Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förvaring av film vid flygincheckningar

Produkter
(logga in för att koppla)

micke.svensson

Aktiv medlem
Hej,

Har någon av er andra några erfarenheter när det gäller förvaring av film vid röntgenkontrollerna på flygplatserna? Tar de skada? Skall man ha med de i handbagaget eller i den övriga packningen?

/Micke
 

acke

Avslutat medlemskap
Vad du än gör, lägg aldrig film i det incheckade bagaget! Incheckat bagage kan röntgas med mycket starkare strålning än handbagage, om du har otur.

Jag brukar ha all film i en genomskinlig plastpåse som jag ber att få manuellt inspekterad. Det har gått bra i ca 29 fall av 30. I det trettionde fallet tog kontrollanten påsen och slängde raskt in den i röntgenapparaten....men bilderna blev bra ändå...

I Europa och USA ska det normalt inte vara något problem att röntga normalkänslig film några gånger. Moderna apparater ger så låga doser. I andra världsdelar kan det finnas äldre apparater...

Men varför chansa? Manuell inspektion går (nästan) alltid bra.
 

Helena

Aktiv medlem
Jag fraktar film fram och tillbaka åtminstone 6 gånger om året och dom tar absolut ingen skada... Du kommer inte att se någon skillnad alls...
 

Olle

Aktiv medlem
Helena, om du brukar ha filmen i handbagaget stämmer det säkert.
Om du däremot brukar ha filmen i det incheckade bagaget har du haft tur. Det är nämligen som Ackelid skriver att många flygplatser har skaffat en ny och kraftigare sorts röntgen för incheckat bagage som, enligt tester, kan skada oframkallad film. Vilka flygplatser som har den här utrustningen och vilka som inte har den lär vi inte få veta. Det vore ju att hjälpa ev. terrorister.
Så Ackelids råd att aldrig ha filmen i det incheckade bagaget gäller i allra högsta grad!
 

jakob

Avslutat medlemskap
Ang. röntgenmaskiner vid flygplatser

Snart kommer alla flygplatser i Sverige att röntga allt bagage. Detta på grund av nya regler i samband med schengenavtalet.

Om dessa röntgenmaskiner är starkare än de som används till handbagaget vet jag ej.
 

Helena

Aktiv medlem
Olle skrev:
Helena, om du brukar ha filmen i handbagaget stämmer det säkert.
Om du däremot brukar ha filmen i det incheckade bagaget har du haft tur. Det är nämligen som Ackelid skriver att många flygplatser har skaffat en ny och kraftigare sorts röntgen för incheckat bagage som, enligt tester, kan skada oframkallad film. Vilka flygplatser som har den här utrustningen och vilka som inte har den lär vi inte få veta. Det vore ju att hjälpa ev. terrorister.
Så Ackelids råd att aldrig ha filmen i det incheckade bagaget gäller i allra högsta grad!
Jag har senaste tiden flygit Heathrow, Gatwick, Stansted, La Guardia, Newark, nån i Edmonton, Amsterdam, Schipoleller vad den nu heter, Arlanda mfl... alltid haft filmen i bagaget... aldrig märkt någon skillnad... Haft Infraröd film där med...
 

acke

Avslutat medlemskap
Helena skrev:


Jag har senaste tiden flygit Heathrow, Gatwick, Stansted, La Guardia, Newark, nån i Edmonton, Amsterdam, Schipoleller vad den nu heter, Arlanda mfl... alltid haft filmen i bagaget... aldrig märkt någon skillnad... Haft Infraröd film där med...
Grattis, då har du haft tur. Tur brukar man ha tills man har otur. Och i den situationen är den tidigare turen en dålig kompensation...

Alltså: aldrig film i incheckat bagage, om du är det minsta rädd om bilderna. I handbagaget är inte riskerna lika stora. Ett gott råd bara.
 

acke

Avslutat medlemskap
Hittade följande info hos Luftfartsverket:

http://www.lfv.se/site/journey/before_journey/before2.asp

"Normalt behöver du inte vara orolig för att din film till kameran förstörs vid genomlysningen i säkerhetskontrollen. Om du har med dig högkänsliga filmer, med ljusstyrkor på 1000 ASA och mer, kan det dock finnas anledning att vara lite försiktig. Ta därför upp dessa filmer ur handbagaget och upplys personalen om detta."

Detta gäller alltså röntgen av handbagage , ej incheckat bagage, på svenska flygplatser.
 

acke

Avslutat medlemskap
Å så här säger man på Heathrow:

http://www.baa.co.uk/doc/22943801fba26c88802566c9005d4929_frame.html

"We recommend airline passengers carry undeveloped film in their hand luggage and not store it in their hold luggage, which is checked-in. Special arrangements can be made for photographers with large quantities of film who wish it to be carried in the hold, by pre-arrangement with their airline. Passengers should be assured that undeveloped film carried as hand luggage is safe."
 

Helena

Aktiv medlem
ackelid skrev:
Å så här säger man på Heathrow:

http://www.baa.co.uk/doc/22943801fba26c88802566c9005d4929_frame.html

"We recommend airline passengers carry undeveloped film in their hand luggage and not store it in their hold luggage, which is checked-in. Special arrangements can be made for photographers with large quantities of film who wish it to be carried in the hold, by pre-arrangement with their airline. Passengers should be assured that undeveloped film carried as hand luggage is safe."
Jaa då har jag väl haft tur :) Eller så verkar inte mina väskor tillräkligt suspekta? :)

Kanske man ska fundera på att framkalla filmen här hemma i stället då och bära neggen fram och tillbaka? (låter ifs mer logiskt :) )
 

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
Jag var nyligen och reste från Arlanda till Athens flygplats fram och tillbaka. Hade mina filmrullar i handbagaget. De som fick plats låg i speciella blypåsar. Andra i fotoväskans fickor och i kamerorna. Filmerna (dia, neg färg) är nu framkallade och jag kan inte se någon påverkan. Vill minnas att det var uppsatt någon skylt om att filmer upp till 1000 ISO var säkra för röntgenstrålningen.
/Tommy
http://w1.586.telia.com/~u58613689/
 

Helena

Aktiv medlem
Nu vet jag vad jag ska förhöra vackre Fergus om :) Vår underbara tekniklärare som alla vill gifta sig med...
 

flutte

Aktiv medlem
Fuji har testat

Jag råkade snubbla in på fujifilms amerikanska sida, http://www.fujifilm.com/tcm.html?x-tempest-op=generic&CategoryId=10244&ParentCategory=Service+&+Support&pagetype=CategoryContent&ContentType=FAQ&CurrentTopCategory=10243 där de skriver:

Unfortunately, the new scanners are fogging undeveloped film left in checked baggage. Unlike the airport x-ray equipment of the past which had little or no effect on unprocessed film, the Photographic & Imaging Manufacturers Association has tested the new CTX5000 scanners at the request of the FAA and determined they have the potential to damage both unprocessed color and black and white film. Processed film is unaffected. [...]

We offer the following suggestions to help you avoid damage by these new scanners.

* Make sure there is no unprocessed film in your checked baggage.

* Carry your undeveloped film with you as carry-on baggage and ask for hand inspection whenever possible.


/Fredrik
 

Helena

Aktiv medlem
Re: Fuji har testat

flutte skrev:
Jag råkade snubbla in på fujifilms amerikanska sida, http://www.fujifilm.com/tcm.html?x-tempest-op=generic&CategoryId=10244&ParentCategory=Service+&+Support&pagetype=CategoryContent&ContentType=FAQ&CurrentTopCategory=10243 där de skriver:

Unfortunately, the new scanners are fogging undeveloped film left in checked baggage. Unlike the airport x-ray equipment of the past which had little or no effect on unprocessed film, the Photographic & Imaging Manufacturers Association has tested the new CTX5000 scanners at the request of the FAA and determined they have the potential to damage both unprocessed color and black and white film. Processed film is unaffected. [...]

We offer the following suggestions to help you avoid damage by these new scanners.

* Make sure there is no unprocessed film in your checked baggage.

* Carry your undeveloped film with you as carry-on baggage and ask for hand inspection whenever possible.


/Fredrik

Det vi aldrig kan veta är hur mycket osv...
Fabrikanterna måste alltid varna för att slippa undan... därför varnar dom ofta mer än dom måste...
 

goeran

Medlem
En kompis kom för en tid sedan tillbaka från Indonesien med 20 exponerade rullar Velvia i resväskan. När de kom tillbaka från Fujis labb grät hon floder.
Gissar om hon checkar in sina filmer i fortsättningen !!!!!!!
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Tommy, det är en sak som du (och alla andra) bör veta.

Stoppa aldrig filmen i blypåsar!

Varför? Jo det är så att röntgen fungerar som så att man skickar strålarna genom ett objekt för att se vilka som inte kommer igenom till andra sidan och får då konturerna av objekt som man stålat igenom.

Detta innebär att om maskinen klarar av det så kommer operatören, när han ser din blypåse först att öka effekten så att den stålar igenom den första blyväggen. Han ser dock fortfarande inte något utan måste då öka effekten så att strålningen även kommer igenom även den andra blyväggen.

Vad finns mellan de båda väggarna? Jo din film och den utsätts alltså för betydligt högre doser än om den bara fått gå igenom maskinen normalt!
 

Mithrandir

Aktiv medlem
När jag flög till Azorerna förra året sa snubben på Landvetter att filmerna får större stråldos av bakgrundstrålningen när man befinner sig på 10 000 meter i några timmar än av deras röntgenprylar.

Velvia i handbagage är väl en sak, men imorgon ska jag till London och har med mig Neopan 1600. Känns som om det vore dumt att ha det ens i handbagaget efter 11/9 och all terrorhysteri...

Nu när de till och med röntgar mobiltelefoner, kan man begära att ens filmer inte ska belysas?

:confused:
 

RobGum

Aktiv medlem
Första gången jag flög med en hel hög filmer kom jag på mig själv och trodde att allt skulle förstöras. Men det hände abolut ingenting. Jag flyger ofta fram och tillbaks mellan Stockholm och Malmö (mao mellan svenska flygplatser). Jag har aldrig haft några problem. Jag har haft alla möjliga typer av filmer. Från Velvia till svartvita 800 filmer både exponerade och oexponerade.

Nu för tiden bryr jag mig inte mycket om var jag placerar mina filmer under resan. Det är nog ingen fara inom Sveriges gränser.

Iofs har jag aldrig flugit med en film över 800 iso om nu det skulle göra någon skillnad.
 

RobGum

Aktiv medlem
goeran skrev:
En kompis kom för en tid sedan tillbaka från Indonesien med 20 exponerade rullar Velvia i resväskan. När de kom tillbaka från Fujis labb grät hon floder.
Gissar om hon checkar in sina filmer i fortsättningen !!!!!!!
Vad exakt hade hänt? Blev dom helt utfrätta eller?
 
ANNONS