Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lådkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

michajlof

Aktiv medlem
Att lyckas ta en fin bild med endast en burk är ganska roligt.

Gör ett mycket litet hål i sidan på en helt ljustät burk som du målat helt mattsvart inuti. Hålet kan göras på olika sätt, tex att borra ett större hål och sedan göra ett litet hål i en bit folie och limma fast. Gör hålet med en nålspets. Sätt sedan ett fotopapper på insidan mittemot hålet och sätt på det mörktäta locket.

Täck för hålet på något sätt och gå ut och exponera genom att öppna hålet. Exp. tiden varierar väldigt mycket, men med ett nålshål (bländare ca 150-300) och fotopapper (ASA 4-6) bör du i solsken få en exp.tid på ca 1-5 min. När du framkallar får du ett pappersnegativ.

Kontaktkopiera negativet på ett annat fotopapper för att få en positiv bild.

Du får experimentera dig fram, har du tur lyckas du vid första försöket.

Mycket roligt, men tar mycket tid

Bra länkar för mer info är tex

http://neon.airtime.co.uk/pinhole/
www.pinholeresource.com
www.pinholevisions.org
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
hur i hela världen gör man en kontaktkopia av ett papper? man får ju belysa tusen år eller så då...
 

denise

Ny medlem
nej då, man behöver inte belysa i tusen år.

för att göra en bild av ett negativ från papper:
du lägger ett nytt papper med emulssionen upp, under förstoringsapparaten.
sen lägger du negativpappret mot det nya pappret (alltså med emulssionsidan ner).
över lägger du en glas skiva. sen är det bara att belysa och du får en positiv bild!

du kan prova att göra provremsor för att se hur många sekunder du ska belysa!
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Som avlutningasarbete i tekniken i skolan, gjorde jag en djupdykning i hålkamerans värld. Har provat lite olika och byggde en liten söt låda av papp. Men det där med fotopapper var ingen rolig historia. Omöjligt tycker jag. Använde istället en bladfilm från Ilford med känsligheten 100 iso. Formatet var 6x9 och jag klippte till 6x6. Anledningen att jag inte använde klippt rullfilm var att bladfilmen som bekant är hårdare och enklare att i mörker placera i mitt hembygda magasin.
Ressultatet blev hyffsat. Skärpan är svår. Hade tider på ungefär fem sekunder. Men det är roligt, och orginellt. Man får snygga kanter på bilderna också, de blir lite vildvuxna.

Nu fick jag ny inspiration då jag av misstag råkade köpa en bladfilmskasett från Photax för 9x12, som naturligtvis inte passade till min bälgkamera. Så nu ritar jag på en trälåda som man kan använda kasetten till. Ett litet slöjdarbete så fixar man en fin hållare. Sen blir det ju mycket enklare med laddning.
Provar diafilm i min lilla hålkamera för tilfället. Det blir en spännande erfarenhet.
 

Mumiemonstret

Aktiv medlem
Kul att se att lådkameror kan vara en sån vetenskap och att man kan få så bra bilder också... Att använda munnen som lådkamera bara måste man ju prova!

Jag gjorde en modell som är tämligen bärbar trots en brännvidd på "hela" 50 mm. Man kan ha ett dussintal med sig ut. Bilderna blir å andra sidan ganska små men det går ju att förstora.

Hur jag gjorde kan man läsa på http://www.helgon.com/pyssel/kamera/ . Målgruppen är barn, om ni undrar...
 

J. Patric

Aktiv medlem
När jag och ett par kompisar höll på med ett rollspel i tonåren, med en stad som beboddes av ca 12 cm höga innevånare av papp, så behövdes en kamera för att föreviga vissa händelser och personer i staden. Jag hade då ingen kamera förutom en Kodak Instamatic, som inte fungerade till närbilder, som det ju var frågan om. så jag gjorde en liten kamera av papp, ca 7x5x5 cm och med en lins från en lupp. Exponerade på fotopapper och kontaktkopierade i mörkrummet.

Det var en väldigt rolig tid. :)
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Ässh Patric, nu kommer du inte undan. Fram med papp och förstoringsglas. Efter sommaren vill vi se ressultatet på Fotosidan.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Henric86 skrev:

Ässh Patric, nu kommer du inte undan. Fram med papp och förstoringsglas. Efter sommaren vill vi se ressultatet på Fotosidan.
Ja! Tack för kravet! :)

Bilderna med den kameran blir närbilder då den är inställd på ca 30 cm. Tjusiga bilder på pappfigurer från mina tonår får det bli.

Jag har ingen scanner just nu men det kanske löser sig.

Ett tips om man vill prova göra en kamera med enkel lins, leta efter en meniskformad lins eftersom de ger bättre skärpa ut i kanterna än en dubbelkonvex lins. :)
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Jag har precis byggt klart min 9x12 hålkamera. Nu måste bara optiken, eller dvs. hålet, justeras lite. Tror att den blev ordentligt ljustät ialla fall. Frågan är bara om den tecknar ut hela formatet. Blir spännande att se...
 

J. Patric

Aktiv medlem
michajlof skrev:
.::skulle va kul att se några bilder::.
Kan man göra en scanner av burkar och papp också? :)

En kul grej med att använda förstoringsglas som lins är att man kan variera brännvidden med hemmagjorda objektiv. Ju större förstoring linsen ger desto vidvinkligare medan svagare förstoring ger tele. Närlinser till kameran kan användas som teleobjektiv. En +3 lins ger väl 300 mm om jag räknat rätt.

Med hålkameror är det väl diffraktionen man använder sig av, att ljusets bryts vid hålets kanter till en bild?
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Diffraktion existerar alltid när vågor passerar genom ett begränsat område; tex ett hål.

Det är en begränsning på den optiska prestandan och jag förstår inte riktigt hur du menar.

Ljuset bryts aldrig i en hålkamera; det är som camera obscura, motivet projiceras uppochner på bakre väggen. Stort hål ger oskarp bild men ljusstarkt "objektiv", mindre hål ger ljussvagare mne skarpare bild och ännu mindre hål ger oskarpare bild pga diffraktion.

diffraktion betyder avböjning.

Nu kom väl jag lite bort från ämnet men jag lägger med en illustrerande bild på hur vågfronter i vatten beter sig vid passage av spalt, samma sak sker med ljus (liksom alla vågrörelser)
 

Bilagor

J. Patric

Aktiv medlem
Ah, där ser man. Någon nämnde nånstans att det var diffraktionen som gjorde bilden, men det är tydligen helt fel.

De experiment jag gjort är förövrigt inga hålkameror, snarare lådkameror med objektiv. Men det är ändå roligt att experimentera. ;)
 

michajlof

Aktiv medlem
bara för att åskådliggöra det som sinuslinus säger har jag gjort en fin liten paint-illustration.

från varje punkt utgår ljusstrålar åt alla håll, men endast ett fåtal går igenom hålet i lådkameran.

litet hål - lite ljus, längre tid, bättre skärpa
stort hål - mycket ljus, kort tid, sämre skärpa



(hur gör man för att bilden ska synas direkt på diskussionen, inte så bra på datorer)
 
ANNONS