Annons

Reperationsanvisning Sigma 70-200/2,8 HSM

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Sigma objektivet har en inbyggd svaghet, bestående av att fattningen glappar loss efter en tids användning. Huvudorsaken till problemet är konstruktionen i kombination med att objektivets tyngd bärs upp av tre små skruvar. Dessa skruvar gängar upp sig. Mitt exemplar är avsett för Canon, men mycket talar för att en tekniska lösningen är densamma för alla varianter.

Detta kan åtgärdas genom att lossa på tre skruvar i metallbiten närmast kameran och försiktigt vika undan den delen inklusive tre tunna packningar av mässing. En bit ned intill kretskortet finns tre skruvar som ska dras åt. Helst bör dessa kunna låsas med något lim, men på ett sådand sätt att de kan lossa med lätt mekaniskt våld vid behov av service.

Ybkligt att ett objektiv i denna prisklass och i övrigt med goda optiska egenskaper har denna tekniska svaghet.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Man kan låsa skruvar med ex. "Loctite blå" som finns på ex. bensinmacken.
"Loctite röd" låser man skruvar permanent med.
 

UrbanJ

Aktiv medlem
Intressant iaktagelse. Faktiskt den första jag läser som har detta problem, som då även jag har. Har också funderat på denna vansinneslösning på ett annars så superb glugg.
 
ANNONS