Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funkar IR Filter (Baklänges)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jago Svensson

Aktiv medlem
Hejsan.
Ifall jag vill belysa ett rum med IR.
Kan jag lysa med en lampa genom ett IR filter och få IR ljus ?.
Altså att man inte ser ljuset med blotta ögat?.

Hur får man annars ett rum belyst av IR till ett rimligt pris?
Tacksam för tips.
MVH Jago Svensson
 

eatfrog

Aktiv medlem
Jago Svensson skrev:
Hejsan.
Ifall jag vill belysa ett rum med IR.
Kan jag lysa med en lampa genom ett IR filter och få IR ljus ?.
Man belyser inte saker med IR (ja okej, fjärrkontrollen och hela den biten, men låt oss inte komplicera till det). Finns inget som heter "IR-ljus" egentligen.
Infraröd strålning är det vi känner till som VÄRME.

Tillräckligt mycket ljus ger tillräckligt med IR för att ccd'n/filmen ska kunna fånga det, men det är svårt utan den stora ficklampan i himlen.

Ha IR-filtret på kameran istället, det är bäst så, sen så ser du till att det finns riktigt rejält med ljus alternativt att du har riktigt lång slutartid.

/Henri
 

Eveningstar

Aktiv medlem
Klart det går baklänges.
Bara sätt filtret framför valfri lampa (men akta så det inte blir för varmt). Glödljus bör funka bäst.

Det finns ir-dioder som brukar sättas i grupp för att lysa upp för natt-övervakningskameror. Dessa lampor har jag för mig går att köpa sepparat.
 

eatfrog

Aktiv medlem
Eveningstar skrev:
Klart det går baklänges.
Går går det juh, men det kommer inte till något IR-ljus, du bara filtrerar bort det synliga spektrumet med filtret.
IR-strålningen finns där oavsett filter eller ej.

Enda anledningen att sätta på ett filter vore nog isf att man inte vill ha något synligt ljus.
Hursomhelst får man inte till mycket IR med en enkel glödlampa.

/Henri
 

Jago Svensson

Aktiv medlem
Jag skall fotografera i ett rum utan fönster eller belysning, så där borde det inte finnas någon IR heller, eller?.

Och vanligt ljus kan jag inte använda för det kommer finnas personer i rummet som inte får uptäcka att man fotograferar.
 

mohei

Aktiv medlem
Ska du fota i ett mörklagd rum?
Det finns ju värmekameror. :)
Kroppar sänder också ut värmestrålning.

Allvarligt, förklara vad det är du ska göra exakt.
 

Jorek

Aktiv medlem
Klart det går att belysa med IR.
Synligt ljus, IR, UV, röntgen, radiovågor, radar, gammastrålning är samma slags strålning, det är bara frekvensen/våglängden som skiljer. IR har lägre frekvens/större våglängd än synligt ljus.
IR används i militära tillämpningar men var man får tag i en "IR-lampa" för fotobruk och vad den skulle kosta vet jag inte.
Prova med en infravärmare eller dylikt, risken är dock att man sätter eld på något om man använder den inomhus.
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Nu var det ett tag sedan jag läste om IR-foto. Men jag har för mig att som är av intresse för foto är de reflektionen av den kortaste våglängden inom IR-Spectrat. Det behövs med andra ord någon källa till IR-strålningen. Som källa i ett litet rum borde IR-dioder vara dugligt, det behövs visserligen en bunt dioder för att uppnå tillräcklig intensitet. på ELfa finns det IR-dioder för några [kr/st].
Observera att det inte blir en sann IR-bild eftersom dioderna ändast sänder med en våglängd. Nyaserna i bilden kommer att reprensentera reflektionsförmågan av IR i just den våglängd som dioderna har.
Svartkroppsstrålningen från objekt i rumstemeratur är oftast för lite för vanligt foto. Dessutom är nyanserna mellan kallt och varmt väldigt små, så det krävs väldigt känslig utrustning för en sann värmekamera.
 

Jago Svensson

Aktiv medlem
Det är ett psykologist projekt då personer skall "på eget initiativ" spärra in sig i en större "Kub" och tillbringa ett bestämt antal dygn under varrierande förhållande. Bla att ändra dyngsryhtmen med varierande beslysning, För att inte störa personen utifrån så måste det fotograferas innifrån med timelaps. Och då det är "svart" i rummet så vill man även då kunna dokumentera och "bevaka" personen


Jag är egentligen bara inblandad i proejetet enbart för dokumentationen. Men Temat är "Tidslöshet & Sinnesförmåga" Under tiden personen är i rummet så kommer man att "styra" personens omgivning utifrån. Bla via att kontrollera Ljuset. Även så kommer en del föremål "allämt skrot" skickas in i rummet under tiden, så personen kan använda sin uppfiningsrikedom eller snarare "Brist på sysselsättning" att försöka skapa saker.
Att då kunna se hur personer rör sig i rummet beroende på olika faktorer, samt hur man "årdnar" sina "saker" ..

Jag tänkte måntera in en S2á samt en D´1a och eventuellt en DV.

Samt då "ev" IR belysning.
Det är här frågan kommer, Då vi inte har oberänsat med pengar så tycks det dyrt att lägga många tusen på en IR lampa. Utan det borde finnas något billigare alternativ. "T.ex som min ideé var att montera IR filter på en blixt".
MVH Jago
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
En blixt bakom ett IR-filter kommer garanterat att avslöja fototillfället, om inte på ströljus så kommer ljudet att märkas.
 

arli

Aktiv medlem
I ett rum utan belysning finns inte mycket kortvågigt
IR-ljus som digitalkameror och film har någon nytta av.
Lysdioder (IR-dioder) kan ge en skaplig belysning
runt 900 nm (nanometer) och vanliga glödlampor
med filter ger ändå mycket mera ljus i detta område.

Långvågig IR ned till 10 mikrometer (som vi känner som värme)
har längre våglängd och där finns ingen film eller sensorer
av enkelt slag som ger någon vidare känslighet. Har du en
kamera med kisel- eller germanium-optik och sensor kyld i
flytande kväve går det bra.
(lite ironivarning - svindyrt)

Kan du hitta ett filter som släpper igenom från 850-900 nm
och längre våglängder kombinerat med en liten glödlampa så
får du mest "Bang for the Buck". En liten halogenlampa som
körs på mindre än full spänning lämnar sin mesta uteffekt
i IR-området.
Om det t.ex. räcker med en 10W-lampa för att fota
utan IR-filter så har du kanske 8W kvar inom IR-området.
Om din kamera inte filterar bort IR-ljus så räcker det nog till.

Oexponerad men framkallad film används ibland för att
släppa igenom IR men inte synligt ljus. Kommer
tyvärr inte ihåg vilken filmtyp det var.
 

Lasse H

Aktiv medlem
Teknikmagasinet säljer kikare med infraröd belysning som fungerar utmärkt i totalt mörker.

Man ser som mitt på dagen fast allt blir grönt.

Teoretiskt kan det ju inte vara några problem att koppla en kamera till.
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
Det finns väll även nått som kallas för near-IR och ligger på gränsen till det synliga och det inte synliga ljuset. När man mattar av en lampa med ett rödfilter tills man inte längre uppfattar detta som ljus kan nog en digital kamera se detta ljus. Tar man då bort IR filtret som vissa kameror har framför CCDn eller använder en IR kamera borde man få en ganska bra upplyst bild.

Jag undrar dock om man kan använda infra värme som belysning. Har inte testat, men de sim har en IR kamera och bor i villaområde porde kunna testa detta. För någon franne har nog InfraVärme på verandan :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om det gäller ett forskningsprojekt så hade jag kontaktat armén. Det finns vissa resurser här om man kan få tag i rätt folk att fråga.
Polisen har väl viss utrustning oxå.

Sedan om man får låna ngt det är en annan femma.
 

Lumalinus

Aktiv medlem
varför inte UV i stället?

dv-kameror brukar ju ha en "night-shot" funktion, och såvitt jag förstår det så skickar då kameran ut ultraviolett ljus som är osynligt för blotta ögat, men som registrerades av videokameran. Testade en gång i komplett mörker och det funkade bra. Vet inte om kamerans stillbildsfunktion kan utnyttja funktionen dock.

/Linus
 
ANNONS