Annons

Taggtråd förbjudet?

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
När jag är ute i skog och mark stöter jag fortfarande på taggtråd som avskiljare.

Jag trodde taggtråd var förbjudet?
Någon som vet, har jag fel?

Naturligtvis bortser jag från militära avspärrningar och liknande, jag tänker på fårhagar.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Ingen aning men med tanke på hur mycket taggtråd som har satts ut genom åren så är ett eventuellt förbud knappast retroaktivt. Iaf inte praktiskt sett.
 

Hampus

Aktiv medlem
Nej, det är inte förbjudet på något sätt. Dock så säger jordbruksverket att de anser att taggtråd i kombination med elstängsel (antingen el i taggtråden eller två separata trådar) är olämpligt (men inte heller det är förbjudet så vitt jag förstår).

I alla fall gällde detta förra året...
 

mipert

Aktiv medlem
Tack Hampus.

Både jag och hunden önskar det vore förbjudet, precis som nätfiske för icke yrkesfiskare och en del annat.
 

Oscar

Aktiv medlem
Nästfiske för yrkesfiskare borde också vara förbjudet med tanke på våra fiskebestånd.. Men fiskare är ju lika heliga kor som bönder så det kommer nog inte ske förrän fisken är utrotad.
 

flutte

Aktiv medlem
Offtopic

Personligen är jag fullständigt övertygad om att alla vattenkraftdammar som gör att bara 3% av all lax som implanteras kan leka en enda gång i sitt liv orsakar mer skada än några nätfiskande hobbyfiskare.

/Fredrik (som nästan tror att all fisk är fyrkantig och djupfryst :) ).
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ännu mer offtopic

Det viktigaste är ju kunskap och metodval efter det. Nätfiske efter abborre i våra många tusenbrödrasjöar är ju en ren välgärning som borde uppmuntras. Medan maskmete, eller kanske fiske överhuvudtaget, i ett känsligt vattendrag med mycket mink och dåliga lekplatser är helt förkastligt.

Jaja, slut på offtopicandet nu :)
 

Mr P

Aktiv medlem
Hmm som gamal utbildad lantarbetare kanske man kan vara till hjälp..fast det är länge sedan jag slutade som det och inte haft kontakt med hur lagar och sådant har förändrat sig sedan mitten på nittiotalet...

Elaggregat kopplat på en taggtråd= ajsingenbajsingen, slät eltråd medström och taggtråd vet jag inte.

Taggtråd var inte förbjudet då men där emot så var man skylldig att rulla upp och riva stängsel till skogshagar som inte var i bruk...fast det är ju lika som med minorna efter kriget...blir kvar.

Då var det i alla fall en driv mellan jorbbruksverket och LRF att man in te skulle ha taggtråd i stängsel..doch var det inte mest för djuren skull utan för att den dagen då kon var uppäten och man skulle göra en skinnsoffa av henne så blev den finare utan taggtrådsärr och betingade i sin tur högre pris till sin förra ägare....fast så sas det ju inte i kampanjen...syniskt va?
 
ANNONS