Annons

Bildkritik urartar allt oftare

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Redaktionen noterara följande när det gäller bildkritikkommentarerna:

- bildkritiken tenderar att ofta prata om helt andra saker än bilden
- bildkritiken urartar ofta till personangrepp
- bildkritik urartar ibland till hämdaktioner
- många tack från fotografen till varje kommentar (vilket är belevad och artig gest) kan ibland bli tackande in absurdum.

Vi vill att bildkritikkommentarerna skall ha följande syfte:
- diskutera enbart bildens och dess innehåll
- utveckla fotograf och läsare genom konstruktiva kommentarer

Frågan är hur vi skall styra upp bildkommentarerna till att bli detta? Ett konkret förslag är att man endast kan kommentera en bild 1 gång. Detta skulle dock innebär att man inte kan försvara/förklara sin kommentar.


Vad tycker ni om detta och vad har ni för funderingar?
 

Jago Svensson

Aktiv medlem
Detta system som föreslogs med underliggande länkar används av www.digitalphotocontest.com
Det funkar bra ifall man har snabb uppkopling men ifall man sitter på modem så kan det bli ganska segt i längden att klicka sig vidare i diskutionerna, som i vissa fall kan vara mycket givande. Oftast så strunter man helt enkelt i att läsa dem då.. Detta är iallfall vad jag känner. Men håller helt med om att komentarerna är till för bilderna och inget annat.

//Jago
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Precis som du säger så blir detta väldigt segt (och dessutom besvärligt att koda) så vi bestämde snabbt att det inte var rätt väg att gå.
 

Lotus

Aktiv medlem
Håller med, konstruktiva kommentarer är bäst!

Att endast kunna kommentera en bild en enda gång tycker jag däremot låter lite spartanskt, då man ibland kanske i efterhand vill utveckla sitt resonemang lite mer.

Nån annan lösning borde finnas, jag kan inte komma på någon för tillfället men ska fundera på saken. Synd att underliggande länkar blir för tungt, då det kanske skulle rensa upp kommentarerna lite.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Begränsa inte antalet kommentarer till max en bild. många gånger går jag tillbaka till bilder jag kommenterat och kommenterar de igen.
 

Lotus

Aktiv medlem
Nu kom jag på en liten sak.
Om man uppdaterar sin gamla kommentar så kanske en tydlig ruta med en text "Updaterad" eller liknande kunde visas, så man verkligen ser om nån uppdaterar sin gamla kommentar...eller nått i den stilen? Dock kanske inte den kronologiska ordningen skulle stämma....men man kan ju inte få allt...eller så gör man så att alla uppdaterade kommentarer flyttas högst upp...
Hoppas jag inte låter allt för vimsig...jag bara funderar lite. :)
 

HenningE

Aktiv medlem
Behåll...

Jag har inte varit här så länge, men jag besväras inte alls av att bildkritiken även handlar om annat. Även om jag håller med om att huvudsyftet skall vara just bildkritik ser jag även diskussionerna om bilder och dess innehåll som en "social aktivitet".

Istället bör missbruk av forumet (som personangrepp och liknande) medföra avstängning av användaren (efter varning).

mvh /Henning
 

Jago Svensson

Aktiv medlem
Bra synpunkt HenningE. Att få en varning efter personangrepp kan vara en bra ideé. Enkelt och antagligen mycket effektivt.
//Jago
 

henab

Aktiv medlem
En lösning är att tillåta användare att betygsätta kommentarer från 1-5.

Sedan kan vissa betrodda medlemmar som regelbundet ger bra kommentarer (säg >4.0 i medel på sina kommentarer) få möjligheten betygsätta kommentarer med skalan 0-5. Sen om en kommentar har ett medelbetyg < 1.0 så visas den inte för andra än de betrodda användarna och vi andra slipper se skräpet. *

Liknande system kan man göra för foruminlägg och bilder.

Det finns gott om lösningar för att ta hand om användare som förstör och bara vill skada för andra men jag tror fotosidan är långt ifrån att behöva det. Jag tror vänliga tillsägningar räcker länge till.

*- kuro5hin.org använder det systemet. Fungerar bra med en användarbas på ~30000 medlemmar.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
En lösning är att tillåta användare att betygsätta kommentarer från 1-5.
Inte mer betyg, please...
Sedan kan vissa betrodda medlemmar som regelbundet ger bra kommentarer (säg >4.0 i medel på sina kommentarer) få möjligheten betygsätta kommentarer med skalan 0-5. Sen om en kommentar har ett medelbetyg < 1.0 så visas den inte för andra än de betrodda användarna och vi andra slipper se skräpet. *
Som en slags ordningsman alltså? Och varför skulle bara en viss elitistisk grupp få läsa vissa saker?
Är man medlem här, tar man hela sidans innehåll med hull och hår.

Jag tycker att det ska fortsätta som det är; Inga inskränkningar, inga restriktioner. De mest frekventa besökarna lär sig netiquetten snabbt. Att vissa gör "fel" går inte att komma ifrån, så är det på webben som i verkliga livet;-)
Jag tror vänliga tillsägningar räcker länge till.
Tror jag med!
 

sagan

Avslutat medlemskap
Tycker det är bra som det är :D
annars skulle man,
(som jag tidigare föreslagit)
..kunna ha ett personligt forum till varje bild, där saker som dycker upp under bilden(som inte direkt har med bilden att göra)
kan diskuteras..utan att att"störa" bilden..
men som alla kan läsa/se när det tittar på bilden, en knapp under bilden till det forumet helt enkelt.
.och en markering när man svarat på någons kommentar..fast besvarat den i "bildforumet"

skulle kunna vara en lösning (även om den kanske är krånglig) ;)
 

JDH

Guest
Elmfeldt skrev:

Många tack från fotografen till varje kommentar (vilket är belevad och artig gest) kan ibland bli tackande in absurdum.

Vi vill att bildkritikkommentarerna skall ha följande syfte:
- diskutera enbart bildens och dess innehåll
Nu förstår jag ingenting! Skulle det verkligen vara ett problem om vi medlemmar vill tacka för kommentarerna vi får? Jag tycker inte att kommentarerna bör begränsas alls! Risken är nog annars stor att Fotosidan kommer att bli ganska stel och opersonlig.
Mvh Jens.
 

sagan

Avslutat medlemskap
JDH skrev:


Nu förstår jag ingenting! Skulle det verkligen vara ett problem om vi medlemmar vill tacka för kommentarerna vi får? Jag tycker inte att kommentarerna bör begränsas alls! Risken är nog annars stor att Fotosidan kommer att bli ganska stel och opersonlig.
Mvh Jens.

japp, ser oxå att risk för det..mitt förslag kanske skulle lösa båda "problemen" ;)
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
...men i ärlighetens namn, blir det lite tjatigt när de 20 senaste kommentarerna är "Tack, tack, tack, tack, tack...Tack så mycket, tack tacktacktacktacktack"
...men jag är knappast oskyldig själv till tackandet;-)
Så himla störande är det inte egentligen, men ibland kan det bli lite mycket...

Men en idé är väl att ha en "snabbknapp" till "kommenterarens" mail så man inte behöver gå omvägen till respektive persons profil. Då det blir enklare att tacka direkt. Och ett mail känns ju ännu mer personligt än ett tack under upphovsmannens egens bild.
 

Bilagor

xavslut

Avslutat medlemskap
Jag tycker personligen att jag upptäckt en klar förbättring av både kommentarer och bemötande mellan fotograferna här på fotosidan under den senaste tiden.

Personangrepp och ilska har blivit mer ovanliga, och konstruktivitet/vänlighet har blivit vanligare.

Att tacka för en eller flera kommentarer man fått till sina bilder, är en viktig bit i detta att mjuka upp stämningen. "Pratigheten" känns också naturlig i detta avseendet.

Att det ibland kan bli mycket tackande, kan bli särskilt tydligt om vissa fotografer har många bilder och får mycket kommentarer. Då kan det ibland bli 10 tack efter varandra på de senaste kommentarerna - men det är ju sällan långvarigt, andra kommentarer kommer snabbt till och jämnar ut detta.

I tackandet ligger också det viktiga att skapa/förmedla kontakt mellan de olika medlemmarna. Jag kommer att tänka på hur det är i de olika fotoklubberna i Sverige. Vissa är så stela och tråkiga att de riskerar att dö ut på sikt. I andra klubbar babblas det på i en öppen och trevlig ström. Här ökar medlemsmassan och medlemmarna trivs på mötena.

Ökar inte medlemsmassan till fotosidan kanske?

Vad är en konstruktiv kommentar? Inte vet jag! Men att bara uttrycka något - är bättre än att inget uttrycks.

Med tiden lär man sig ju också hur de olika medlemmarna fungerar och kommenterar. Man lär känna varandra, fast utan att ha träffats i verkligheten.

Jag kommer själv inte med några personangrepp, mina kommentarer är aldrig till för att skada eller förlöjliga kommenteraren. Men jag tackar för mina kommentarer, och det kommer jag att fortsätta med. Av en enda orsak - det förbättrar stämningen mellan flertalet av medlemmarna på fotosidan. Tyvärr hinner jag inte tacka konsekvent efter varje kommentar - men hade jag orkat det och haft tid så hade jag gjort det.

Nivån på kommentarerna man får kan också styras upp från fotograferna själva. Jag har själv fått ett antal kommentarer som stort sett enbart varit löjliga - dessa har jag ibland besvarat med önskemål om att kommenteraren förklarar sig lite närmre. Och ofta har det hjälpt. Några har också lämnat ganska ytliga kommentarer, ofta för att de egentligen haft svårt att säga varför de gillar/inte gillar bilden. Detta går också att bena upp med en svarskommentar.

Dialogen mellan medlemmarna är mycket viktig, på många sätt. Mer socialt prat hör också till, så även i den vanliga fotoklubben. Och för min egen del gärna under bilderna. Då blir det mer direkt, och vi kan visa att bilderna kan vara starten till kontakt mellan människor.

Betygen kan ni gärna för min del slopa helt, alla sitter redan med sina egna system för betygsättning. Vissa bedömas hårdare än andra, vissa bedömar hårdare än andra.

Om tongångerna skulle bli för hårda, med rena personangrepp - då räcker det att fotosidan går in och säger ifrån. Det kommer att räcka i de flesta fallen.

fotohälsningar
Terje
 

xavslut

Avslutat medlemskap
Att tacka för kommentar över mejl, faller för mig. Då jag får mycket kommentarer - vill det komma ge mig ett extra arbete. Jag gjorde det lite i början, och fick då ofta svar direkt från fotografens själva över mejl. Om jag kunde komma med mer utdypande kommentar till bilden och till alla bilderna från fotografen.

Detta merarbetet är jag inte människa att klara av. Om 40 medlemmar mejlar mig och önskar att jag ska kommentera alla deras bilder - då har jag ett heltidsarbete på fotosidan direkt.

Dessutom tycker jag att tack hör till under bilden, själv vill jag ju kunna läsa andra fotografers tackande till andras kommentarer.

Fotografer som aldrig tackar för kommentarer, eller som alltid visar sig känslig för kritik - dessa fotografers bilder kommenterar jag inte.

fotohälsningar
Terje
 
ANNONS