Annons

Fler bilder/utskrift i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

aexjoco

Medlem
Jag vill skriva ut två bilder på ett ark från PS. Hittade nåt som hette bildpaket, men det verkar som det försämrade kvalitén avsevärt. Hur ska jag göra??

Mvh
/Johan
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Du kan ju utöka kanvasen och klippa och klistra så du får båda bilderna i en bildfil. Eller så gör du som jag brukar göra, matar papperet två gånger med vändning mellan. Men då måste du också utöka kanvasstorleken så att du kan få bilden att skrivas ut i papperets överkant istället för i mitten.
 

aexjoco

Medlem
Jo, man kan ju alltid mata pappret två gånger men det är det jag vill slippa. Man kan halvera tiden isåfall...

Det borde ju finnas nåt enklare sätt.
 

jonas_lindquist

Aktiv medlem
jimh skrev:
Varför inte placera båda bilderna i samma kanvas?
Jag gör såhär:

1) Kontrollerar upplösningen (säger kanske fel ord) i dpi på bildfilen som jag vill skriva ut, t.ex. 300 dpi.

2) Skapar ett nytt dokument med måtten 297x210 mm @ 300dpi.

3) Tar "Move Tool (V)" och "drar" över bilden jag vill skriva ut till det nya tomma A4 dokumentet. (Med andra ord, kopierar från bildfil till tom A4).

4) Väljer "Free Transform" (Ctrl+T) och gör den till rätt storlek (detta kan även göras i steg 1, igenom att ändra inställningar för image size till t.ex. 10x15 cm).

5) Drar över de andra bilderna jag vill ha med på pappret.

6) Skriver ut och kryssar ur "fit to page" eftersom filen är exakt en A4 sida stor. Vidare så väljer jag kant-till-kant-utskrift så att den verkligen skriver över hela bladet.

Voilà!

Funkar för mig i alla fall.

//JonasL
 
ANNONS