Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm finepix S5500 eller Olympus C-765?

Produkter
(logga in för att koppla)

Petra_e

Medlem
Tänkte köpa en ny dig kamera. Har en systemkamera och en dig kamera sen förut och har möjligheten att sätta mina objektiv på en Canon EOS 300D tex men ekonomin tillåter inte det just nu. Så det får bli ett framtida inköp.

Men jag är väldigt sugen på en kamera med lite mer optisk zoom än 3x ;-)

De jag funderat och kollat på är
Fujifilm Finepix S5500 eller Olympus C-765

Jag kommer att fota natur, hundar och lite sådant mest. Är amatör men älskar att fota.

Känns som att Finepixen är lite mer kamera att hålla i och det ser ajg som en fördel. Att det även är AA batterier precis som förut gör mig inget. Är det någon större skillnad i kvalite mot de batterier som är i Olympus kameran?

Zoom är ju limvärdig på kameran så det har väl ingen betydelse vilken ajg väljer vad jag förstår.

Vad rekommenderar ni mig att köpa?
Tusen tack för tips till en amatör ;-)
 

Petra_e

Medlem
Jag fattar inte det här med x1,6 och få fram optiska zoomen
Har räknat lite men jag får inte ihop det.
Visst tar man tex på mitt Canon objektiv 80-300 så tar man då 300 gånger 1,6 och får fram den optiska zoomen??? Känns inte som det stämmer riktigt, blir SÅ mycket zoom. hehe

På Fuji Finepix S5500 står det så här:
"Fujinon 10x zoomobjektiv; f/2,8 - f/8 vid vidvinkel, f/3,1 - f/9 vid tele; objektivets brännvidd motsvarar 37 - 370 mm i småbildsformatet "

Fattar jag det helt fel att detta objektiv motsvarar som högst mitt Canon objektiv som går upp till 300?
 

Wake

Avslutat medlemskap
Ditt 80-300 objektiv är just 80-300 med vanlig småbildsfilm (eller en dig-kamera med fullbildssensor). På en Canon 300D är sensorn mindre än småbildsformatet och brännvidden "verkar" bli 1,6 ggr längre - ditt objektiv blir alltså ett 128-480mm objektiv då.

På Fujin är ggr-faktorn väldigt mycket högre, men dom har ju räknat motsvarande småbilds-brännvidder åt dig (37-370)

Blir du klokare?

Här finns annars en artikel som beskriver lite mer ingående:
http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Optical/Focal_Length_Multiplier_01.htm
 

Petra_e

Medlem
Har använt kameran lite nu och kanske hade jag behövt bildstabilisator på kameran. Jag vet med mig att jag är skakig på hand.

Hade det gjort en stor skillnad på motiv som man tar med starkaste zoomen?

Funderar på ett enklare stativ till vissa händelser så man slipper suddiga bilder framöver.

Hade varit kul om mer än 1 av 20 kort på Årets Polishund 2004 prisutdelningen, där vår vän vann, hade varit skarpa och användbara. *Snyft*
 

Petra_e

Medlem
Ska man ha något filter på för att skydda optiken från smuts och fukt?

Tyckte mig ha läst det nånstans i nån annons.
Har ju linsskyddet på i stort sett hela tiden så fort kameran inte används och är superrädd om kameran men...

Vad tycker ni?
 

chajo

Aktiv medlem
Det är en anledning att jag funderar på just s5500 för att den har filtergänga. Visst köp ett uv-filter och sätt på.
 

JKay

Aktiv medlem
chajo skrev:
Det är en anledning att jag funderar på just s5500 för att den har filtergänga. Visst köp ett uv-filter och sätt på.
Adapterringen som följer med S5500 räcker gott för att får det extra skydd som efterfrågas ovan. Jag är stennöjd med min S5500.
 
ANNONS