Annons

Beskrivning Zonsystemet

Produkter
(logga in för att koppla)

Anderzon

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en bok som beskriver zonsystemet på ett smidigt och lätt sätt. Vet att Ansel Adams har skrivit ett par stycken men kan inte titlarna....

Mvh // Martin
 

Sumpen

Aktiv medlem
Ansels bok som behandlar Zonsystemet är "The Negative". Men du behöver inte gå så långt även om jag rekommenderar boken starkt. Gå till www.photodo.se och gå till fliken "artiklar" och sedan "tekniska artiklar". Där finns det fem mycket bra artiklar om zonsystemet, bara att skriva ut och läsa!

/Erik
 

mipert

Aktiv medlem
Artiklarna som rekommenderas är klart läsvärda.

Mitt tips är att du inte ger tappt om du snurrar bort dig bland alla uttryck som används inom zonsystemet.
Man pratar om zoner, MLO, S.O, N-2 och så vidare.

Zonsystemet är inget magiskt sett att alltid få perfekta bilder rakt av, det handlar heller inte om att man måste använda miniräknare för att kunna ta en enkel bild av ett träd.

Det handlar om att ha lite mer koll över sina exponeringar så man vet vad man får för resultat.

Tack vare kunskaper i zonsystemet behöver jag aldrig ta alternativa exponeringar och jag behöver inte uppleva att de bilder jag tog av en modell med marinblå kofta har alldeles för dåligt återgiven kofta på grund av underexponering.
 
Senast ändrad:

Eje

Medlem
Vill gå in på djupet med Zonsystemet så kan du ta dig en titt på "Beyond the Zone System" av Phil Davis. En komplett bok om ämnet men går som sagt ett steg längre...
 

Anderzon

Aktiv medlem
Svårighetsgrad....

Jag skummade igenom Photodo:s artikel ska läsa den i kväll. Det verkar inte helt omöjligt att banka in det i skallen:D Kom gärna med mer förslag! Tacksam för all info jag kan få;)

Tack Eje...

Mvh // Martin
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Pär Lundqvist beskriver det utförligt i boken "Landskapsfotografering".
Den verkar tyvärr vara svår att få tag på annat än på bibliotek.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
"Landskapsfotografering" tar upp zonsystemet precis som leadhead skriver...
Jag hittade min på antikvariat men jag har för mig att någon skrev här tidigare att det finns som nyutgåva(?).
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
boven svarar

Om det var jag som var boven så får jag väl svara. Jag köpte min bok i början på 90-talet och jag tog för givet att den fortfarande fanns. Nu är jag inte så säker längre. Får nog ta och kolla upp fakta en extra gång när det är dags för inlägg nästa gång. Har du hört med någon välrenomerad bokhandel om de kan få tag på boken?

Ödmjukast: Boven:cool:
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Jag skrev detta i en annan tråd men jag lämpar av det här också:

Något Bokförlag Spektra finns inte i Halmstad enligt 118 118.
 
ANNONS