Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DNs OS-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

marma

Aktiv medlem
Är totalt ointresserad av sport. Har aldrig brytt mig om sportbilder. Jag har dock noterat att det just nu pågår någon typ av OS i sport.

Hursomhelst, blev väldigt imponerad av DNs bilder (framförallt på mannen med masken och bilden på JO):
http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article/0/jsp/clickImageRender.jsp?minor=297918&major=1&imageNo=0

Undrar om användet av digitalkameror gör att folk vågar experimentera mer. Det är också möjligt att sportbilder alltid sett ut såhär, men att jag aldrig noterat det.

Det är hursomhlest kul när man blir överraskad.
 

sjost

Aktiv medlem
marma skrev:
Är totalt ointresserad av sport. Har aldrig brytt mig om sportbilder. Jag har dock noterat att det just nu pågår någon typ av OS i sport.

Hursomhelst, blev väldigt imponerad av DNs bilder (framförallt på mannen med masken och bilden på JO):
http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article/0/jsp/clickImageRender.jsp?minor=297918&major=1&imageNo=0

Undrar om användet av digitalkameror gör att folk vågar experimentera mer. Det är också möjligt att sportbilder alltid sett ut såhär, men att jag aldrig noterat det.

Det är hursomhlest kul när man blir överraskad.
Sport har alltid varit härligt, och bilderna har alltid varit bra :)
 

gors

Aktiv medlem
Jonas Lindqvist (brottningsbilden) har alltid varit väldigt duktig på sportbilder och Fredrik Funck (järnmasken) har alltid gjort bilder som står ut ur mängden.

Så länge det funnits bra fotografer som hittar egna lösningar så har det funnits bra sportbilder. Jag tror inte att man ska tillskriva digitalkamerorna någon del av äran.

(Det finns dessutom många som hävdar motsatsen, att digitalkameran ger oss sämre bilder än tidigare eftersom det finns en risk att fotograferna slutar ta bilder när de fått bekräftat på displayen att de har en som är tillräckligt bra. På filmtiden slutade man aldrig ta bilder i förtid eftersom man inte kunde vara riktigt säker på att det man hade höll måttet.)
 

marma

Aktiv medlem
gors skrev:
(Det finns dessutom många som hävdar motsatsen, att digitalkameran ger oss sämre bilder än tidigare eftersom det finns en risk att fotograferna slutar ta bilder när de fått bekräftat på displayen att de har en som är tillräckligt bra. På filmtiden slutade man aldrig ta bilder i förtid eftersom man inte kunde vara riktigt säker på att det man hade höll måttet.)
Hmmm, det vore ju olyckligt. Min tanke var att man skulle kunna satsa på att ta lite "udda" bilder. Eftersom man kan ta bild efter bild efter bild, tills det är precis så som man vill ha det, eller man fångar det oväntade.

Fast de klart, jag får fler bra bilder när jag fotar mellanformat. Givetvis för att man planerar bättre.
 

pial

Aktiv medlem

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
marma skrev:
Undrar om användet av digitalkameror gör att folk vågar experimentera mer. Det är också möjligt att sportbilder alltid sett ut såhär, men att jag aldrig noterat det.
Det är nog snarare så att du missat att DN har några av världens bästa pressfotografer.

Många av fotograferna på OS levererar nyhetsbilder och måste plåta vinnare. De har inte tid att leta bra bilder. Men visst finns det undantag, se här: http://www.cps.canon-europe.com/home.jsp

DN har valt att skicka två fotografer så att de ska hinna ta bra bilder och inte bara nyhetsbilderna. Missar de nyhetsbilderna är det inte heller en katastrof, det finns ju bildbyråer.
Viktigare är att DN som skryter om att ha så duktiga fotografer också levererar bra bilder från OS. Varje dag har DN två helsidor med bara bra bilderfrån OS:

Film eller digitalt påverkar inte experimentlustan hos pressfotografer, de har ju fri tillgång till film.
 

marma

Aktiv medlem
Re: Re: DNs OS-bilder

froderberg skrev:
Det är nog snarare så att du missat att DN har några av världens bästa pressfotografer.
Eller att jag fått sådant där censurflimmer över bilderna eftersom det är sport. :)

Många av fotograferna på OS levererar nyhetsbilder och måste plåta vinnare.
Precis, just därför är det roligt att bilderna är mer än så.

Film eller digitalt påverkar inte experimentlustan hos pressfotografer, de har ju fri tillgång till film.
Jo, fast i vissa lägen kan det ju vara svårt att veta om man fick exakt den bilden man ville, om man måste vänta på framkallningen.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Re: Re: Re: DNs OS-bilder

marma skrev:
Jo, fast i vissa lägen kan det ju vara svårt att veta om man fick exakt den bilden man ville, om man måste vänta på framkallningen.
Jodå du har rätt. Samtidigt som pressfotografer resonerar att antingen sitter bilden eller inte, det är inte lönt att hålla på att kolla. En rutinerad fotograf vet ofta om bilden sitter, sen är han eller hon inte heller nöjd med det utan fortsätter jaga ännu bättre bilder.

Det finns en hel del diskussioner bland pressfotografer om att kolla på skärmen, eller chimping som det kallas efter chimpansers sätt att vara.

Många hävdar att man missar för många bilder genom att sitta och sitta på skärmen. Själv tittar jag allt mindre och mindre på skärmen.

Andra ägnar vara paus i spelet åt att chimpa.

På amerikanska sportfotografernas förenings hemsida finns två filmer om detta... :)
 

gors

Aktiv medlem
Re: Re: Re: DNs OS-bilder

marma skrev:
Jo, fast i vissa lägen kan det ju vara svårt att veta om man fick exakt den bilden man ville, om man måste vänta på framkallningen.
Det är just det som är risken.

Med digitalkamera: "Woohoo, där satt den. Gud vad bra, då kan jag sticka hem nu."

Med film i kameran: "Hmmm, undrar om det där verkligen blev hundraprocentigt. Men det vore ju synd att missa bilden... Äsch jag hänger kvar ett tag till och testar några varianter."

Ytterligare en risk med digitalkameran är att man känner falsk trygghet i antalet exponeringar – "någon måste ju ha blivit bra". Men 500 oinspirerade exponeringar gör tyvärr inte en inspirerad bild.
 
ANNONS