Annons

Vackra människor..

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper K

Aktiv medlem
Hmm.. Jag har funderat på en sak.. Blir porträttbilder bättre om "motivet" är en "vacker" person..?? Man ser ganska ofta kommentarer som:
"Fin bild..och tjejen är ju snygg"
"Snygg tjej..Kanonbild!" osv
Är det skönheten som gör ett bra porträtt?

Är inte blick, karaktär, tekniskt utförande m.m.
viktigare..?

Gäller det modebilder m.m kan jag förstå att skönhet är viktigt men annars?

Vd tycker Ni??

Jesper
 

acke

Avslutat medlemskap
Både ja och nej. En bild blir inte automatiskt bättre bara för att man väljer en modell som stämmer med våra skönhetsideal. Samtidigt tror jag att en riktigt duktig fotograf har en förmåga att få alla modeller att se vackra ut. Och en sån fotograf är ju värd mycket beröm.
 

Linmajon

Aktiv medlem
acke skrev:
Samtidigt tror jag att en riktigt duktig fotograf har en förmåga att få alla modeller att se vackra ut. Och en sån fotograf är ju värd mycket beröm.
Det där är ett lite känsligt ämne. Själv tycker jag att många personer inte alls är vackra (tyvärr) och kan omöjligt bli det oavsett hur duktig fotografen är, om han/hon inte manipulerar bilden rejält. En del (kvinnor då...) är ohyggligt vackra även i trasor och helt osminkade. Jag är helt övertygad att man ofta väger in personens skönhet i bildens övriga kvaliteter. Skönhet lyser igenom allt.
Om man har något "förhållande" till bilden, tex. vet något om personens bakgrund/umbäranden etc. väger man också in det. Det är ibland svårt att ge en helt objektiv uppfattning om en bild tycker jag.
 

acke

Avslutat medlemskap
OK, det beror lite på hur man definierar "vacker". Men säg så här då: En duktig fotograf kan få vilken modell som helst att se bra ut på bild. Hon/han kan skapa en bild som ger positiva vibbar, en bild som speglar modellens personlighet. Det var något sånt jag menade.

Sen tycker jag fortfarande att bedömningen av en bild här på fotosidan ska utgå från hur fotografen har behandlat motivet. Vem gillar kommentarer som: "Vilken söt hund! Jag älskar hundar, så det måste bli högsta betyg!" ???
 

dalgren

Avslutat medlemskap
Linmajon skrev:

Det där är ett lite känsligt ämne. Själv tycker jag att många personer inte alls är vackra (tyvärr) och kan omöjligt bli det oavsett hur duktig fotografen är, om han/hon inte manipulerar bilden rejält.
¨

Det går inte att generalisera vilken människa som är vacker eller ful även om vi dagligen gör så, ingen kan någonsin sätta normer för detta, som tur är!!
Tycker oxå att det vackra inte just behöver vara ansiktet......
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Kan det vara så att en proffsig modell, ung eller gammal, har "det där".
Det är ju en typ av skådespel att modella. Man ser ju bilder på äldre människor som kan uppfattas som vackra utan att egentligen vara "snygga". Men de har karisma, de utstrålar någonting.
Ett vanligt foto på en vanlig människa fotograferat av en "vanlig" fotograf, kanske inte förmedlar det uttryck eller känsla som mer erfarna både bakom och framför kameran, kan ge?
 

J. Patric

Aktiv medlem
I en äldre bok om porträttfotografi finns lite tips om hur man får fula människor att se bättre ut genom ljussättningen m.m. Jo, man skriver orden "fula människor". Inte kul att höra porträttfotografen säga "Du är ful, så vi gör så här". :p

Porträtt är ofta bäst när de tar fram karaktären hos personen. Man kan också ta halvkroppsporträtt där man lyfter fram personens intressen eller yrke.

Vanliga porträtt med "korrekt" belysning är ofta lite tråkiga. Konfirmationsporträtt m.m. är ofta dussinbilder.

Svartvita porträtt kan man med fördel sepiatona, som då ger gråskalan en mer hudriktig färg.
 

mipert

Aktiv medlem
De flesta männsikor/modeller är inte intresserade av att deras karaktär syns på bilden, de vill se bra ut.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Det är förstås subjektivt. Jag tycker att passbilder är tråkiga som porträtt, och tar jag porträtt av t.ex. min far så vill jag att det ser ut som min far, som jag känner honom, och inte som Marcus Schenkenberg. :)

Men det är klart, hur fotografen upplever karaktären på personen som ska fotograferas kan ju vara helt annorlunda än hur personen själv och andra upplever honom/henne.

När man fotograferar modeller så kan man vilja ge dem en helt annan karaktär på bild utgående från vad man vill gestalta. En reklammodell kan få en parfyms karaktär snarare än en mänsklig. :p

När ser man cigarettreklam där rökaren just stigit upp från sängen med svullet ansikte och rejäl rökhosta? Nej, rökarna är aktiva bergsklättrare eller ryttare som porträtteras i siluett mot en solnedgång. :)

Ett test för en massa år sedan, där man tog bilder på olika personer och presenterade resultaten som en vanlig bild och en spegelvänd version, så valde majoriteten den spegelvända som den bild som var mest lik. Man ser ju sig själv i spegeln oftare än på rättvända bilder.
 
ANNONS