Annons

Olympus c-765 eller KonicaMinolta Z3

Produkter
(logga in för att koppla)

galejan

Ny medlem
Tänkte ersätta våran Kodak DC215 mot en något bättre kamera,som ni förstår så är vi fotonoviser.

Vi är mycket ute på sjön och vill därmed satsa på en kamera med mycket zoom,har läst och klämt på Z3:an men endast läst om C-765:an.

Om jag tolkat de recensionerna jag läst rätt så tar c-765:an bättre bilder men Z3:an har fördel med bildstabilisering,sen har vi det med minnes kort och batterier oxå.

Skulle vilja ha lite mer kött på benen om vilken av dessa vi skall välja........
 

mr.b

Aktiv medlem
Jag skulle välja Minoltan av följande skäl:

-Snabbheten; den är snabb vid uppstarten, och fokuserar blixtsnabbt.

-AA-batterier.

-Bildstabiliseringsfunktionen. Mycket tungt argument enligt mig...

-SD-minneskort, billigare än Olympus xD-kort.

-Man kan spela in film i 640x480 pixlars upplösning med 30 bilder i sekunden, vilket kan vara kul. Olympusen kan bara spela in 15 bilder per sekund.

Ni vet ju redan allt detta, men så skulle i alla fall jag motivera ett köp. Med detta i åtanke ska man ha klart för sig att bägge kamerorna har fått goda omdömen i diverse tester på nätet och i tidningar, och oavsett vilken kamera ni köper så kommer ni sannolikt att vara mycket nöjda.

Lycka till med er nya Minolta (blink blink)!
 

Gianni J

Medlem
Stått inför samma val!

Efter mycket sökning bland recensionerna både här på Fotosidan och andra källor. Jag bestämde mig för Olympus 765. Mitt val var en färgad av faktumet att jag går direkt ifrån en annan Olympus modell, nämligen C-725. Jag trivdes mycket med 725an och har lärt mig knäppena med menyerna och "tänket" bakom UZ kamerorna.Jag finner mig på en mycket sträng budget och faktum är att 765 leverera näst intill samma prestanda till en mycket lägre pris. Ok, 12x kontra 10x och ingen bild stabilisator. Men det generella bildkvalitet verkar vara högre med 765an och i slutet är det just kvalité på bilderna som måste räknas högst. Jag har redan beställt en extra batteri till kameran (för 143kr inkl porto). Visst är det smidigare med standard AA celler men DV kamera världen har levt med speciella battrier sedan tidens begynelse och ingen klagar där!! Vad gäller Xd standarden, visst inte lika prisvärd per Mb jämfört med SD men jag vill påstå att Xd har högre överföringshastighet vilket har betydelse mätt över längre tidperspektiv. Panorama funktion är också en trevlig & användbar bonus.Hoppas att få kameran i helgen och då hoppas jag att kunna komplettera mina album här på Fotosidan.Följande tester hjälpte mig:

http://www.dcviews.com/reviews/Olympus-C765/Olympus-C765-review.htm
http://www.imaging-resource.com/PRODS/C765/C765A.HTM
 
ANNONS