Annons

Hur fixa detta julkort

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_rockster

Aktiv medlem
Hej!

Tog ett foto på ett barn häromdagen som ska användas som julkort. Hade ett vitt lakan som bakgrund men vet inte riktigt hur jag ska göra med det. Ska det vara kvar? Ska man ta bort det? Göra det i någon annan färg? Om den är helt vit (alltså om man tar bort det typ...) ser det nog konstigt ut med det vita fältet till höger där det står god jul och gott nytt år eller?

Förslag någon? Bifogar bilden.

- Johan
 

Bilagor

fotofred

Medlem
Hej!
Jag tycke att du skall behålla lakanet.
Det du kan göra är att klippa ut lakanet med något av verktygen i Photoshop eller Photoshop Elements (eller motsvarande).
Jag klippte ut lakanen på ett julkort som jag gjorde, la till Gaussiskt Oskärpa och la på en färgtoning.
Dessutom så korrigerande jag nivåer, kontrast och gjorde det vitare vitt med "Selective Color" i PS.

Som extra krydda så gjorde jag ett lager snö enligt en guide på nätet ( http://www.good-tutorials.com/track/2831 ).

Dessutom så la jag till texten i bilden, skalade till 10x15cm och skickade slutligen bilden till labbet för utskrift (1.95:-/st).

Jag tycker du skall bl a ändra nivåerna pga att bilden är något underexponerad vad jag kan se. Du kan även förstärka färgena, t ex göra det röda lite rödare (Selective Color i PS).

Lycka till
 

Bilagor

Senast ändrad:

jonas_lindquist

Aktiv medlem
Ett 3-minutersjobb.... Visade brorsan hur "lätt" det var att pilla med foton i datorn.

Jag har ändrat nivåer, justerat färgmättnad, Hög- och lågdagar, bytt färg på kälken samt gett tjejen lite mer färg i ansiktet.

//JonasL
 

Bilagor

mr_rockster

Aktiv medlem
Den blev bra, men så fort jag försöker få det att bli ljust bakom så blir ju skjortan "utfrätt" och överexponerad. Något tips? Hur gör man för att lägga på mer färger i bara ansiktet t.ex?


- Johan
 

johsäf

Medlem
Har gjort ett nytt försök.
Vad jag gjort var
1. via nivåer sett till att ansiktet blev rätt exponerat och sedan ej brytt mig om då omgivningen blev överexponerad.
2. I händelser aktiverat ursprungsbilden och sedan suddat fram det korrekt exponerade ansiktet.
3 Med pjatten blekte jag bort lakanet.
 

Bilagor

Estethia

Aktiv medlem
om jag får vara ärlig så stör jag mig på att släden hamnat så mitt bakom barnet i samma skärpedjup.
jag hade haft släden mer åt sidan eller placerat barnet på det på något sätt.
och så hade jag försökt ha barnet som huvudmotiv.
nu tar släden över lite då det är placerat mitt i bild medans barnet inte kommit med riktigt.
släden är dessutom bättre ljussatt än barnet.

jag skulle dra ner på färgerna och sepiatona en anings, samt försöka ta bort uppmärksamheten från släden och mer till barnet.

hastade ihop ett försök till exempel på vad jag menar.
 

Bilagor

mr_rockster

Aktiv medlem
Kortet skulle egentligen tas när barnet satt på kälken. tog några sådana kort men det var totalt hopplöst att fota ungen som sprang omkring hej vilt ;) så jag fick skjuta några kort när hon var lite här och där. Därav är också ljussättningen på kälken bättre ;)
 
ANNONS