Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flyga med utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

CissiNyblom

Aktiv medlem
Vi har funderingar på att åka söderut en sväng framåt våren, troligen blir det med flyg (Ryanair). Hur fungerar det att flyga med utrustning? Naturligtvis vill vi ha med fotoutrustningen i planet... Som handbagage el dyl alltså.
Det som det handlar om är en EOS 10 D med 70-200/2.8L (rätt stort objektiv alltså), ev något annat objektiv, laptop i väska, batteriladdare, extra batterier och filter. Det enbenta stativet får nog stanna hemma, jag använder det väldigt sällan.

Måste skaffa en ny kameraväska då min gamla är för liten för 70-200.

Kan man över huvud taget flyga med den här utrustningen? Kostar det mycket extra?

Tack på förhand!

Mvh Cissi
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Flygbolagens viktgränser är lite olika, efter "11,sep" blev det strängare och de mesta gås igenom. Helt ok även om det är ett lite drygt moment.

Som handbagage är det nog inga problem att tat med dina prylar.

Min egen minstavikt i handbagaget är 7-7,5kg, det går finfint!

Det viktiga är dock att minimera till de
viktigaste prylarna + pass,billj,börs etc,,



Mvh Niclas,
 
Senast ändrad:

D76

Aktiv medlem
Ska du ha med laptopen kan jag starkt rekommendera LowePro Computrekker, en ryggsäck med speciellt fack för datorn, i övrigt likdan som MiniTrekkern, men med bättre bärremmar. Kostar under tusenlappen.

//David
 
Hej!
Jag flyger med min mini trecker fullproppat!!
Ibook, 10D med grepp 50mm/1,4, 15-30, 70-200/2,8, laddare ,filter ljusmätare, blixt, batterier....the list goes on... inga problem på massor olika flyg till Nya Zeeland och tillbaka. Och väskan vägde 11kg;) fast dem fick inte veta detta....

Lycka till.

MVH
Lee
 

Aramis

Avslutat medlemskap
Flög Skopje - Tessaloniki en gång med 17 kg öl i handbagage. Det var inga problem.

En annan gång skulle jag från Maputo till London. Då vägrade dom att släppa på någon med en väska som vägde mer en 5 kg.

Om Ryan nu tar 10 kg, så ska du nog klara dig.
 

erixbergholm

Avslutat medlemskap
film?

Hur fungerar det med film när man flyger med tanke på röntgenstrålar? Behöver jag en blypåse eller är det säkert?
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Beror på den enskillda maskinen,, mindre utvecklade länder har kvar en del gamla starka.
Andra nyare maskiner skall ha blivit starkare under senare års antiterrorstratetgi,,

Jag brukar hoppas på det bästa;)

Huvudsaken att man inte inte lägger dem i vanligt bagage bara, i handbagaget hör dem hemma.

Om det inte är lång kö så kan det vara värt att få dem kollade manuellt av personalen, går ju att fråga.

Mvh Niclas, som inte är direkt berest;)
 

StaffanH

Avslutat medlemskap
Re: film?

erixbergholm skrev:
Hur fungerar det med film när man flyger med tanke på röntgenstrålar? Behöver jag en blypåse eller är det säkert?
Ha filmen i handbagaget. Det incheckade bagaget röntgas med högre effekt som förstör filmen, men i handbagaget så är det inga problem om det inte är högkänslig film.

Staffan
 

Tobbe.T

Aktiv medlem
Re: film?

Hur fungerar det med film när man flyger med tanke på röntgenstrålar? Behöver jag en blypåse eller är det säkert?
En annan fråga, fast nästan samma sak...

Digitala minneskort, o röntgenapparaterna...hur går det?
Ngn risk att apparaten rensar kortet eller sabbar det på ngt sätt?

/Tobbe
 

Chano

Aktiv medlem
Själv har jag smugglat det mesta.
Har aldrig haft problem av att mina eller någons annans digitalkort eller kamera plågats av komplikationer av röntgen och resor.
Inte heller när det var film som var aktuellt.
Om man dessutom smugglat många minneskort och klarat alla utan missöde.
Digitalkameror är ju också en populär smuggelvara
Men dom plagiaten av systemkameror är bara på utvecklingsstadiet i öster möjligen ett år till..
Skulle vara kul att veta om hur många som inte haft bilder efter röntgen.
Inte många:0)
Skrämselpropaganda kan skrämma och ge upphov till sagor.
Kick me/-Anders
 

hkkbs

Aktiv medlem
Tips! Stoppa laptopbatteri och laptop-batteriladdare i rymliga byxfickor så kanske du kan få med dig ytterliggare ett kilo i ryggsäcken.
 

T-Max 400

Aktiv medlem
Ryanair och många andra lågprisbolag ansvarar INTE för incheckat bagage. dvs ingen ersättning eller hjälp från bolaget.

Skulle själv aldrig checka in dyr utrustning, jag är rädd om mina grejer.

Glöm inte ta ur batterier ur det som checkas in (gäller ALLT med batterier; Kameror, blixtar, rakapparater, dildos...allt).

Varför?

1. pga brandrisk om elprylen skulle gå igång (tex en rakapparat som börjar tugga upp kalsongerna och det börjar brinna när/om elmotorn skär)

2. Om väskan hastigt måste öppnas för att stänga av prylen som gått igång så kan jag lova att personalen inte alltid är lika rädd om dina saker som du är (inget hänglås på väskan alltså).

3. Hinns det inte med att öppna och leta reda på det som ska stängas av går troligtvis inte väskan iväg, kommer några flighter senare.

Och ja, dildos är vanligare än man kan tro.


Mvh

Deltidslastare.

Ps
Alltid tape / band runt en hård väska, men inte band med plastspännen - de lossar alltid. Och lägg med en A4 lapp överst inne i väskan med namn, tfn, flight.
Ds
 
ANNONS