Annons

Copyright fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans-C

Avslutat medlemskap
Jag använder ibland delar av andras bilder till fotomontage. Jag frågar till exempel en annan fotograf om jag kan använda hans gräshoppa och göra om den till ett monster och klistra in den som en del i en mina bilder. Detta går oftast fotografen med på och jag själv lånar också ut detaljer av bilder på detta sätt. Nu har jag hamnnat i ett dilemma, har sett en detalj i en bild på webben som jag helt enkelt "måste" ha. Och inte en chans i h-e att få tag på fotografen. Att kopiera andras bilder för eget bruk vet jag är inte tillåtet. Men min fråga är om det är tillåtet med delar av en bild? Har redan frågat på andra håll och det råder delade meningar. Jag sätter oftast störst värde på etik och moral och skiter i lagen men i det här fallet är jag intresserad av vad lagen säger.
 

Efwa

Aktiv medlem
Då tittar jag i min lilla "uppslagsbok" om upphovsrättslagen:D

Det står:

"Inga ändringar får göras i bilden utan upphovsmannens tillstånd. Det gäller beskärningar, retuscher, digital manipulering eller andra metoder."

"Ibland finns dock en praxis där beskärning av bilder kan tillåtas, förutsatt att dess innehåll inte förvanskas."

Det nedre citatet hänvisar till en köpt bild, dvs om du köpt en bild och skär lite i kanteran för att få in den i rutan bredvid texten ex.vis.


Om man tar din gräshoppa som exempel så skulle jag säga att den förvanskades. Så är syftet med den nya bilden ungefär samma sak, så skulle jag säga NEJ, det är inte enligt copyrightlagen.

Så Nej, enligt min källa!

Någon annan?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det är alltså inte tillåtet, och jag gör samma bedömning som Efwa.

Det är värre att stjäla och modifiera ett verk än att bara stjäla det.
 

mipert

Aktiv medlem
Mycket enkelt.
Lagen säger NEJ till att ta hela eller delar av en bild. Det finns till exempel ingen citaträtt för bilder!
 

Michael f8

Aktiv medlem
Hans-C skrev:
Att kopiera andras bilder för eget bruk vet jag är inte tillåtet.
Va??? Inte är det väl förbjudet att kopiera andras bilder för eget bruk?
Om jag tar en bild på webben och har den på "skrivbordet" eller hänger upp den på väggen hemma, det finns det väl inget som förbjuder det?
Förvanskad eller inte.

Upphovsrättslagen hindrar väl bara spridande och att andra kan få ekonomisk vinning av ens verk?

Detta måste jag kolla upp närmare!

/Michael
 

Michael f8

Aktiv medlem
Hittade detta i Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk:

"12 § Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål.


21 § Var och en får framföra utgivna verk offentligt
1. vid tillfällen där framförandet av sådana verk inte är det huvudsakliga, tillträdet är avgiftsfritt och anordnandet sker utan förvärvssyfte samt
2. vid undervisning eller gudstjänst.
---
Första stycket 2 ger inte rätt att i förvärvssyfte framföra
sammanställningar vid undervisning. Lag (1997:790)."


Som jag tolkar det så går det alldeles utmärkt att använda andras bilder oinskränkt till enskilt bruk, och till och med offentligt i vissa sammanhang.
OM nu bilder på Internet räknas som offentliggorda verk, för det gör det väl?
Någon som säger imot:confused:

/Michael
 
ANNONS