Annons

Handla digitalt via e-Bay?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus L

Aktiv medlem
Jag trodde att jag hade bestämmt mig för KonicaMinolta's senaste Dimage A200 som är på väg ut i butikerna. Priset på den är närmare 7 tusen.
Å så säger en kille att han brukar köpa fotogrejer via e-Bay, så jag kan ju inte låta bli att söka. Skriver in "Dimage a2" för att se vad jag får för träffar.
Här dyker det upp flera butiker som säljer "storebror" A2 under $900, och då ingår:
- extra mineskort
- väska
- kortläsare
- stativ
- rengöringsset
- filerkit
- två stycken objektiv (x0,5 & x2,0)

Det står att värdet på dessa paker ligger över $2.000 och det gör det säkerligen. Det verkar ju som en bra affär.
Men hur är det att handla genom e-bay?
Hur kan det vara såhär billigt?
Vad ska man akta sig för?
Vad är haken? (förutom att garantin bara gäller i USA)
Extra-grejerna går ju lätt på, över, 3.000kr här hemma. All hjälp är välkommen.......

/Magnus

Här är ett exempel på ett paket: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=48540&item=3844654183&rd=1
 

barret

Aktiv medlem
Exemplet du gav skickar bara inom USA, men ofta går dom med på att skicka till Europa om man frågar snällt.

Handlar massor på e-bay och kan klart rekommendera det.

Handlarna i Hong-Kong går ofta med på att sätta ett lägre värde i deklarationen när dom sänder grejorna. Då blir tull och moms lägre... påverkar ju försäkringsvärdet, men det försvinner nästan aldrig något på vägen.
 
Senast ändrad:

ksjunior

Aktiv medlem
Jag har handlat lite diverse från ebay och jag ser alltid till att köpa från personer med många omdömen, som ska vara i princip uteslutande goda. Paypal o allt sånt runt omkring har fungerat utan större besvär.
 

Magnus W

Aktiv medlem
Precis som Marcus skriver. Mellan tumme och pekfinger brukar grejer från USA kosta ungefär 11:- per dollar (enligt min erfarenhet) när frakt tull och moms har betalats. Kolla på engelska eller tyska eBay, i.o.m. EU så slipper man tull och moms, och frakten blir ofta billigare. Man kan dock ibland bli nojig på att paket från england tar fruktansvärt lång tid på sig att komma fram.

-- MW
 

erik99

Aktiv medlem
Såg att Dustin säljer A200 med 512 mb och väska för 5295:- är det ett bra pris? Alltså är det prisvärt menar jag?/Erik
 
Senast ändrad:

danielstenholm

Aktiv medlem
Re: Vem har erfarenhet av detta?

michagg skrev:
Letar efter ett förmånligt zoomobjektiv.

Vid koll på Ebay.de hittade jag en som säljer nya sigma objektiv.

Personen som säljer säger sig bo i Hongkong och skickar därifrån med FedEx.

Jag undrar om någon köpt på detta sätt och hurudana erfarenheter isåfall

Länk till objektet:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=3344&item=7517917335&rd=1
Snubben har även Sigma 120-300 för 1375 Euro.
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=3343&item=7518643344&rd=1&ssPageName=WDVW
Antagligen tillkommer moms eftersom det skickas från icke-EU land. Hade ju varit bättre om det skickats från Tyskland.
Sen skriver han "Customs Issue :
Will put in an invoice in lower value to reduce !!"

Frågan är hur seriöst det är?
Men visst, blir ju ändå billigare än att köpa från USA eller här i Sverige.

/Daniel
 

Damocles

Aktiv medlem
Kolla alltid resellerratings och betygen på ebay, tänk också på att eventuella försäkringar troligen gäller för det deklarerade värdet så händer det något på vägen kan det bli dyrt.
 
ANNONS