Annons

Skärpedjupskontroll/DOF preview Pentax KX

Produkter
(logga in för att koppla)

edovan

Aktiv medlem
Enligt ett flertal sidor på nätet samt Pentax egen manual (som kan hittas här:http://www.pentax.com/docstore/includes/downloadtime.cfm?filesize=903022&thispath=cat_197\&file=KX.pdf&appid=1) så finns det en funktion för skärpedjupskontroll på Pentax KX. Problemet är att jag bara inte fattar hur man ska aktivera den...
Manualen som Pentax har scannat in är tyvärr väldigt mörk och det är svårt att se exakt var knappen i fråga sitter, men det verkar som att nånstans kring MLU-knappen och självutlösaren ska den finnas. Men där finns ingen mer knapp...

Jag läste nånstans att på Pentax MX (eller vilken modell det nu var) så var funktionen inbygd i självutlösarspaken, dvs man drog den bara åt motsatt håll. Men det funkar inte på KX:en.

Så jag ser några alternativ:
- DOF previewen är trasig på min kamera
- Jag är blind och/eller korkad som inte hittar knappen
- "DOF preview" är nåt helt annat och jag ÄR korkad

:)
 

lunma

Aktiv medlem
På K2'n…

På min K2 sitter knappen strax ovanför självutlösaren, men hur det är på KX är jag inte säker på
 

mohei

Aktiv medlem
Om du tittar på bilden i manualen som visar kameran uppifrån så är DOF-knappen nr 16.
Det är den svarta runda knappen på höger sida om objektivet. Den kan man trycka in.
Filmen måste vara framdragen för att det ska fungera. Då blir det mörkare i sökaren när man trycker in knappen.
Jag har testat på min KX för säkerhets skull så att jag inte skriver en massa goja ;-)


Bakom den runda knappen sitter en spak som man kan vrida 90 grader motsols. Om man vrider ner den spaken och sedan trycker in den runda knappen fälls spegeln upp ;-)
 
ANNONS