Annons

Bildstabilisering?

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Någon som hört något rykte gällande Pentax och bildstabilisering (för SLRer). Det känns som om Minolta leder klart med sin i kameran inbyggda lösning. Canon har en bra lösning som dock gör objektiven dyrare. Nikon har några få dyra objektiv...men vad gör Pentax?
 

sagan

Avslutat medlemskap
Precis, vad gör pentax och olympus med för den delen...t.o.m. panasonic har bildstabilisator.
 

Damocles

Aktiv medlem
Det beror lite på vilka funktioner som behövs och krävs för stabilisering. Nikons VR har en del smidiga lösningar som Canon saknar. Minoltas är bra på så vis att den gäller för alla objektiv, men kan tänkas komma till korta i andra lägen för dom som använder panorering mycket, etc.

Pentax, tja, dom halkar efter mer och mer, inga rykten, ingenting om bildstabilisering från dom.
 

quarc

Aktiv medlem
Utan att ha testat Canon och Nikons lösningar så tycker jag Minoltas verkar smartast. På min A2a funkar det i alla fall utmärkt, till och med vid panoreringar. Och att få det med alla objektiv verkar ju inte fel. En annan sak där Pentax ligger efter är ju ultrljudsmotorer för fokusering. Vore väl ok om de byggde in tysta motorer i kamerahusen, men eftersom de inte gör det kunde de väl åtminstone lägga till även en elektrisk koppling i bjonetten så att åtminstone Sigma kunde bygga tysta objektiv till Pentax. Med detta sagt så trivs jag väldigt bra med Pentax, och hoppas bara att de kommer ikapp. Pentax framgångar bygger ju mycket på att mn en gång i tiden gick före.
 
ANNONS