Annons

vidvinkel från vivitar?

Produkter
(logga in för att koppla)

SixBySix

Aktiv medlem
Vivitar säljs under namnet Soligor i Sverige. Även samma fabrik som gör Cosina och Voigtländer (samma objektiv bara att de är "branded" med olika namn på licens). Generellt är dessa objektiv riktigt dåliga dock med undantag av just detta 19-35 som är en medelgod vidvinkelzoom, fullt jämförbar med Canons gamla 20-35. Fick omdöme "mycket prisvärt" i tidningen Fotos test. Har effektiv brännvid 19-34mm. Helt klart ett vettigt köp om man inte är ute efter objektiv i högre prisklasser. Skärpan är bra framförallt i det viktiga vidvinkelområdet. I 35mm läget är det nog bättre att använda originalzoomen. Kontrasten håller inte toppklass men är ok. Alltså sammanfattningsvis ett vettigt budgetköp.
 

T-Max 400

Aktiv medlem
Låter som ett vettigt pris.

Tycker själv Tokinas motsvarighet är skarpare, men det kostar oxå 2000kr i sverige...
 

mickedu_gmail.com

Aktiv medlem
Hela den här historien slutade med att jag drog till fotokungen på söder och köpte ett Pentax SMC DA 16-45 F4 ED-AL och det kommer jag nog aldrig ångra..
 

mickedu_gmail.com

Aktiv medlem
Trotts att den kostade 4300 så var det nog det mest prisvärda jag kunde få tag på till min ist DS. Det var nog smart av mig att inte handla nått billigt direkt utan att vänta och spara undan lite pengar först för att sedan gå och handla nått ordentligt.

/micke

( och nej man ångrar aldrig en pentax =D )
 
ANNONS