Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite snabb hjälp tack. Jobb i em.

Produkter
(logga in för att koppla)

geronimo13

Aktiv medlem
Hej!

Jag har ett par snabba frågor.

Ska fota åt ett företag idag till en historieberättelse om företaget som ska tryckas. Ansvarig för detta ville ha bilden i 15x21cm och 300Dpi.

Räcker det att jag skickar en tiff fil till han direkt konv ifrån Capture One. (Fotar med 10D)

Eller ska jag göra bilden till 15x21cm?

Vilken upplösning lämnar 10D direkt ur kameran? Ska jag juster levels osv?

Sen har jag även en fråga ang blfs lista. Under vilken benämning kan ovanstående fotografering gå? Räknas den som halvsida? Sen sa dem ev att den skulle användas till hemsidan, ska jag debitera det för direkt eller ska vi ta det i efterhand?
 

xdork

Aktiv medlem
Ang om du ska ändra levels osv...

Om du gör ett jobb så lämnar du väl bara ifrån dig bilder du är nöjd med. När jag har gjort jobb sitter jag ofta länge efteråt och väljer bilder, fixar detaljer i dem osv osv. Har aldrig lämnat en bild "direkt ur kameran"
 

geronimo13

Aktiv medlem
Inte jag heller egentligen, men nu behöver dem bilden typ 2minuter efter jagfotat :)

Blir nog lite snabba levels på laptopen inget avancerat. Undrade bara om labbet justerar färger sen?
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Först, angående avtal; det är alltid bättre att komma överens innan än att vänta till efteråt; då blir det lätt tjafs som "men jag trodde att det var..." o s v. Så gör klart för kunden (och dig själv) hur du vill ta betalt redan från början. Du behöver ju inte ta betalt för det förrän det är aktuellt, men överenskommelsen bör finnas där från början.

Bilden har ingen upplösning från kameran, skulle man kunna säga. Den är helt enkelt 3072x2048 pixlar. Upplösningen beskriver hur många pixlar det går på ett visst fysiskt mått, men det blir relevant först när bilden trycks fysiskt. Om du vill trycka bilden i 15x21 så har du en upplösning på 371 dpi (om jag har räknat rätt). Om du vill leverera bilden i exakt 300 dpi så får du skala ned den till 2480x1653 (eller något i den stilen).

Hur mycket du skall bearbeta bilden beror på vad kunden kommer att göra, men gör inte för mycket. Justera levels är väl en bra idé, men du ska nog vara lite försiktig med skärpning.
 

geronimo13

Aktiv medlem
Tackar för infon.

Man kan väl köra bilden i 300dpi i ps om jag ej har fel.

Ska läsa blfs lista och presentera priserna i eftermiddag.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det låter inte som att det ska vara några problem.

Sätta svart och vitpunkt samt göra en lite justering av kurvan ska du kunna göra på en laptop, men akta dig för att styra ljushet och färg - då krävs en kalibrerad skärm.

Som fredrik skriver ger 10D aningen mer än du behöver. Ställ pixeltätheten i photoshop till 300 ppi så får tryckaren/layotaren skala sedan. Men akta dig för att ändra totala mängden pixlar.
Det är ingen fara att skala upp eller ner en bild en del i layoutprogrammet. men vill tryckaren ha exakt 15x21 med 300ppi så¨är det en baggis att fixa i photohsop.

Det är bara till en skrivare eller till webben som du behöver bry dig om exakta antalet pixlar.
 

fsgreger

Medlem
samma sak

Har gjort ung samma sak.
Om det bara är 1 bild hinner man ju i alla fall köra levels manuellt.
Är det många har jag kört autolevels och sedan fade till 75%.
-Bäst är ju då att skapa ett macro för detta.
Försök att exponera så att det inte blir för mörkt så kan det bli "bra".

Det är oerhört trist att behöva lämna ifrån sig bilder på detta sätt men ibland kan man ju vara tvungen.
 

geronimo13

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Det låter inte som att det ska vara några problem.

Sätta svart och vitpunkt samt göra en lite justering av kurvan ska du kunna göra på en laptop, men akta dig för att styra ljushet och färg - då krävs en kalibrerad skärm.

Som fredrik skriver ger 10D aningen mer än du behöver. Ställ pixeltätheten i photoshop till 300 ppi så får tryckaren/layotaren skala sedan. Men akta dig för att ändra totala mängden pixlar.
Det är ingen fara att skala upp eller ner en bild en del i layoutprogrammet. men vill tryckaren ha exakt 15x21 med 300ppi så¨är det en baggis att fixa i photohsop.

Det är bara till en skrivare eller till webben som du behöver bry dig om exakta antalet pixlar.
Tackar :)

Till debiteringen, det borde väl gå under tabell 3 i blfs lista på sida 19, bild i reklamtidning, reklambroschyr, flygblad, kundtidning, årsredovisnong, programblad och katalog.


Stämmer detta? Eller ska jag ta ett annat pris, det kanske är för högt? Ca 1600:- + moms?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
geronimo13 skrev:
Tackar :)

Till debiteringen, det borde väl gå under tabell 3 i blfs lista på sida 19, bild i reklamtidning, reklambroschyr, flygblad, kundtidning, årsredovisnong, programblad och katalog.


Stämmer detta? Eller ska jag ta ett annat pris, det kanske är för högt? Ca 1600:- + moms?
Nej, nej. Detta är ju ett fotouppdrag och inte en arkivbildförsäljning.

DU ska ta betalt för minst 2 timmars fotografering vilket är 2x1065 kr + moms. Men det gäller om du själv betalar sociala avgifter
 

geronimo13

Aktiv medlem
Aha okej

då skriver jag i avtalet fotouppdrag 0-2h 1063:-
+moms?

det jag skrev innan hade gällt om jag plåtat bilden för en månad sen och att dem nu vill köpa den?

det tillkommer inga extra priser för hur de ska publiceraden? I det här fallet på internet och i deras historiebeskrivning av företaget (en bok)
 

geronimo13

Aktiv medlem
Har använt ett avtal i blfs lista. Det kommer ser ut så hår, synpunkter?

Avtal om fotouppdrag


SÄLJARE OCH KÖPARE


Fotograf/Leverantör Fotograf – Daniel K. Johansson

Beställare/Köpare *****


UPPDRAGETS ART

Datum och tidpunkt för uppdraget 2004-09-15 12:45

Plats Växjö

Motiv eller händelse som ska fotograferas Företagsbyggnaden med anställda framför

Antalet bilder som uppdraget omfattar:
Max 5 st
Min 1 st


AVSEDD ANVÄNDNING AV BILDERNA:

Historiebok om företaget *****

Internet/Intranät


PRIS OCH LEVERANSVILLKOR

Enligt bildleverantörernas Förenings Cirkaprislista och Leveransvillkor

Upphovsrättslagen berträffande verk SFS 1960: 729 med senare ändringar gäller. Observera att skyddstid för verk är 70 år utöver upphovsmannens livstid. Datalagring får ej ske utan särskild uppgörelse. Om bild från beställd fotografering avses utnyttjas för annat än vad som överenskommits enligt ovan skall alltid först kontakt tas med fotografen/säljaren och extra ersättning utgå. Tvist om detta avtal föres enligt svensk lag i svensk domstol.


Ort och Datum Växjö 2004-09-15


Köpare ______________________________
Säljare ______________________________
 
Senast ändrad:

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
geronimo13 skrev:
Aha okej

då skriver jag i avtalet fotouppdrag 0-2h 1063:-
+moms?

0-2h blir 2x1065+moms = 2662,50

Därefter 1065 per timme.

Halv dag 3685
Hel dag 7400

Jag vill dock poängtera att dessa priser är riktpriser och många mindre uppdragsgivare är inte beredda att betala dess priser. Men för ett snabbuppdrag är 2600 ink moms rätt OK.
 

Dave

Aktiv medlem
Re: samma sak

fsgreger skrev:
Har gjort ung samma sak.
Om det bara är 1 bild hinner man ju i alla fall köra levels manuellt.
Är det många har jag kört autolevels och sedan fade till 75%.
-Bäst är ju då att skapa ett macro för detta.
Försök att exponera så att det inte blir för mörkt så kan det bli "bra".

Det är oerhört trist att behöva lämna ifrån sig bilder på detta sätt men ibland kan man ju vara tvungen.
Fade till 75% skrev du, kan du förklara närmare?

Tackar på förhand!

Gött Danne du har ett gig!! lycka till

Dave
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
jag tycker att det känns lite onödigt att precisera antalet bilder på det viset, men det är viktig att vara tydlig om vad bilderna får användas till samt att annan användning ska rapporteras och debiteras.
 

geronimo13

Aktiv medlem
froderberg skrev:
jag tycker att det känns lite onödigt att precisera antalet bilder på det viset, men det är viktig att vara tydlig om vad bilderna får användas till samt att annan användning ska rapporteras och debiteras.

Stort tack. Då stryker jag det men låter jag det ang blfs lista stå kvar räcker det med att jag nämner att jag kommer debitera 2600:- inkl moms?

eller ska jag skriva till det också?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
geronimo13 skrev:
Stort tack. Då stryker jag det men låter jag det ang blfs lista stå kvar räcker det med att jag nämner att jag kommer debitera 2600:- inkl moms?

eller ska jag skriva till det också?
Det låter ju inte som att jobbat kommer att ta så lång tid, så skriv "minimi 2600 för de första två timmarna enligt BLF och därefter debitering per timme" Man ska inte skrämma folk med en massa summor... :)
 

geronimo13

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Det låter ju inte som att jobbat kommer att ta så lång tid, så skriv "minimi 2600 för de första två timmarna enligt BLF och därefter debitering per timme" Man ska inte skrämma folk med en massa summor... :)
Tack så mycket för all hjälp.
 
ANNONS