Annons

Technikdirekt, tveksamt köpförfarande

Produkter
(logga in för att koppla)

Par_Enstrom

Medlem
Jag skulle just beställa en Canon i9950 från TECHNIKDIREKT. Jag använde e-kort som är en tjänst som tillhandahålles av min bank. Jag fick besked från dem att de behöver kopior av mitt körkort och mitt VISA kort för att kunna behandla ordern. Om jag skickar det kommer det att framgå att VISA numret är olika jämfört med det som jag använt. Givetvis kommer det då inte att funka. Jag har läst poster här på fotosidan att köparen har varit tacksam över dessa säkerhetsrestriktioner. Personligen jag tycker att det stinker. Skickar jag över dessa kopior har jag ju givit all information om mig. Allt som är kvar är PIN-koden till mitt VISA kort. Jag tycker att detta förfarande luktar bondfångeri. Är det nån av er som vill yttra er om detta?
 

yalazy

Aktiv medlem
Vad är ett e-kort? Är det internationellt gångbart?

Jag har handlat av Technikdirekt i tre år utan minsta problem. Första gången jag handlade fick jag skicka bild på bankkort och körkort vill jag minnas.

Bondfångeri är det väl inte, för de är ju inte ute efter att lura på dig dåliga varor till högt pris, utan har ett säkerhetssystem som möjligen har brister.
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Det är inte ett särskilt ovanligt förfarande i dagsläget. Även B&H kräver att man skickar bild på VISA-kort den första gången som kortet används för en beställning. Sedan är kortet "godkänt" och du behöver inte skicka en bild på det vid nästa beställning. Visst känns det lite skumt att skicka så mycket information om mig själv, och jag skulle bara göra det om jag har att göra med en dokumenterat välrenommerad firma (som t ex B&H eller TechnikDirekt).
 

fhe

Aktiv medlem
Par_Enstrom skrev:
Personligen jag tycker att det stinker. Skickar jag över dessa kopior har jag ju givit all information om mig.
Det finns inget tveksamt i det förfarandet. Den enda information du ger dem (som du inte skulle ge dem i vanliga fall) är en liten bild som visar hur kortet ser ut som de vill se för att garantera att du faktiskt har fysisk tillgång till kortet (om du har fått numret från en IRC på nätet och vill handla kamerautrustning på Bill Gates bekostnad lär du få problem att visa kortet).

Det ger väl inte direkt någon ökad säkerhet men de flesta som bara sitter på ett stulet kortnummer kanske hellre handlar någon annanstans där de inte behöver ta fram photoshop för att manipulera en bild på kortet.

Vari skulle det tveksamma ligga? Det är (som andra säger) ett rätt vanligt förfarande.

Rent krasst "ger" du bort samma information om dig själv varenda gång du handlar med kort och visar leg istället för att slå pinkod.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Jag har handlat av Technikdirekt en gång. Inga problem. De är nog seriösa. Blev lite kallfotad eftersomjag skickade pengarna men inget kom. Varan var slut i lager så det tog ett par veckor x-tra, men hem kom prylarna..
 

Par_Enstrom

Medlem
Först…Jag vet inte hur utspritt det är med E-kort i andra länder, men tanken är ju otroligt god. Man kan ju tycka att detta system skulle stödjas hos företag som bedriver internethandel, men som inga system är väl detta perfekt heller. Trots allt har man ju hört om skumma internetföretag som kränger allt möjligt skit på nätet. E-kortet gör ju att man kan känna sig lite säkrare.
Som jag har förstått är TechnikDirekt ett reko företag, jag är bara rädd för att bli bränd. Ska skicka iväg de eftersökta kopiorna nu.
 

fhe

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Varan var slut i lager så det tog ett par veckor x-tra, men hem kom prylarna..
Det är faktiskt det enda synpunk jag haft på technikdirekt. Det jag beställt har förvisso levererats rätt snabbt men man vet ju inte.

I dagens läge är man lite bortskämd med att e-handlare kan prestera någon form av uppskattning av leveranstid så att man vet om man kan räkna med leverans innan man glömt att man beställt.
 

fhe

Aktiv medlem
Par_Enstrom skrev:
Jag vet inte hur utspritt det är med E-kort i andra länder, men tanken är ju otroligt god
Förmodligen inte speciellt utspritt, vid betalning med kort är det banken som tar risken. Det är också banken som ska bevisa att du gjort köpet (eller handskats ovarsamt med kortet) om du upptäcker att ditt kort har "stulits".
I nästan alla länder så är kort samma sak som kreditkort, dvs du får en räkning på allt som handlats i slutet på månaden. I sverige är det däremot rätt vanligt att pengar dras från lönekontot direkt vid köpet.

Det är det senare som ställer till problem. Även om det är banken som ska bevisa att du gjort köpet (och som tar smällen om du inte gjort det) så blir ju du drabbad eftersom du knappast får tillbaka pengarna förrän banken gjort sin utredning. Hade du istället fått en räkning så hade du helt enkelt bestridit den och struntat i att betala tills saken var utredd.

Eftersom bankerna inte gärna talar högt om att det är hos dem risken ligger (vilket både du som kund och handlarna betalar för genom avgifter) så har de hittat på e-korten. Egentligen gynnar det bara banken men eftersom de flesta har sina kort kopplade till lönekontot så blir det en bra grej även för kunden.

Jag tycker du har en sund inställning, om man är skeptisk och försiktig så borde riskerna att man drabbas vara minimala.
 
ANNONS