Annons

SNABBT! :-D Pris för att fotta 1 timme mingel

Produkter
(logga in för att koppla)

fsgreger

Medlem
Hej!
Har blivit tillfrågad om jag kan fotta en timme mingel för en organistion, jag antar att de vill ha alla bilderna för att kunna välja fritt mellan sedan. Hur mycket är rimligt att ta för det?

Undrar Greger
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Beror på om du har F-skatt eller inte.

Tänk på att jobbet också innebär att dui ska ta dig dit och kanske lite förberedelser. Så du ska tänka att du ska ha betalt för mer tid än en timme.

Gör också klart att bilderna inte får användas fritt efteråt utan bara till det som ni kommer överrens om.

Om du har firma skulle jag föreslå 1400 + moms. Har du inte firma får du räkna bort de sociala avgifterna. Men runt tusenlappen före skatt är väl rimligt.
 

fsgreger

Medlem
Hej

Tack för svaret!
Jo jag har f-skattsedel men i beskrivningen står tyvärr inget om att fotta. Det står webbutveckling etc, kanske kan skriva det som konsulttjänster...
1400 verkar ju rimligt tycker jag också, det blir ju jobb i att välja ut bilder, fundera innan, åka bil etc.
Tack för svaret!!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Re: Hej

fsgreger skrev:
Tack för svaret!
Jo jag har f-skattsedel men i beskrivningen står tyvärr inget om att fotta. Det står webbutveckling etc, kanske kan skriva det som konsulttjänster...
Ska inte spela någon roll. Men visst, skriv konsulttjänster
 

Lasse_U

Aktiv medlem
Alltid intressant detta med priser! Är vissa jobb värda att ta mer betalt för? Eller är samma taxa per timme oavsett uppdrag skäligt? En timmes plåtning på en musikkonsert? En timmes plåtning på ett bröllop? En timmes plåtning av personal på ett företag etc etc...

Verkar finnas lika många förslag på prissättningar som det finns uppdrag...en riktig djungel med andra ord... ;-)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Vi lever i en marknadsekonomi och givetvis måste prissättningen få variera. BFFs prislista fyller dock en viktig funktion som referenspunkt.

En sanning för många frilansfotografer är att man "tjänar pengar på de tråkiga kommersiella uppdragen för att ha råd med de roliga". Att åka utomlands och göra reportage för en tidning är knappast något man gör på timpenning.
 

Zilch

Guest
Till alla som frågar mig brukar jag ge dem följande tips.

Ta betalt för faktiska kosnader så som resor m.m. och sen tänk dig att du skall leverera ett visst antal bilder och räkna med det. Sen sätter du en skälig timlön i handen och när du har den tar du fram miniräknaren och börjar x * 1,63 + 25% moms.

Exempel:

Fotografering av firma fest (mingel och middagsbilder). Jag lovar dem 25 färdiga bilder vilket tar mig ca 2-3 timmar att välja ut och efterbehandla. Det tar 30 min dit och samma hem. Sen är jag där i ca 2 timmar.

2h efterarbete, 1h restid, 2h plåtning vilket blir 5 timmar totalt. Jag anser det skäligt att tjäna 200kr i timmen netto (i näven) då blir det fakturering på 5h x 200kr = 1000kr med 1,63 påslaget som är ungefärligt motsvarande skatt och arbetsgivareavgifter blir det 1630kr + moms. Om du då har eget företag och tar ut lön bör du hamna nånstans mellan 850 och 1050kr netto.
 

Lasse_U

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Vi lever i en marknadsekonomi och givetvis måste prissättningen få variera. BFFs prislista fyller dock en viktig funktion som referenspunkt.

En sanning för många frilansfotografer är att man "tjänar pengar på de tråkiga kommersiella uppdragen för att ha råd med de roliga". Att åka utomlands och göra reportage för en tidning är knappast något man gör på timpenning.

Jo det är ju sant att man kanske inte tar timpenning om man ska göra ett jobb på annan ort.
Mina tankar var mest bara "allmänna". Men det är alltid intressant att följa dessa trådar. Det kan ju faktiskt vara lite svårt att avgöra hur man ska prissätta ett jobb.

Men Anders exempel kanske är ok att utgå ifrån? Det låter väl skäligt för "lättare jobb"?
 

Zilch

Guest
Lasse_U skrev:

Men Anders exempel kanske är ok att utgå ifrån? Det låter väl skäligt för "lättare jobb"?
Jo jag utgår från jobb på egna orten av lättare sort som inte kräver nån speciell kunskap eller utrustning. Sen i övrigt skiljer ju sig ersättningen åt. Skall man t ex ha studio blixtar eller krävs att man plåtar under jobbiga omständigheter är det ju en annan sak. Ofta gör jag jobb där jag istället tagit betalt per färdig stäld bild. Så som t ex panorama/vr plåtning av en plats eller liknande.
 

Lasse_U

Aktiv medlem
Zilch skrev:
Ofta gör jag jobb där jag istället tagit betalt per färdig stäld bild. Så som t ex panorama/vr plåtning av en plats eller liknande.

Fast det är väl under förutsättning att det kanske är ett jobb där man inte bränner av minst ett par hundra bilder eller så? Och kunden sedan ska köpa 50 av dom?
 

Zilch

Guest
Lasse_U skrev:
Fast det är väl under förutsättning att det kanske är ett jobb där man inte bränner av minst ett par hundra bilder eller så? Och kunden sedan ska köpa 50 av dom?
Nja nu förstog du nog inte vad jag menade. Vi tar två exempel. Jag jobbar som yrkesfotograf och för ett tag sen fick jag beställning på panorma/vr bilder på ett antal platser (rum) för kunden är det ju ointressant om jag tar 100 eller 1000 bilder han skall ha x antal färdiga bilder. Då tog jag 2500kr + moms per färdig bild och det tog mig 2 dagar att slutföra hela beställningen.

Andra exemplet kommer från en kollega till mig han plåtar precis som jag mycket modell/mode/reklam saker. Han fick i uppdrag att ta fram 5 häftiga bilder på modeller sminkade med ett känt sminkmärke. För dessa 5 bilder fick han 52000kr + moms. Alltså 10 000kr per bild + matrial/framkallningskostnader. Om det tog han 4 modeller och en vecka samt 100 bilder eller det tog han 30 min med en modell och 5 bilder bryr sig inte kunden om de betalar då för exakt det de får och beställer.
 

Lasse_U

Aktiv medlem
Zilch skrev:
Nja nu förstog du nog inte vad jag menade. Vi tar två exempel. Jag jobbar som yrkesfotograf och för ett tag sen fick jag beställning på panorma/vr bilder på ett antal platser (rum) för kunden är det ju ointressant om jag tar 100 eller 1000 bilder han skall ha x antal färdiga bilder. Då tog jag 2500kr + moms per färdig bild och det tog mig 2 dagar att slutföra hela beställningen.

Andra exemplet kommer från en kollega till mig han plåtar precis som jag mycket modell/mode/reklam saker. Han fick i uppdrag att ta fram 5 häftiga bilder på modeller sminkade med ett känt sminkmärke. För dessa 5 bilder fick han 52000kr + moms. Alltså 10 000kr per bild + matrial/framkallningskostnader. Om det tog han 4 modeller och en vecka samt 100 bilder eller det tog han 30 min med en modell och 5 bilder bryr sig inte kunden om de betalar då för exakt det de får och beställer.

Jo jag kanske missuppfattade det hela en aning. Vad jag egentligen ville komma fram till var just om kunden ska köpa så många som kanske 50 eller 100 eller fler bilder, så kanske man inte tar betalt per bild? I dessa fall var det ju fråga om 5 bilder (för din kollega i alla fall) så då kanske det blir en annan grej?
 

Zilch

Guest
Det som avgör mycket av priset är ju just hur du jobbar med ditt fotograferande och i vilken form du blir tillfrågad.

Som yrkesfotograf jobbar man ju ofta med uppdragsgivare som sedan även vill ha upphovsrätten/nyttjande rätten till bilden. Samt även då vara ensam om den.

Om man som frilans eller mer hobby nivå blir tillfrågad om ett bröllop/mingel eller nått hänger det ju mer på att man antingen tar betalt för tid som jag tidigare sagt eller att man helt enkelt tar en skälig fast kostnad.

Det är ju mer sällsynt med beställningar på 50 bilder eller mer och om det är så kommar man ju troligen överens om ett paket pris (fast pris).
 

mackan

Aktiv medlem
De flesta yrkesfotografer som jag har kontakt med minidebiterar en halvdag dvs 4 timmar.

Men mindre än två timmar vet jag ingen som debiterar för hur litet jobbet än må vara..

//Marcus
 
ANNONS