Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Letar gråkort

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Hej allesammans!

Har sökt lite info om gråkort och tänkte inskaffa ett för att använda vid utomhusporträtt i såna lägen då jag är lite osäker på ljuset.

Var köper man lämpligen ett sådant? Räcker det med a4-storlek?

Har letat på Scandinavianphoto och Cyberphoto utan att finna något!

Svara gärna med produktlänk om det finns att beställa online.


Mvh Dan
 

NiklasK

Aktiv medlem
Har ingen produktlänk, men jag vet att de har på cyberphoto.se och photax.se! Köpte mitt på cyber och såg ett hos photax!

(Är det inte bättre att mäta ljuset i skuggorna om du skall ta porträtt ute?)
 

steinick

Aktiv medlem
Kodak Gray Card är 8x10 tum (20x25 cm). Det räcker mer än väl. Skär ett i fyra delar och ta med en del ut. Mät mot gråkortet på ca 15 cm avstånd, men var noga med att inte skugga med mätaren eller handen.
 

-Roger-

Aktiv medlem
Scandinavian Photo säljer Kodaks gråkort, de kanske inte finns på hemsidan men ringer du dit så har de dem, jag köpte mitt där...
 

danneman

Aktiv medlem
NiklasK skrev:

(Är det inte bättre att mäta ljuset i skuggorna om du skall ta porträtt ute?)

Tack alla för snabba svar! :)

Niklas:
Jag har hittils gjort så att jag spot-mäter mot ansiktet och jämför med kamerans tider (bländarförval) för hela bilden. Men det känns osäkert i vissa lägen beroende på hur ljust ansiktet är. Solbrännt, blekt eller sminkat. Tänkte därför det kunde hjälpa med ett gråkort som hålls upp framför modellen.

Utveckla gärna dina tips. Jag är lite av nybörjare än så länge.

Mvh Dan
 

Jöörgen

Guest
danneman skrev:
Har sökt lite info om gråkort och tänkte inskaffa ett för att använda vid utomhusporträtt i såna lägen då jag är lite osäker på ljuset.
Inget ont om gråkort men de är lite dyra. Om du vill experimentera med det så mät på handflatan. Du har alltid med dig din handflata och den är ganska exakt ett exponeringssteg ljusare än ett gråkort.

Mät förslagsvis i motvivets skugga om du jobbar med negativ film.
 

danneman

Aktiv medlem
Tack för den synpunkten. Men ifall det gör nytta känns det billigt jämfört med en lös ljusmätare för infallande ljus!

Kan tillägga att jag kör med dia!
 

Jöörgen

Guest
danneman skrev:
Tack för den synpunkten. Men ifall det gör nytta känns det billigt jämfört med en lös ljusmätare för infallande ljus!

Kan tillägga att jag kör med dia!
Jag tänkte mest att du kanske ville testa lite innan du köpte underverket. Om du använder dia så är det fiffigare att mäta ljuset som faller på motivet.
 

Maverick

Aktiv medlem
Min fotohandlare ville inte sälja något gråkort till mig, trots att han hade på hyllan. Mät på baksidan av handen istället sa han. Det kan ta en rulle innan man vet om man måste kompensera något men oftast så behövde man inte det sa han.

/Maverick
 

Maverick

Aktiv medlem
Skulle inte tro det. Han har aldrig lurat mig innan så varför skulle han göra det över ett gråkort för ett par hundringar? Tycker tvärtom att han är riktigt bra.

Efter hans tips så har jag inte haft behov av ett gråkort så hans råd var helt riktigt för mina behov.

/Maverick
 

Linmajon

Aktiv medlem
En fördel med gråkort är att de är bra att kalibrera vitpunkten mot i Photoshop.
Det går bra att skriva ut gråkort med laserskrivare på vanligt vitpapper. De blir perfekt, rent gråa. Kruxet är att hitta rätt grånyans, men man kan prova sig fram. Gör ett grått fält i ex. Word och skriv ut.
 

mipert

Aktiv medlem
Göra eget gråkort.

Nytt dokument i Photoshop med färgen RGB=128-128-128.

Skriv ut.

Mät med kameran mot ett vitt papper och jämför med ditt gråpapper. Skillnaden skall vara två och en tredjedels bländarsteg mellan dem.

För exponeringsmätning är exakt grånyans inte superviktig.

(Sedan tillhör jag dem som inte gillar gråkort för exponeringsbedömning.)
 

berra9000

Ny medlem
Har någon erfarenhet att skriva ut på laserskrivare?

Även jag har en längre tid tänkt köpa gråkort men funderar nu på att göra ett själv.

Det borde knappast vara någon större konst att själv skriva ut ett på en vanlig laserskrivare.

Är det någon som vet hur många procent svart som ska användas för att få rätt grånyans?

Att använda photoshops rgb läge och sedan skicka till en färgskrivare verkar mindre tillförlitligt eftersom risken för blekning finns efter en tids användning utomhus... och svart är bara svart och borde inte kunna bli fel nyans om man bara har rätt procenttal.

Vore mycket tacksam för tips...
 

Linmajon

Aktiv medlem
En laserskrivare är nog bäst eftersom kolpulver knappast bleks och är verkligen svart.
Jag skrev ut några lappar med små fält av vitt/grått/svart att mäta med pipetten i photoshop´. Funkar perfekt.
 
Senast ändrad:

mipert

Aktiv medlem
Är det någon som vet hur många procent svart som ska användas för att få rätt grånyans?

Tja, börja med 50 %.

Skillnaden mellan ett vitt papper och den grå ytan skall bli 2 1/3 bländarsteg.
Är ju lätt att testa.
 

steinick

Aktiv medlem
Ett gråkort (Kodak Gray Card) är en referens för mätning av reflekterat ljus. Kortet är neutralgrått och har 18 % reflektans över hela det synliga spektret (400-700 nm). Baksidan på kortet har 90 % reflektans och kan användas för mätning i svagt ljus. Man får multiplicera den uppmätta exponeringstiden med 5 för att få det korrekta värdet.

Gråkortet är således ett precisonsverktyg, och det är riktigt att handen är cirka 1 steg ljusare än kortet, men hudens reflektans är inte konstant över det synliga spektret.

Hemgjorda gråkort är knappast bättre än handen.
 
ANNONS