Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

svart/vit i photoshop ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle.b

Aktiv medlem
svart/vit i photoshop ?

Har börjat gå igenom mina gamla sv bilder och vet ej hurt jag redigerar bilden i photoshop.. vet någon
 

Kalle.b

Aktiv medlem
När jag scannat in en bild så har jag problem med de ljusa områdena som jag vill få en bättre gråskala i och jag undrar om det är en inställningsfråga.har sett nån funktion tidigare men minns inte var.
 

mrsandin

Aktiv medlem
Börja med att ställa in lägre kontrast och lite lägre ljusstyrka i scannerprogramvaran.. då får du nog bättre teckning i de ljusa partierna. Sedan kan du fixa bilden i photoshop igen. Trixa med ljusstyrka och kontrast för både låg, mellan och högdagrar.
 

karijoha

Medlem
Har dina negativ/pappersfotogtafier mer gråskalor än vad det finns i bilden när du läst in den?
I sånna fall bör bilden läsas in igen med andra inställningar. Prova att laborera med gamma-inställningen i din programvara.

Annars finns det många verktyg i Photoshop för att ändra gråskalor under te x menyn Image / Adjust. Där finns det fler verktyg som gör undrfär samma sak men på olika sätt. Jag använder nog mest Levels... Men det är nog mest en vanesak.

Photoshop är ett stort program. Svårt att förklara exakt hur du gör. Det bästa är självklart att få bilden så bra som möjligt vid inläsningen.

Lek å lär! Lycka till.
 
ANNONS