Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS30 - Nikon F80 ???

Produkter
(logga in för att koppla)

ola

Medlem
Hade tänkt byta ut min gamla Olympus OM10, till ngt nyare med autofokus. Har varit runt och tittat och kommit fram till att Canons EOS30 eller Nikons F80 verka vara ngt att satsa på, men vet ej vilken. Finns det ngn som har erfarenhet av dessa och kanske kan räta ut mina frågetecken.
Tacksam för hjälp.
Mvh Ola
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
Jag valde mellan precis samma kameror, och fick veta följande:

Canons kamera har ett jättepåkostat ögonstyrt autofokussystem som F80n inte har.
Då kan man kanske tänka sig att Nikon istället lagt dom pengarna på att förbättra andra funktioner, men det kan jag inte svära på.
Jag är hur som helst fruktansvärt nöjd med min F80. Det är underbart att kunna ställa bländare och slutare med bara tummen och pekfingret på högerhanden :)
På minussidan kan jag nämna att det inte finns något batterigrepp till F80n. Det finns ett batteripack, men utan avtryck. Om det finns till EOS30n vet jag dock inte.
Det är också lätt att välja autofokusområde på F80n med tummen.

Som sagt. Jag trivs bra med min F80. Bra mycket bättre än jag trivdes med min OM2, och dom Canonkameror som skolan försåg oss med på fotolektionerna.
Men det är bara min personliga åsikt, och med den inte sagt att Canons kamera är dålig, för det är den med all säkerhet inte.
 

pjutsi

Avslutat medlemskap
Har ingen erfarenhet av F80 [jag = Canon-fan] men har klämt på och lekt lite med EOS 33, som ju är samma bygge som 30 minus ögonstyrning om jag inte minns fel. EOS 33 är ett otroligt prisvärt hus. Förhållandevis robust och smart, men det som framförallt slår en är hur sjukt tyst den är. Med en USM-glugg så smyger man som få.

Tycker att Canons objektivserie med USM & IS är jämn och fin. Canon leder AF-racet också. Vad gäller ögonstyrning [30] så köp bara om du har råd. Det är grymt smidigt ibland om du fotar rörliga/snabba grejer, men skjuter du lugnt och planerat så funkar det lika bra utan.

Vet ej hur F80 mäter blixten, men EOS 30/33 kör E-TTL som funkar hur bra som helst. Iofs ska ju Nikon vara bättre på blixtar..

Lycka till / PJ
 
Tidningen Photodo (som finns att få gratis hos flera fotobutiker) gjorde ett test av Nikon f80, Canon EOS 30 och Minolta Dynax 7 i nummer 8/2001.

Deras omdömme om Nikon F80:
Detta är en enkel kamera som inte saknar mycket av de nödvändiga finesserna. Den är relativt tyst, kanske aningen "släpig" i ljudet. Jag imponeras av fokuseringsmöjligheterna som är snarlika de som finns i betydligt dyrare storebrodern F100. Autofokusen är snabb och exakt.

Spotmätaren är ett mätalternativ som normalt inte finns i kameror i denna klass. De 18 specialinställningarna gör kameran mer användbar.

Ljusmätning med flerfältsalternativ kan användas i de flesta fall. Med den smala spotmätaren, exponeringskompensation och exponeringslåset kan mycket exakt exponera de svåraste motivsituationer.

F80 är inte snabbast av de testade kamerorna. Motorn drar fram 2,5 b/sek och returspelar filmen på 15 sek. Jag tror dock inte att många användare kommer att sakna en snabbare motor.

Omdömmet om Canon EOS 30:
Betydligt mer avancerad än F80. Dock med flera kanske "onödiga" finesser. Även denna kamera ovanligt tyst. EOS 30 är nästan i klass med EOS 100 som var extremt tyst.

Om F80:s fokuseringssystem var imponerande så är detta nästan oslagbart. Som sagt, bättre kan det knappt bli. Synd att det inte finns en riktig spotmätare. Men flerfältsmätningen klarar nästan allt med den äran.



Hoppas att detta hjälpte dig lite!
(det var iallafall jobbigt att skriva) ;)
 

kruse

Medlem
Jag har en EOS30 är helnöjd med den. Tyst, snabb, lätt och har många funktioner som man kan ställa in efter eget behov. Det finns också ett batteripack med avtryckare som är ett utmärkt tillbehör. Läs gärna testen i Foto 2/2001.

När man köper en ny kamera så ska man nog tänka lite på hur det övriga sortimentet ser ut. Objektiv och andra tillbehör är ju något du kommer att köpa i framtiden och där kan det vara stor skillnad mellan Nikon och Canon beroende på vad du du har för behov.

Lycka till med köpet.
 

acke

Avslutat medlemskap
ola skrev:
Fortsättning på frågan.
Har man ngn användning av spotmätning?

Mvh Ola
Spotmätning är i mitt tycke en av de mest nyttiga finesserna. Med spotmätning har man alla chanser att kolla att både mörka och ljusa partier i en bild hamnar inom filmens exponeringsomfång.

Nyttan med spotmätning beror sen på vilken fotograftyp man är. Om du en noggrann person som ofta plåtar motiv där du har gott om tid, då är spotmätning jättebra. Är du däremot en actionfotograf som ständigt är på språng så är spotmätningen kanske umbärlig...? Vad säger actionfotograferna?
 

woland

Ny medlem
eos 30

Vet inte om eos 30s ögonstyrning är så mycket att ha... ...den tjafsar alltid när den verkligen behövs...
Eos 33 är ju lite billigare oxå..
Annars är det en trevlig kamra. Köp den dock inte om du har ett äldre 28-105 2.8 sigma objektiv... ...dom är tyvärr inte helt kompatibla.
 

acke

Avslutat medlemskap
Pentax mindre stryktålig än Canon/Nikon

Jag har använt flera modeller av Pentax under ca 15 års tid. Trevliga kameror på alla sätt, men jag tycker inte att de tål lika tuffa tag som Canon/Nikon. Har gått över till Canon av den anledningen.

Så om stryktålighet är ett krav, då är det nog Canon/Nikon som gäller...

En erfarenhet signerad
Acke
 

Olivlunden

Aktiv medlem
Re: Canon EOS30 vs Nikon F80???

Vad vi kan göra är att rekommendera dig saker och ting och berätta vad vi själva tycker. Och om du frågar mig tycker jag att du ska köpa den kamera som du gillar allra bäst :)

Det är ett svårt val, men om du trots allt inte kan bestämma dig för VILKET märke som verkar bäst ska du absolut vända dig till det märke som dina kompisar eller vänner använder. På detta vis blir det betydligt smidigare att leva med sin utrustning. Då kan man ju (relativt enkelt) byta linser och tillbehör med varandra :rolleyes:

Det är iallafall min åsikt, märket spelar ju egentligen ingen roll - det är ju fotografen som gör bilden, eller hur? ;)
 

Peter

Aktiv medlem
Eos 30

Själv har jag en Canon eos 30, och är helt nöjd.
Ögonstyrning är något som måste användas ett tag och den måste kalibreras för flera olika ljusförhållanden. Men nu fungrear den utmärkt och jag tycker att det är en busbra funktion.

Ljudmässigt slår den det mesta när jag har på tyst återspolning av filmen så hörs nästan ingenting! Definitivt ett plus vid tillfällen då man inte vill höras.

Päter.
 

ThomasB

Ny medlem
Kameran är bara en del i ett system, och det finns fler viktiga delar, såsom tillgängliga objektiv av just det märket, kvalitet på objektiven, fokuseringsmetod (USM eller skruvmetoden) bakåtkompatibilitet, utbud av begagnat, och inte minst pris på grejorna.
Värdera det du sätter värde på i respektive system och bestäm dig utifrån det. Mitt tips är dock att hålla dig till ett av de två märkena du föreslår. De båda har nog de bästa 35mm-systemen just nu.
/Thomas
 

kaatman

Aktiv medlem
Ett antal Canon senare

Jag har haft ett antal Canon hus, för att nu använda en 1-N RS. Vad som genomgående förvånat mig är stryktåligheten hos Canon.

Det ÄR tyvärr oundvkligt att man dänger i sin kära pjäs i en sten, tappar den från axeln när man fipplar med annat eller så...

Jag har inte kört Nikon i någon större utsträckning, så de kanske är lika bra eller bättre, men överlag har jag varit mkt nöjd med samtliga Canon-produkter som hamnat i min foto-väska!
 

smurfen

Aktiv medlem
Jag bytte min Olympus OM-10, eller snarare kompletterade med, en EOS 30 och det ångrar jag aldrig! Valde också mellan F80 och EOS 30 men tyckte att Canon kändes smidigare att handha helt enkelt. Kanske kan bero på att man som tjej har mindre händer....vet inte, men nöjd är jag i allafall!
 

julgus

Aktiv medlem
Hej
F80 verkar bra och jag tycker den är bra prissatt. Den har ju mycket gemensamt med F100, och så har den grid on demand.. rutsystem i sökaren som kan begäras fram vid behov.. det skulle jag vilja sett i min F100! Sen tror jag att den tar en vanlig trådutlösare - där spar du 1000:-. EOS30, verkar vara en trevlig kamera - känns gedigen - men ögonfokus verkar mest vara ett teknikfrieri som ju inte fungerar alltid, men visst lockar finessen - ingen tvekan om det. Känns på dem, kolla grid on demand... och köp sen efter intuition, de är antagligen lika bra.
/Johan
 
ANNONS