Annons

Konstigt ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Det här ser inte alls bra ut. Jag kan inget sånt här ingående men jag har själv haft en A1:a och då dök det aldrig upp något liknande.
Kan det vara något som är skadat i kameran eller kan det vara tillfälligt.

Händer det hela tiden eller har det bara hänt just i denna situation vid samma fototillfälle?
 

Gatufoten

Aktiv medlem
Äsch, skyll inte på frugan nu. ;-) Det var nog fotografen som var på lyset här.



Kan A1 ge brus? Vi får fråga någon om det. Det är inte PS som ska ordna den här bilden.
 

Bilagor

ulltand

Aktiv medlem
A 1 skrev:
Hon tog 4 bilder alla blev mer eller mindre dimmiga...
Kan det vara imma/fukt i kameran då bilderna togs?
Fotot är taget i januari, och då brukar det vara kallt ute. Tar man in kameran i rumsvärme uppstår gärna sådant. Barnen på bilden ser ju nyinkomna ut (eller är de på väg ut?)
 

Gatufoten

Aktiv medlem
Re: Re: Konstigt ljus

Lasse H skrev:
Personligen tror jag tyvärr inte på mirakel.

mvh
Vafalls? Det fins ju flera aktuella trådar om bibelstudier här. ;--)

Visst går det att slita och dra, men då undrar jag mer varför det vore värt besväret? Finns ingen anledning att pyssla med sådant. Tråden passar väl bättre under annat eller fria frågor.
 

Lasse H

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Konstigt ljus

Gatufoten skrev:

Visst går det att slita och dra, men då undrar jag mer varför det vore värt besväret? .
Menar du verkligen att du skulle kunna få fason på den bilden?

Då blir jag verkligen imponerad.
 

Gatufoten

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Konstigt ljus

Lasse H skrev:
Menar du verkligen att du skulle kunna få fason på den bilden?
Nej, inte jag inte. Hade inte ens den tanken i min vildaste fantasi. Jag fick hem PS i Mars detta år och har inte ägnat det många minuters energi. Men en Pshoppande guru / nörd kan göra en hel del, kanske till och med jag då om man lägger ned tid.

Sen beror det nog på vad vi sätter för ribba som acceptabelt. En bild till mamman som fotade barnen kan nog ordnas. Men en bild som får 100 FS-användare att dansa rumba av lycka, det blir knivigt.
 

A 1

Aktiv medlem
Ulfs teori om imma på linsen låter troligt, jag har nog inte sett detta fenomen tidigare eller senare.

Har bilder som är tagna ca 1 timme tidagere (innan promenad) i samma kök dessa på visar inte detta ljus.
 

Bilagor

Ado

Medlem
Jag håller också med om att teorin om imma på lins (eller inuti kameran) låter trolig, speciellt som ni just hade varit på promenad i januari när bilden togs.

Om du måste ha just de här bilderna till något särskilt kan du självklart göra dem bättre (med ganska mycket arbete), men de kommer aldrig att bli lika bra som bilder utan "im-filter". Det är som att ta bilden genom en vitaktig glasskiva, och sedan se om man kan bearbeta bort glaset...

Nedan visas hur bilden blev om man höjde färgmättnaden lite, samt sänkte ljusstyrkan.

/Anders Dovervik
 

Bilagor

emtre

Aktiv medlem
Hmm, denna var en utmaning att försöka få fram. Jag har jobbat med justeringslager och försökt öka kontrasten, bli av med färgstick (justeringslager för nuvåer, intensitet/kontrast och selektiv färgförändring). Är inte så nöjd med resultatet, men jag inte tid att jobba vidare med den just nu. Den skulle behöva lite NI också, men men :)
/Maria
 

Bilagor

ANNONS