Annons

Fotoresa, fukt, 300D och undervattenspåse

Produkter
(logga in för att koppla)

kronqvist83

Aktiv medlem
Hej! Har lite funderingar över en resa jag tänkte göra i sommar. Resan kommer sträcka sig över delar av Sydostasien och då bland annat rejält fuktiga delar som Borneo.

Min tankegång är då att min 300D känns väldigt plastig och säkert inte helt fukttålig, klarar den av att man byter objektiv osv utan att kameran tar stryk i form av fuktskador? Objektiven jag har är mestadels också plastiga t.ex EF-S 18-55. Man är ju lite skraj, men det är ju inte en chans att kameran stannar hemma. Givetvis kommer jag införskaffa rejält med Silica Gel.

Undrar också om det är någon som prövat dessa ewa-marine-påsar (tror dom hette så). Törs man lita på att de inte läcker? Känns läskigt att ta med sin "ögonsten" under vattnet. Samtidigt väntar ju jäkligt läckra bilder om det lyckas.

En undrande
 

Jalong

Aktiv medlem
kronqvist83 skrev:
Hej! Har lite funderingar över en resa jag tänkte göra i sommar. Resan kommer sträcka sig över delar av Sydostasien och då bland annat rejält fuktiga delar som Borneo.

Min tankegång är då att min 300D känns väldigt plastig och säkert inte helt fukttålig, klarar den av att man byter objektiv osv utan att kameran tar stryk i form av fuktskador? Objektiven jag har är mestadels också plastiga t.ex EF-S 18-55. Man är ju lite skraj, men det är ju inte en chans att kameran stannar hemma.
Har visserligen aldrig hållt i en 300D, men jag har varit i mitten på Borneo med plastiga kameraprylar under sommaren. Analog EOS 300 och de synnerlig plastiga Cosina 19-35 och Canon 50/1,8 (m.m.). Rubbet klarade luftfuktigheten utan problem och kom det regnskur packade jag bara ned det. Sommaren är annars torrperiod (nåja, allt är ju relativt) i åtminstone de malaysiska (väst och nordliga) Borneodelarna. Hur det är med de indonesiska vet jag ej.

/Svante
 

kronqvist83

Aktiv medlem
Re: Re: Fotoresa, fukt, 300D och undervattenspåse

Jalong skrev:
Har visserligen aldrig hållt i en 300D, men jag har varit i mitten på Borneo med plastiga kameraprylar under sommaren. Analog EOS 300 och de synnerlig plastiga Cosina 19-35 och Canon 50/1,8 (m.m.). Rubbet klarade luftfuktigheten utan problem och kom det regnskur packade jag bara ned det. Sommaren är annars torrperiod (nåja, allt är ju relativt) i åtminstone de malaysiska (väst och nordliga) Borneodelarna. Hur det är med de indonesiska vet jag ej.

/Svante
Kanon, givande svar! De är faktiskt de Maylasiska delarna jag ska till och Canon 50/1.8 är ett av objektiven jag tänkte införskaffa inför resan. Men om Canon EOS 300 klarade det fint så borde säkert 300D också göra det kan man hoppas. Om jag minns rätt är dom rätt likt byggda, iallafall ser dom ut att vara det. Dock tänkte jag nog ha kameran ute om det blir en regnskur, på nåt vänster ska jag bygga ett regnskydd av plastpåsar. Jag ber till Gud att allt går vägen :)

Tack för ditt svar,
Magnus

Ps. Nån som använt undervattenspåsarna och vet om dom duger till 99,9%? Ds.
 

kronqvist83

Aktiv medlem
Tack Andreas! Synd på resan! Men den som väntar på nåt gott.. :) Själv kan jag knappt hålla mig till sommaren, känns som att det är ett liv framåt, men men..

Tack för länken iallafall, givande disskussion. Nu har jag lite kött på benen iallafall!

Tack,
Magnus
 
ANNONS