Annons

Ögonskugga/smink eller vad???

Produkter
(logga in för att koppla)

Northern Star

Aktiv medlem
För att få bort det mörka partiet under ögonen vid plåtning hur gå tillväga?
Upplättningsblixt i bouncer rakt på ansiktet & 2st blixtar från sidorna eller?

Dock kan man istället få "lätt glansiga" partier under ögonen.
Vart är den perfekta balansen?
Hur/Vad gör jag för att komma tillrätta med detta?

En annan sak är sminkningen.
Vilka beprövade sminkmärken kan Ni rekommendera?
Skall ge en matt "äkta" hudton.
Har själv provat det mesta med inhyrda kosmetologer men blir aldrig nöjd till 100%.
 

mipert

Aktiv medlem
Kosme.. kossmet, ja de där personerna sminkar inte för fotograferingar.

Det är lite skillnad att lägga snyggt smink för nattklubben och en fotografering.

För att få bort glansiga partiet under ögonen brukar man lägga ett mjukt ljus i höjd med objektivet eller till och med något under.

Jag vet inte varför du vill lägga två blixtar från sidorna i kombination med Bouncer?

Glanset uppstår tydligare ju mindre ljuskällan är till sin storlek.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Det vore kul om någon smink-expert kunde ge lite utförligare, konkreta tips. Gärna med förslag på märken, färgkoder etc. Min modell-intresserade sambo skulle nog gärna läsa det.
 

Northern Star

Aktiv medlem
Glanset uppstår tydligare ju mindre ljuskällan är till sin storlek.

Tack för de snabba svaren!
Kan du förklara lite mer ingående det ovanstående.
Der verkar väldigt intressant.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Northern Star skrev:
För att få bort det mörka partiet under ögonen vid plåtning hur gå tillväga?
Upplättningsblixt i bouncer rakt på ansiktet & 2st blixtar från sidorna eller?
Ringblixt har jag använt ganska mycket. Det hårda ljuset passar dock inte till allt. Bonucer blandat med paraplyer nästan rakt framifrån kan oxå bli bra.
Smink..Det kan jag inget om, tyvärr.
 

Bilagor

Northern Star

Aktiv medlem
Ringblixt har jag använt ganska mycket. Det hårda ljuset passar dock inte till allt. Bonucer blandat med paraplyer nästan rakt framifrån kan oxå bli bra.
Dina bilder är klockrena!
Ringblixt, vilket märke, var har du handlat?
Gärna mer tips!
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Northern Star skrev:

Dina bilder är klockrena!
Ringblixt, vilket märke, var har du handlat?
Gärna mer tips!
Tackskaruha!
Jag använder dels en blixt från Pro som jag kopplar till min Pro 3. Sen har jag en lite mindre som går på batterier, Sunpack DX12R. Finns hos Scandinavian Photo för 3495:-.
 

Bilagor

felle

Aktiv medlem
En sån ringblixt, kör man den på ttl eller kör man helt manuellt? Gäller det alla ringblixtar?

Tycker man har sett en del riktigt snygga bilder som tagits med ringblixt, ändå känns det inte som om det är så många som använder det, varför då? Finns det några nackdelar?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
felle skrev:
En sån ringblixt, kör man den på ttl eller kör man helt manuellt? Gäller det alla ringblixtar?

Tycker man har sett en del riktigt snygga bilder som tagits med ringblixt, ändå känns det inte som om det är så många som använder det, varför då? Finns det några nackdelar?
Jag kör alltid helt manuellt.
Att använda ringblixt är väl en trend, den används olika mycket i olika perioder.
 

dude

Aktiv medlem
En dum fråga kanske, men räcker effekten i sunpack blixten för att få ljus som liknar Calles exempelbilder om man utgår från en asa100film?
 

Estethia

Aktiv medlem
märken är egentligen mindre viktigt, vad som är viktigt är att sminkösen har många olika tonade underlagskrämer så hon/han har någon som passar modellens hudton. dom bör inte vara heltäckande eftersom det då ser onaturligt ut.
en bra highligthpenna är YSL's radiant touch (tror jag den heter) för att ta bort mörka skuggor och plitor med.
sen om det är för glansigt beror det antingen på att det är skimmer i underlagskrämen. sånt undviker sminköser som vet hur saker och ting blir på bild. (om det inte är just meningen, men då finns det andra grejer man kan använda) Eller så har sminkösen pudrat för dåligt. löst puder är bäst, och det ska vara transparent.
överflödigt puder borstas alltid försiktigt bort med puderborste.

vill man ändå veta bra märken så är YSL, MAC, Max Factor och Joe Blasco bra och pålitliga för fotografering.
men olika märken är bra på olika produkter, det är svårt att gå på nåt märke överlag.

/christel - som nästan uteslutande sminkar för plåtningar numera
 

_UF0_

Aktiv medlem
När ni endå är inne på smink så undrar jag var man får tag på eller vad man använder för att få modellen helt silver, borde va nån typ av kräm eller nått...
tacksam för svar...
 
ANNONS