Annons

Multigrade filter vi färghuvud

Produkter
(logga in för att koppla)

Politikern

Aktiv medlem
Om man har ett färg huvud från t.ex. Durst c35 vilka ¨värden ska man ha på de olika färgerna för att få dem att motsvara multigrade filter?
 

Emil-G

Aktiv medlem
Politikern skrev:
Om man har ett färg huvud från t.ex. Durst c35 vilka ¨värden ska man ha på de olika färgerna för att få dem att motsvara multigrade filter?
Jag kan inte ge exakta siffror men gult ger mjukare bilder och magenta hårdare. Cyan används inte alls. Det finns också tabeller över filterkombinationer gul/magenta som ger konstant exponeringstid mellan olika filter.

Varför är det så noga att ha exakta motsvarigheter? Med ett färghuvud har du ju fördelen att kunna ställa in kontrasten nästan steglöst. Kör på känn, börja med lite magenta och testa dig fram.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Gå in på Fotokemikas hemsida så kan du där, under Varycon och Fineprint, se vilka filtervärden för olika förstoringsapparater (bl.a Durst) som krävs för att uppnå olika kontrastgrader på just dessa två papper. Vet inte om du är hjälpt med detta men kanske kommer du en liten bit på väg. Olika papper ger lite olika kontrast med samma filtervärden så man får prova sig fram när man byter papperssort eller gå in på tillverkarnas hemsidor och leta upp produktinformationen. Det brukar även följa med datablad i papperspaketen där information om filtervärden med olika apparater kan finnas.
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
I boken Darkroom Basics finns följande tabell och förklaring (fritt översatt):
Källkod:
Grade   Durst 170   Durst 130   Kodak
00      115Y/0M     120Y/0M     162Y/0M
0       100Y/5M     88Y/6M      90Y/0M
0.5     88Y/7M      78Y/8M      78Y/5M
1       75Y/10M     64Y/12M     68Y/10M
1.5     65Y/15M     53Y/17M     47Y/23M
2       52Y/20M     45Y/24M     41Y/32M
2.5     42Y/28M     35Y/31M     32Y/42M
3       34Y/45M     24Y/42M     23Y/56M
3.5     27Y/60M     17Y/53M     15Y/75M
4       17Y/76M     10Y/69M     6Y/102M
4.5     10Y/105M    6Y/89M      0Y/150M
5       0Y/170M     0Y/130M     not possible
(Med reservation för avskrivningsfel)

Durst-familjen inkluderar Dunco, Kaiser, Kienzle, nya Paterson, Leitz och Lupo. De två varianterna beror på vad maxfiltreringen är (170 eller 130).

Kodak-familjen inkluderar Advena, Beseler, Chromega, De Vere, Fujimoto, IFF, Jobo, Omega, gamla Paterson, Simmard och Vivitar.

Meopta och Krokus ska ha ungefär samma filtrering som Kodak för grad 0-2 men måste ha lite mer och ökande magenta efter det. Högsta hårdhetsgrad är 4.5 vid 0Y/200M.

Denna tabell kommer tydligen från Ilford från början (avsedd för deras multigradepapper) och det finns flera versioner av dem där inte alla överensstämmer. Rådet är att först och främst gå efter papperstillverkarens rekommendationer om sådana finns tillgängliga.

Puh, det tog en stund att knappa in tabellen. Nu har det väl hunnit komma in femhundra svar under tiden :)

[Edit: Bara ett inlägg, men Nils hade fin länk :) Dock så funkade den länken riktigt dåligt i min Firefox, var tvungen att köra IE om jag inte ville se HTML/Javascriptkoden... När jag ändå är inne på böcker på området kan jag rekommendera Post Exposure av Ctein som har mycket matnyttigt om man nu vill veta mer om förstoring.]
 
Senast ändrad:

jpersson

Aktiv medlem
Det är svårt att ge ett exakt svar för det beror på flera faktorer. Även om du hade det exakta svaret så måste du veta hur du ska använda tabellen. Sedan kan jag tycka att nyttan av att känna till allt det här är begränsat. Ibland får jag ett ryck och gör mina egna kurvor men ofta skruvar jag bara på hjulen i steg om 30 utan att kombinera dem.
 
ANNONS