Annons

Ljusproblem vid foto inomhus.

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengtl2001

Ny medlem
Hej
Jag fotograferar bla. hästar inne i ridhus. Alltså rörliga motiv jag har ett Objektiv SIGMA 70-200mm 1:2.8D och kamera Nikon D100. Är tacksam för alla tips!
Bengt
 

Highweiss

Aktiv medlem
Nu vet jag ju inte hur dåligt ljus det är frågan om, men...

Kör på TV (där du bestämmer slutartiden). Sätt slutartiden på 1/125. Lägre än 1/125 skall du inte gå, speciellt inte om hästarna är i rörelse. Kameran väljer bländare vilket sannolikt blir f2.8 eftersom det är mörkt inne. Om 2.8 blinkar räcker inte det heller och då återstår bara att skruva upp ISO tills exponeringen blir ok. Om det är väldigt ont om ljus kan det bli ISO 1600 eller 3200 och då gäller det att avgöra om kvaliteten duger. Känner inte Nikon på den här punkten, men ovan nämnda ISO-tal är väl lite so-so, åtminstone på Canon, antagligen också på Nikon.

Om ISO-talet blir "för" högt - pröva en slutartid på 1/60. Det kan ge acceptabelt resultat, men knappast på alla bilder.
 

marooned

Aktiv medlem
Att fota i ridhus är helt omöjligt. Oftast har de inte råd att köra med alla lampor tända = svinmörkt.

Jag har testat ISO 1600 f/1.8 = 1/250 som räcker till vid lättare galopp. Men då missar min Canon 50/1.8 fokus och därför måste jag hålla mig på bländare 2.2, helst 2.5. Då är jag nere på tider kring 1/160 och inte ens det räcker om hästen är mörk. Hela djuret blir täckt av fult RGB brus och då måste man konvertera till sepia eller svartvitt. Sen kan man inte köra neatimage heller på hästar, pälsen försvinner, de blir onaturligt glansiga, ser ut att vara gjorda av plast.
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
Håller med.
Ridhus är sämsta tänkbara fotomiljö. Det är mörkt, stora avstånd och kreaturen står inte stilla.

Men man kan få roliga bilder med 1/15s och panorering. Skarpa bilder får man nog ta utomhus.
 

Brejdol

Aktiv medlem
Det blir till att dra med ett gäng studioblixtar, men då kommer ju hästarna att skena, vilket gör dom ännu svårare att plåta, och inte minst rida på!
 
ANNONS