Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji S3 prissatt i USA

Produkter
(logga in för att koppla)

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
violator skrev:
Låter som om den kommer att vara lite väl dyr far att vara intressant ...
Ja, runt 18.000 SEK i USA...och fortfarande har de inte på ett vettigt sätt löst batterieländet. Frågan är om det är en tillräkligt stor uppdatering mot S2.

Däremot är jag nyfiken på bildkvaliteten, det ryktas att det dynamiska omfånget ska vara bra. Vi får väl se.
 

sagan

Avslutat medlemskap
"That's some $1000 more than the Canon EOS 20D and $1500 more than Nikon's D70. Clearly Fujifilm see the S3 Pro fitting in between those models and the high-end professional targetted units like the EOS-1D Mark II or D2H/D2X"

Rena skämtet, S3 är ett billigt och långsamt budgethus..inte en chans att de kan sälja den för högre pris än 20D.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
sagan skrev:
Rena skämtet, S3 är ett billigt och långsamt budgethus..inte en chans att de kan sälja den för högre pris än 20D.
Rena skämtet är väl att ta i, vi har inte sett bildkvaliteten än. Men visst känns det som den ligger väl högt i prisklass.

Däremot verkar den inte som ett alternativ för mig, jag fattar inte varför Fuji inte löser batterifrågan. Men lite nyfiken på den är jag ändå.
 

inge

Aktiv medlem
Calle S skrev:
Rena skämtet är väl att ta i, vi har inte sett bildkvaliteten än. Men visst känns det som den ligger väl högt i prisklass.

Däremot verkar den inte som ett alternativ för mig, jag fattar inte varför Fuji inte löser batterifrågan. Men lite nyfiken på den är jag ändå.
Jag trodde batterieländet var löst nu när det bara behövs aa batterier
 

sagan

Avslutat medlemskap
Enligt vad jag läst iaf så är upplösningen inte bättre än på S2-pro..d.v.s. betydligt lägre än på 20D.

Att huset är långsamt och av bugetmodell är redan känt.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
inge skrev:
Jag trodde batterieländet var löst nu när det bara behövs aa batterier
AA är ett elände om man jämför med de som jag kör i D100. Med vertikalgreppet och dubbla ackar har jag kört över 2000 bilder och batteriindikatorn visar fortfarande på fullt. Det betvivlar jag att S3 klarar.
Men som sagt, vi vet ju inte allt än.
 

gors

Aktiv medlem
inge skrev:
Jag trodde batterieländet var löst nu när det bara behövs aa batterier
Calle S har aldrig använt en S2 under fältmässiga former. Det är därför hans definition av "batteriproblem" är så härligt naiv.

;-)
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
gors skrev:
Calle S har aldrig använt en S2 under fältmässiga former. Det är därför hans definition av "batteriproblem" är så härligt naiv.

;-)
Haha, det har du givetvis rätt i! Men jag har pratat med iallafall två som gått över från S2 till D100 där batterifrågan (skriver väl så istället) var en av de största anledningarna.

Däremot är jag förtjust i bildfilerna från S2.
 

gors

Aktiv medlem
Jag har plåtat en del med S2:an. Den har två separata batterisystem. Ett par svindyra 123:eek:r för F80-funktionerna och fyra AA för Fujis digitala påbyggnad.

Man kan visserligen hoppa över 123:eek:rna (som inte finns i uppladdningsbar modell) om man avstår från att använda fulblixten, men då funkar det inte med uppladdningsbara NiMh i AA-hållaren, utan det måste vara alkaliska engångsbatterier.

Tro mig, Fuji har tagit ett enormt steg framåt i batterifrågan med S3:an. Men det vet man bara om man har klart för sig var de startade.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
gors skrev:
Jag har plåtat en del med S2:an. Den har två separata batterisystem. Ett par svindyra 123:eek:r för F80-funktionerna och fyra AA för Fujis digitala påbyggnad.

Man kan visserligen hoppa över 123:eek:rna (som inte finns i uppladdningsbar modell) om man avstår från att använda fulblixten, men då funkar det inte med uppladdningsbara NiMh i AA-hållaren, utan det måste vara alkaliska engångsbatterier.

Tro mig, Fuji har tagit ett enormt steg framåt i batterifrågan med S3:an. Men det vet man bara om man har klart för sig var de startade.
Ja, det är lite rörigt på S2. Visst är det ett framsteg nu då.
Men ändå; är inte Li-ion-batterier att föredra framför AA? Visserligen finns det uppladdningsbara AA också, jag kör GP till mina blixtar och det går ju bra.
Men i realiteten, hur är de mot Li-ion? Det ska bli intressant att se hur batterikapaciteten kommer att te sig på S3.

Btw, när släpps S3 i Sverige?
 

pareli

Aktiv medlem
Visst kan man använda uppladdningsbara AA i S2.
Och upplösningen i S2 slår faktiskt 20D. Ur RAW-filerna på 12 Mpix från S2 kan man interpolera en 9 Mpix-bild med bra skärpa. Och brusnivåerna är minst lika bra. S3 lär inte bli sämre. Omfånget skall dessutom vara förbättrat, som sagt.
Den erbarmliga yttre designen på S2-huset har också ersatts av en ny i S3, snyggare och mer ergonomisk.
S3 är en mycket intressant sak, som kan vara värt att betala en del för...
 
Senast ändrad:

gors

Aktiv medlem
pareli skrev:
Visst kan man använda uppladdningsbara AA i S2.
Utan 123:eek:rna får vi batterifel efter 50 exponeringar när vi kör med NiMh. Vi har sex olika fyrpack med NiMh gående av olika märken och med olika kapacitet, men det blir alltid likadant.

pareli skrev:
Ur RAW-filerna på 12 Mpix från S2 kan man interpolera en 9 Mpix-bild med bra skärpa. Och brusnivåerna är minst lika bra. S3 lär inte bli sämre. Omfånget skall dessutom vara förbättrat, som sagt.
S3 är en mycket intressant sak, som kan vara värt att betala en del för...
Jag är nyfiken på S3:ans prestanda. Personligen får jag inte riktigt ekvationen "studiokamera" och "utökat omfång" att gå ihop. Jag upplever sällan eller aldrig omfånget hos D1x eller Fuji S2 som otillräckligt när jag själv får sätta ljuset. I befintligt ljus däremot är det en annan femma – då skulle jag inte tacka nej till ett par steg extra.

Men vi lär snart få se hur det blir.
 

sagan

Avslutat medlemskap
pareli skrev:
Och upplösningen i S2 slår faktiskt 20D.
Det stämmer inte alls, upplösningen är lägre från S2 även i 12mp läget (där S2 oxå får problem med artifacts/moiré).

Fujifilm S2 Pro
(12 mp)
Horiz LPH 1800 2000
Vert LPH 1700 2000
5° Diagonal LPH 1000 n/a

http://www.dpreview.com/reviews/fujis2pro/page19.asp

Canon EOS 20D
Horiz LPH 1850 +2000
Vert LPH 1650 +2000
5° Diagonal LPH + 1000 n/a

+ tecknet står för att upplösningen går utanför det mätbara området...
http://www.dpreview.com/articles/canoneos20d/page16.asp
 

carpelux

Aktiv medlem
sagan skrev:


+ tecknet står för att upplösningen går utanför det mätbara området...
Va bra, det innebär ju då att det är den optimala kameran. Eftersom det inte går att mäta högre upplösning kan ju inte ögat se någon ytterligare förbättring :)
 

MattiasL

Aktiv medlem
Då var den alltså prissatt här med. Scandinavian vill ha 24000 för den och cyber ligger några hundra under. Suck så mycket pengar... men det är onekligen en intressant kamera. Vill ha.
 

wiwi

Aktiv medlem
Jag kör med uppladdningsbara batterier i min utan de där två för blixten. Inget problem här.
w
 
ANNONS