med ett dia imellan. Resultatet var minst sagt uselt, troligen beroende på en kombination av att ljusbordet har för lite "kräm" för att kunna lysa igenom ordentligt och att scannerns egen ljuskälla inte släcks bara för att man stoppar dit en annan ljuskälla...

Resonemanget runt mitt försök finns bla i

den här tråden .

Lycka till i alla fall och tala om om du får justa resultat (svara gärna i den här tråden, så vi får en "blänkare" om att svar finnes...)

/Anders
 

flojohan

Aktiv medlem
Opps den var rätt dyr. Det är nästan lika bra att köpa Epsons billigaste photo scanner, när det rörde sig om sådana pengar.

/Johan
 

pettersson

Aktiv medlem
flojohan skrev:
Opps den var rätt dyr. Det är nästan lika bra att köpa Epsons billigaste photo scanner, när det rörde sig om sådana pengar.

/Johan
Va!!! Får man en scanner som tar dia för under 900:-???
Om inte verkar ju den här soligor grunkan spännande, den kanske även går att använda som ljusbord så slipper man köpa det med...

Jag försökta bygga en pryl för dia scaning men det blev INTE bra. Jag tog en liten pappkartong, klädde insidan med al-folie, monterade isär en diabetraktare och tog ut den vita plast grejen som ligger under diat och la den mellan kartongen och scannern, längs ner mot scanerytan la jag dock diat. Kartongen blev som ett rör, man såg alltså rakt genom den vertikalt. Problemet var att när jag satte lampan från diabetraktaren övanför, eller när jag bara lät inne ljuset lysa blev det helt vitt när det var scannat, la jag näven på högst upp på tupen blev det vääääldigt mörkt, jag gjorde den mörkare i PS och då kunde man åtminstonde se lite vad det förestälde, men det liknade ändå mest en bild från en ultra ljuds undersökning.

Andreas.
 

flojohan

Aktiv medlem
Man får nog inte tag på en dia scanner för 900:-, men om man lägger till 900:- så får man en Epson 1250 Photo hos CyberPhoto. Och det ger nog bättre kvalitet än den där soligor grejen tror jag.

/Johan
 
ANNONS